TikTok serie - Deel 1: Artiestenprofiel aanmaken

Bij Eline Teeninga, Masha van Ass, Cheyenne Mamahit, Chloë Bakker

Als artiest wil je natuurlijk je muziek zoveel mogelijk promoten om nieuwe fans en boekingen aan te trekken. De social media platformen hiervoor zijn eindeloos. In dit artikel kijken we naar een relatief nieuw social mediaplatform genaamd TikTok. Hierbij gaan we dieper in op hoe je een sterk artiestenprofiel kunt opzetten.

Wat is TikTok

TikTok is een social media waar gebruikers korte video's van drie seconden tot drie minuten kunnen opnemen met bekende nummers en andere geluidsfragmenten en ze dan delen met anderen. Deze video's kunnen op de 'For you' pagina (de homepage) terecht komen gebaseerd op de interesses van andere gebruikers. Via dansjes, challenges en andere soorten content kan je redelijk makkelijk en snel een virale hit scoren waardoor je snel een nieuwe doelgroep aanspreekt.

Waarom TikTok?

Tegenwoordig gaat de voorkeur van social mediagebruikers uit naar korte video's. Dit is waar TikTok om draait. Een aantrekkelijke factor is dat je geen budget nodig hebt om een leuke, authentieke TikTok-video te maken. Het algoritme van TikTok zorgt ervoor dat jouw video's terecht komen bij mensen die geïnteresseerd zijn in soortgelijke content. Je kunt hierdoor op een organische manier mensen bereiken die jouw content zullen waarderen. Met maandelijks 1 miljard actieve gebruikers kun je enorm veel mensen wereldwijd bereiken.

Een voorbeeld hiervan is de artiest Alexandra Kay. Een R&B en country artiest die viral ging op TikTok door het coveren van een country nummer. Nu heeft ze zelf meer dan 5 miljoen streams op haar eigen nummers. Of de pop artiest Loren Gray, die nu meer dan 50 miljoen volgers heeft op TikTok. Ook zij begon met covers van populaire popliedjes die viral gingen. Nu heeft ze zelf meerdere hits. Zo heeft haar bekendste nummer meer dan 60 miljoen luisteraars op Spotify.


Serena MenteBekijk Serena Mente haar TikTok profiel!

Hoe zet je een goed artiestenprofiel op?

Nu is het tijd om je artiestenprofiel op te zetten. Om als artiest makkelijk vindbaar te zijn is het belangrijk om een soortgelijke naam te bedenken als jouw artiestennaam of bandnaam. Dit kan dezelfde naam zijn die je op Instagram of Facebook gebruikt. Daarnaast is een duidelijke foto ook belangrijk en kun je met je biografie al veel volgers trekken.

Hoe schrijf je een goede biografie?

Je biografie mag uit maximaal 80 karakters bestaan.

Wat wil je benoemen in je bio:Als artiest wil je natuurlijk je muziek zoveel mogelijk promoten om nieuwe fans en boekingen aan te trekken. De social media platformen hiervoor zijn eindeloos. In dit artikel kijken we naar een relatief nieuw social mediaplatform genaamd TikTok. Hierbij gaan we dieper in op hoe je een sterk artiestenprofiel kunt opzetten.

Wat is TikTok

TikTok is een social media waar gebruikers korte video's van drie seconden tot drie minuten kunnen opnemen met bekende nummers en andere geluidsfragmenten en ze dan delen met anderen. Deze video's kunnen op de 'For you' pagina (de homepage) terecht komen gebaseerd op de interesses van andere gebruikers. Via dansjes, challenges en andere soorten content kan je redelijk makkelijk en snel een virale hit scoren waardoor je snel een nieuwe doelgroep aanspreekt.

Waarom TikTok?

