In een eerder artikel over TikTok deelden wij hoe je het beste een artiestenprofiel kunt opzetten en alles over wat TikTok is en hoe je het platform gebruikt. In dit artikel bieden we je handvatten om op een succesvolle manier je muziek via TikTok te promoten en nieuwe fans binnen te halen. Want naast het plaatsen van content is het ook belangrijk om in contact te blijven met je fans. Zo behoud je jouw fanbase en weet je wie jouw muziek volgt.
Onze Gigstarter artiest Daniel Marin is ook erg actief op TikTok
Waarom?
Wanneer je in contact blijft met je fans, behoud je hun aandacht bij jou en je muziek. Daarnaast is het ook belangrijk om te reageren op je publiek. Wanneer iemand een reactie plaatst of een vraag stelt, zal deze persoon zich gezien voelen wanneer je hierop antwoordt – al is het maar een ‘dankjewel’. Door middel van interactie laat je de fan merken dat ze onderdeel zijn van jouw carrière en draagt dit bij aan de merktrouwheid. Een manier om in contact te zijn met je fans is via het platform TikTok. Als artiest op TikTok zijn er verschillende manieren om je bereik te vergroten. Hieronder hebben wij een lijst samengesteld met soorten content die jij als artiest op TikTok kan plaatsen:
1. Duet-functie
Hierbij zou je met fans of andere muzikanten een duet kunnen maken van je eigen nummer. Bij dit duet zijn dan beiden artiesten te zien zijn op het scherm en kun je samen beslissen of jullie om de beurt een stukje zingen of tegelijkertijd. Dit is dan ook gelijk promo voor de andere artiesten en is voor beide artiesten een win-win situatie. Dit kan ook leuk zijn om te doen met fans om de interactie aan te gaan. Een voorbeeld hiervan is Ed Sheeran die een duet maakt met één van zijn fans.
2. Dans challenges op jouw muziek
De welbekende TikTok dansjes! Afhankelijk van je genre kan het ook interessant om een dans challenge te maken op je nummer. Hierbij kun je zelf een stukje dans verzinnen op jouw muziek. Je kan dan andere fans en artiesten uitdagen om het stukje dans na te doen. Een voorbeeld hiervan is Doja Cat die een stukje danst van haar Say So choreografie met twee andere televisiesterren.
3. Behind the scenes
Naast muziek gerelateerde challenges en duetten kun je je fans ook meenemen in jouw muzikale proces. Een kijkje achter de schermen waarbij je laat zien hoe je de muziek aan het opnemen bent of een videoclip aan het maken bent vinden fans vaak interessant en leuk om te zien. Hierbij krijgen ze het gevoel dat ze betrokken worden bij het proces. Als voorbeeld de muziekgroep Horizon.
Onze Gigstarter artiest Daniel Marin is ook erg actief op TikTok
4.Promoten door muziekvideo's
Tiktok is en blijft een platform dat draait om videobeelden. Heb jij een hele toffe scène in je muziekvideo? Deel deze dan op TikTok! Een voorbeeld van een muziekvideo die zich hiervoor leent is deze clip van Imagine Dragons met het nummer dat zij voor RIOT schreven ter promotie van de nieuwe Netflix serie Arcane.
5. ‘Voor deze situatie schreef ik een nummer’
Onder de artiestenaccounts is er een trend gaande waarbij songwriters beginnen met “I wrote a song for you to …. (scream in the shower)”. Bij deze trend laat je een nummer horen die de emotie oproept bij de situatie die je beschrijft. Je kan deze trend gebruiken om je aankomende releases te promoten. Bekijk hier een voorbeeld van deze trend.
6. Remixen
Tiktok staat bekend om haar geluiden die je als basis van je video kan inzetten. Deze geluiden worden door artiesten regelmatig geremixt. Een voorbeeld van deze trend doet Darcy Stokes heel goed. Zij mixt populaire liedjes met elkaar die dezelfde toonsoort hebben. Hier een leuk voorbeeld met Video Killed The Radio Star in combinatie met Walking on Sunshine.
7. Zang challenge toonladers
Soms ontstaan er trends op TikTok waarbij je een nummer op een bepaalde toonhoogte moet zingen. Hiermee kun je je skills laten zien aan je fans. In deze TikTok zie je Gigstarter artiest Daniel Marin deze moeilijke challenge prachtig uitvoeren.
@danielmarinmusic Who's with me in this challenge? 😁 #dangerouswomanchallenge #vocalrunchallenge #adlib #guysinging #highnote #highnotechallenge #arianagrande ♬ original sound - Daniel Marin
8. Zelf trends creëren
Heb jij een leuk idee voor een nieuwe trend, probeer deze te koppelen aan je artiestenmerk door middel van bijvoorbeeld een hashtag en jouw eigen muziek.
Hopelijk heeft dit artikel je voorzien van inspiratie en zien wij jou snel op onze For You page voorbijkomen!
Gerelateerde blogs op Gigstarter: