De kracht en invloed van engagement - Deel 2

By Leslie Rap & Anne Grubben

In de vorige blog heb je kunnen lezen hoe je het algoritme van Instagram in je voordeel kan laten werken d.m.v. engagement. Maar hoe kan jij dit in je strategie verwerken? In dit tweede deel van deze blogserie leggen we, aan de hand van de theorie ‘The magic of proximity’, uit hoe andere artiesten dit aanpakken en hoe zij een sterke fanbase hebben opgebouwd.

The magic of proximity

Het fan-zijn kan breder worden getrokken dan alleen de stereotypen die als eerste te binnen schieten bij het horen van het woord. Davis Meerman Scott & Reiko Scott, schrijvers van het boek ‘Fanocracy’, gaan in dit werk dieper in op het van fans klanten maken en het van klanten fans maken. Ze zien een fan als iemand die een diepe emotionele band ervaart met iets of iemand anders. Een band die oprecht is en voortkomt uit een menselijke relatie die verder gaat dan alleen het product of dienst dat wordt aangeboden. Bij muziek is dit product de muziek. Wanneer je een fanbase gaat opbouwen wil je dat een potentiële fan zich niet alleen kan relateren met en hechten aan de muziek, maar ook aan de artiest.

Een belangrijke theorie die je kan gebruiken bij het opbouwen van je fanbase en krachtig engagement is ‘The magic of Proximity’. Deze theorie gaat in op het feit dat we dingen en mensen die dierbaar voor ons zijn dicht bij ons houden. Deze theorie kan ook omgekeerd ingezet worden. Als nabijheid helpt om een emotionele verbinding aan te kunnen gaan, is het van belang om te kijken hoe je je potentiële fans zo dicht mogelijk bij je kan laten komen: hoe dichter je bij iemand bent, hoe meer verbonden je je voelt. Om dit te laten slagen, moet je mensen wel in je ‘personal space’ of ‘social space’ toelaten. Dit kan zowel letterlijk wanneer je tussen de 0,5 en 3,5 meter van iemand af bent als figuurlijk wanneer je mensen met regelmaat een persoonlijke inkijk geeft in je leven.

Als artiest is het dus belangrijk om letterlijk dicht bij je fans te komen. Dit kan bijvoorbeeld door concerten te geven en regelmatig signeersessies te organiseren. Probeer bij het laatste ook rekening te houden met de prijs. Natuurlijk zijn je fans een belangrijk onderdeel van je verdienmodel maar probeer ze ook de kans te geven om ‘gratis’ bij je in de buurt te komen. Vele artiesten doen dit bijvoorbeeld door plaatsen voor een signeersessie te verloten onder fans die hun album hebben gekocht. Hoe je ‘The magic of Proximity’ online kan toepassen lees je hieronder aan de hand van twee voorbeelden.

Voorbeeld van krachtige engagement

Alhoewel er vele artiesten en celebs een sterke achterban hebben, springen twee van deze er bovenuit als het gaat om engagement. De manier waarop zij hun fans benaderen, onderscheidt zich van de rest. De aanpak die zij hanteren heeft zichzelf werkend bewezen en heeft hun gebracht naar de top waar ze vandaag de dag staan.

Ryan Leslie

Zanger, tekstschrijver, producer en ondernemer Ryan Leslie heeft de internationale muziekindustrie op de schop gegooid met zijn disruptieve platform, genaamd SuperPhone. Hiermee heeft hij miljoenen dollars verdiend zonder de tussenkomst van een platenmaatschappij. In plaats van de data van zijn fans te geven aan platformen zoals Apple, Facebook en Instagram (die je fans beter kennen dan jij) besloot Leslie voor een andere aanpak. Leslie besloot zijn telefoonnummer te delen op social media en beantwoordde elke chat persoonlijk. In deze chats, die zowel een-op-een als in grote groepen plaatsvonden, verkocht Leslie zijn muziek direct aan zijn fans. Een extreem persoonlijke en disruptieve aanpak.

Wat Leslie doet is heel eenvoudig om ook zelf in je strategie toe te passen. Maak regelmatig tijd vrij om in gesprek te gaan met je volgers. Deze tijd kan je op verschillende manieren invullen. Denk hierbij aan het beantwoorden van dm’s, liken van hun posts en het geven van een Q&A via een livestream.




Ryan Leslie - "Thankful" In-Studio

BTS

BTS (BangTan Sonyeondan) is vandaag de dag één van de succesvolste groepen in de muziekindustrie en hun fans worden vaak vergeleken met die van The Beatles. Aanvankelijk kwam de Koreaanse groep BTS van een toen nog onbekend label ‘Big Hit Entertainment’. In Korea was het in die tijd bijna onmogelijk om nationaal, laat staan internationaal, door te breken zonder bij een van de drie grote drie muzieklabels te zitten.

Zonder financiële steun van een groot label moest BTS volledig bouwen en vertrouwen op social media. Hun label was het eerste dat de rommelige, ongepolijste aard van social media omarmde, waardoor de band meer van hun echte persoonlijkheden kon onthullen. In plaats van bands zoals bijvoorbeeld Little Mix, waarbij elk lid een persoonlijk account heeft, heeft BTS slechts één groepsaccount op elk platform waarbij hun bereik wordt gebundeld.

Door het verkrijgen van zendtijd bij shows en programma’s lastig is voor beginnende artiesten, heeft het label ervoor gekozen alles zelf online te doen. De kanalen van BTS worden wekelijks aangevuld met content zoals repetities, zelfgemaakte spelshows en vakantievideo’s. Via Weverse, een app gemaakt door Big Hit Entertainment, zoeken de leden van de band regelmatig contact op met de fans door te reageren op hun berichten. Via V LIVE en YouTube gaat de groep vaak live, om het directe contact met hun fans op te zoeken.



Behind the scenes muziek videoBehind the scenes tijdens een muziek video

De hele communicatie en branding van BTS speelt in op het feit dat BTS en ARMY (de naam voor de fans) alleen samen dit hebben kunnen bereiken. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de groep een hechte band heeft kunnen opbouwen met zijn fans wat resulteert in het neerzetten van records en het inzamelen van geld voor goede doelen, waar BTS campagne voor voert zoals Black Lives Matter. Toen de groep 1 miljoen dollar doneerde aan Black Lives Matter, startten hun fans met een inzameling genaamd #MatchaMillion waarmee ze, binnen een dag, ook 1 miljoen dollar bij elkaar brachten om te doneren aan Black Lives Matter.

BTS is een goed voorbeeld van dat je niet veel nodig hebt om te beginnen. Pak een camera en start met het maken van je eigen content, het hoeft niet gelijk perfect te zijn. Geef je volgers de kans om een connectie met jou op te bouwen.


“Followers can be absolutely everything or absolutely nothing”


Je kan heel veel volgers hebben, maar als deze je post voorbij scrollen en geen interactie uitoefenen op je content stelt het niet zoveel voor. De waarde van je account wordt niet bepaald door het aantal volgers maar door hoe geïnvesteerd en toegewijd deze volgers zijn. ‘Depth over width’ zoals Gary Vee het omschrijft. Een diepere connectie met je fans is betekenisvoller dan de omvang van je fanbase.

Deel zoveel mogelijk en ga de interactie aan met je fans. Uiteindelijk kan er pas een diepere band ontstaan wanneer je dicht bij je fans komt. Wacht niet op media, platformen en labels die je bereik vergroten en content voor je maken, maar ga actief zelf aan de slag en bouw aan je eigen achterban.


Gerelateerde blogs op Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: kracht, invloed, engagement, fanbase, strategie