Tegenwoordig gaat de voorkeur van social mediagebruikers uit naar korte video's. Dit is waar TikTok om draait. Een aantrekkelijke factor is dat je geen budget nodig hebt om een leuke, authentieke TikTok-video te maken. Het algoritme van TikTok zorgt ervoor dat je video terecht komt bij mensen die geïnteresseerd zijn in soortgelijke content. Je kunt hierdoor op een organische manier mensen bereiken die jouw content zullen waarderen. Met maandelijks 1 miljard actieve gebruikers kun je enorm veel mensen wereldwijd bereiken.

Een voorbeeld hiervan is de artiest Alexandra Kay. Een R&B en country artiest die viral ging op TikTok door het coveren van een country nummer. Nu heeft ze zelf meer dan 5 miljoen streams op haar eigen nummers. Of de pop artiest Loren Gray, die nu meer dan 50 miljoen volgers heeft op TikTok. Ook zij begon met covers van populaire popliedjes die viral gingen. Nu heeft ze zelf meerdere hits. Zo heeft haar bekendste nummer meer dan 60 miljoen luisteraars op Spotify.


Serena MenteBekijk Serena Mente haar TikTok profiel!

Hoe zet je een goed artiestenprofiel op?

Nu is het tijd om je artiestenprofiel op te zetten. Om je als artiest makkelijk vindbaar te maken is het belangrijk om een soortgelijke naam te bedenken als de artiestennaam of bandnaam. Dit kan dezelfde naam zijn die je op Instagram of Facebook gebruikt. Daarnaast is een duidelijke foto ook belangrijk en kun je met je biografie al veel volgers trekken.

Hoe schrijf je een goede biografie?

Je biografie mag uit maximaal 80 karakters bestaan.

Wat wil je benoemen in je bio:

  1. Een beschrijving over je merk of de inhoud van je account. Bijvoorbeeld: ‘Artiest’ of ‘Sing- and songwriter’.
  2. Gebruik emoji’s, je hebt maar een beperkt aantal karakters dus gebruik ze slim. Laat bijvoorbeeld het instrument dat je bespeeld zien aan de hand van een 🥁🎤🎧🎺🎻🎸.
  3. Heb jij al een branded hashtag? Dit kan je vindbaarheid en je fanbase op tiktok vergroten. Plaats je hashtag onder elke video maar ook zeker in je biografie.
  4. Plaats een ‘Call to Action’. Wat wil je bereiken met je account? Meer streams op Spotify, of meer volgers op Instagram? Een concert uitverkopen?
  5. Link in Bio. Deze laatste stap is een beetje 'tricky'. Je moet namelijk een bedrijfsaccount hebben voor een klikbare link in de bio. Het nadeel van een bedrijfsaccount is dat je tot veel geluiden geen toegang hebt in verband met auteursrecht. Dit is een afweging die jij als artiest zelf moet maken. Wil je namelijk inspelen op bepaalde TikTok-trends, dan heb je deze muzikale geluiden nodig. Ga je voor een bedrijfsaccount met de mogelijkheid voor een link in de bio, dan kun je er ook voor kiezen de geluiden zelf na te maken en zo je eigen muzikale kracht te laten zien. Dit kost meer tijd, maar maakt jou als artiest wel authentieker.

Aan de slag

Als je profiel eenmaal staat is het goed om na te denken over wie je gaat volgen. Het volgen van andere artiesten kan jou helpen om inspiratie op te doen voor je eigen TikTok. Ook kun je reageren op de TikToks van andere artiesten zodat je met hen in contact kunt komen.

Content

Bij het creëren van content is het belangrijk om na te denken over hoe je jezelf wilt neerzetten. Hiervoor is het belangrijk dat je de volgende vragen voor jezelf beantwoord hebt: wie ben jij? Wat wil je uitstralen? En wie is je doelgroep en welke waarden deel je met ze? Alles wat jij op TikTok doet kan direct invloed hebben op jouw reputatie als artiest/band. Om je eigen TikToks te promoten moet je nadenken over je keywoorden en je hashtags. De inhoud van je content, de hashtags en beschrijving moeten aansluiten op het imago dat jij wil creëren voor je artiestenmerk.

