Van Trends Volgen Tot Trendsetter Op Tik Tok

Door The Gigstarter Team op 03-04-2024

Sociale media is voor iedereen onvermijdelijk geworden. Als je een artiest bent, zul je er zeker belang bij hebben om een sterk profiel te hebben waarmee je je muziek online kunt promoten. Tik Tok, een van de vele apps, heeft de afgelopen jaren veel aandacht en populariteit gekregen en wordt nu beschouwd als een waar fenomeen. Nadat we het hebben gehad over de beste manier om aan de slag te gaan op het platform en hoe je in contact komt met fans, is het nu tijd om de dynamiek van de app onder de loep te nemen. In dit artikel bekijken we waarom het zo belangrijk is in de muziekwereld, verkennen we hoe de app precies werkt en bespreken we een paar succesvolle pioniers.


tiktok impressie van het merk

TikTok is de nieuwe norm; Vine en Musically zijn verleden tijd

Het lijdt geen twijfel dat met de opkomst van streaming en sociale media de muziekindustrie een belangrijke transformatie heeft ondergaan. Deze is van grote invloed op de manier waarop we met muziek omgaan. Een opmerkelijke verschuiving is de toename in populariteit van korte videoformaten, naarmate meer gebruikers zich wenden tot online platforms voor muziekconsumptie. Door middel van dansjes, uitdagingen en andere gevarieerde content kan bijna iedereen snel een enorme zichtbaarheid krijgen en een nieuw publiek aantrekken.


Of je het nu leuk vindt of niet, weten hoe je TikTok het beste kunt gebruiken is de meest concrete manier om je kansen op succes te vergroten. Juist daarom heeft Gigstarter een overzicht gemaakt van de belangrijkste aandachtspunten bij het gebruik van de app.


dagelijks sociale media gebruik per gebruikerAverage minutes spent by users on social media daily

Verbeter jouw TikTok skills

De kern van TikTok draait om de originaliteit van inhoud. Het algoritme is erop gericht om inhoud die als het meest interessant en relevant wordt beschouwd meer zichtbaarheid te geven, op basis van zoekopdrachten en 'vind ik leuk'-inhoud van gebruikers. Het houdt rekening met verschillende elementen, waaronder hashtags, het aantal interacties, de muziek en effecten die worden gebruikt. Hoe aantrekkelijker een stuk content wordt gevonden door een bepaalde gebruiker, hoe meer het aanwezig zal zijn in de 'Voor jou'-sectie. Het gebruik van populaire hashtags die niets te maken hebben met de inhoud die je wilt promoten, kan het algoritme in verwarring brengen. Het algoritme probeert de 'Voor jou'-pagina voor elke gebruiker te personaliseren door inhoud te tonen waarvan het algoritme voorspelt dat de gebruiker deze interessant zal vinden op basis van interacties die de gebruiker in het verleden heeft gemaakt. De exacte werking van het algoritme is eigendom van TikTok en kan veranderen naarmate TikTok zijn platform verder bijwerkt.


TikTok Banner


Een ander cruciaal aspect om in gedachten te houden is dat TikTok de speeltijd van de inhoud beloont. Hoe meer video's tot het einde worden afgespeeld, zonder onderbrekingen, hoe waarschijnlijker het algoritme zal besluiten om ze aan te bieden aan gebruikers die soortgelijke producten en trends leuk vinden. Vergeet niet dat de woorden die worden gebruikt in captions ook belangrijk zijn. Als ze nauwkeurig en interessant zijn, is de kans groter dat het algoritme je inhoud toont. In tegenstelling tot Instagram wordt het algoritme van TikTok niet beïnvloed door het aantal volgers van een account. Het platform geeft geen prioriteit aan dit element, maar richt zich liever op de kwaliteit van de inhoud en de mate van goedkeuring die individuele video's krijgen.


De audio die voor een video wordt gebruikt, speelt ook een grote rol in het succes van een video. Is het je ooit opgevallen dat je tijdens het scrollen door de 'For You'-pagina al meer dan 50 keer dezelfde 6 liedjes hebt gehoord? Dat is geen toeval. Vooral nadat Universal Music Group de muziek van hun artiesten van het platform verwijderde, werden de opties aan nummers een stuk meer "beperkt". Het platform staat bekend om zijn vermogen om muziektrends te sturen en nummers populair te maken en Tiktok kan zeker de zichtbaarheid van bepaalde nummers op de 'Voor jou'-pagina van gebruikers beïnvloeden.

Succesverhalen over TikTok: Cat Janice

Een ander verhaal dat het internet en daarbuiten de afgelopen dagen diep heeft geraakt, is dat van de opkomende zangeres Cat Janice. Haar verhaal is een voorbeeld van hoe een oprechte boodschap met een nobel doel een enorme gemeenschap van gebruikers op TikTok kan bereiken en het leven van een artiest letterlijk kan veranderen. Toen de artsen haar nog maar een paar maanden te leven gaven vanwege ernstige kanker, besloot Cat niet op te geven en wilde ze koste wat kost proberen een toekomst voor haar 7-jarige zoon veilig te stellen. Via een diep ontroerende videoboodschap vroeg Cat haar publiek om het nieuwe nummer zoveel mogelijk te delen, waarbij ze onthulde dat alle rechten aan haar zoon Loren zouden worden gegeven wanneer zij zo komen te overlijden. De singer-songwriter overleed op 28 februari 2024.



Dance You Outta My Head' werd officieel uitgebracht op 19 januari en staat sindsdien op nummer 1 in de viral track chart op TikTok Billboard Top 50. Daarnaast is het binnengekomen in de top 10 van de Billboard Hot Dance/Electronica chart en heeft het meer dan 13 miljoen streams gegenereerd op Spotify. Daarnaast is het nummer binnengekomen in de top 10 van de Billboard Hot Dance/Electronica chart en heeft het meer dan 13 miljoen streams gegenereerd op Spotify. Bovendien is het nummer gebruikt door meer dan 2,6 miljoen gebruikers op TikTok, waardoor het een van de meest gebruikte geluiden van 2024 is.

Succesverhalen over TikTok: Gayle

Nadat TikTok werd geïntroduceer aan het nummer 'abcdefu' van GAYLE, werd het een van de grootste nummers ter wereld. Het succes van het nummer op TikTok was echter niet onmiddellijk; het was al een paar maanden uit met behoorlijke streamingcijfers voordat het een maand later plotseling omhoogschoot naar 107 miljoen streams. 'abcdefu' belandde op nummer 1 in zowel de Billboard Global 200 als de Billboard Global Excl. Veel TikTok-gebruikers geloven dat GAYLE het nummer schreef als reactie op het commentaar van een fan die haar vroeg om "een uitmaaklied te schrijven met behulp van het alfabet":

@gaylecantspell Reply to @nancy_berman definitely not based off personal experience... #orginalsong #newmusic #plslikethisaccount #hastagsworkapparently #acoustic ♬ abcdefu - GAYLE

Later werd de artiest zelfs genomineerd voor de Grammy Awards in de categorie 'Song van het Jaar', maar verloor uiteindelijk van Bonnie Raitt. Dit nummer laat het potentieel van TikTok zien, niet alleen als een platform voor entertainment, maar ook als een krachtig middel voor artiesten om internationale erkenning te krijgen.


Als laatste onderdeel willen we je een aantal best practices meegeven die je altijd in je achterhoofd kan houden. Of je nu een beginner bent of een ervaren contentmaker, deze tips komen altijd van pas!


Tik Tok Tips


Of je nu muzikant bent, danst of gewoon iets creatiefs te delen hebt, sociale media kunnen een krachtige bondgenoot zijn bij het verspreiden van je boodschap. Blijf op de hoogte van trends en misschien begin je wel de volgende!


Gerelateerde artikelen op Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: tiktok, trend, tips, viral, trending, trends, muziek, social media, streaming, app