Geluid

Als muzikant is het geluid achter je TikTok natuurlijk zeer belangrijk. Denk bij het maken van content na over hoe je muziek kunt gebruiken. Introduceer hier ook langzaam je eigen muziek, maar wees daar niet te agressief mee. Alleen TikToks plaatsen over je eigen muziek zal in het begin nauwelijks volgers trekken. Door een combinatie van bekende geluiden, die je zelf leuk vindt, trek je volgers die je vervolgens kan introduceren aan je eigen muziek. Daarbij is het belangrijk dat je eerlijk bent over wat je eigen muziek is. Als je dit niet doet kunnen mensen je nep gaan vinden en werkt je promotie juist averechts.

Extra tips:

  • Benoem de term: ’Link in bio’ niet in je tekst of caption onder de video. TikTok herkent deze term en zorgt ervoor dat andere gebruikers je reactie of video niet te zien krijgen. Een alternatief voor deze zin zou kunnen zijn: 'Kijk op mijn profiel naar de beschrijving'.
  • Wil je weten hoe je de eerste stappen zet voor het maken van content op TikTok? Op deze pagina vind je de beste introductie hiervoor.
  • Als je mensen wil bereiken die niet op TikTok zitten, maakt de app het voor jou én voor je publiek erg makkelijk om de video’s te delen op andere platformen.

Nu weet je hoe je een goed artiestenprofiel moet opzetten. Hou Gigstarter goed in te gaten als je wil meer wil weten over het plaatsen van content en de connectie met je fans. Hier gaan we in een volgend artikel verder op in. Wil je nog iets weten over het gebruik van TikTok? Stuur ons een DM via ons TikTok account!



Gerelateerde blogs op Gigstarter:

  • Organise your own garden party
  • De kracht en invloed van engagement - Deel 1
  • De kracht en invloed van engagement - Deel 2
  • Een beschrijving over je merk of de inhoud van je account. Bijvoorbeeld: ‘Artiest’ of ‘Singer-songwriter’.
  • Gebruik emoji’s, je hebt maar een beperkt aantal karakters dus gebruik ze slim. Laat bijvoorbeeld het instrument dat je bespeelt zien aan de hand van een 🥁🎤🎧🎺🎻🎸.
  • Heb jij al een branded hashtag? Dit kan je vindbaarheid en je fanbase op TikTok vergroten. Plaats hashtag onder elke video, maar ook zeker in je biografie.
  • Plaats een ‘Call to Action’. Wat wil je bereiken met je account? Meer streams op Spotify, of meer volgers op Instagram? Een concert uitverkopen?
  • Link in Bio. Deze laatste stap is een beetje 'tricky'. Je moet namelijk een bedrijfsaccount hebben voor een klikbare link in de bio. Het nadeel van een bedrijfsaccount is dat je tot veel geluiden geen toegang hebt in verband met auteursrecht. Dit is een afweging die jij als artiest zelf moet maken. Wil je namelijk inspelen op bepaalde TikTok-trends, dan heb je deze muzikale geluiden nodig. Ga je voor een bedrijfsaccount met de mogelijkheid voor een link in de bio, dan kun je er ook voor kiezen de geluiden zelf na te maken en zo je eigen muzikale kracht te laten zien. Dit kost meer tijd, maar maakt jou als artiest wel authentieker.

Aan de slag

Als je profiel eenmaal aangemaakt is, kun je nadenken over wie je gaat volgen. Het volgen van andere artiesten kan jou helpen om inspiratie op te doen voor je eigen TikTok. Ook kun je reageren op de TikToks van andere artiesten zodat je met hen in contact kunt komen.

Content

Bij het creëren van content is het belangrijk om na te denken over hoe je jezelf wilt neerzetten. Hiervoor is het belangrijk dat je de volgende vragen voor jezelf beantwoord hebt: wie ben je? Wat wil je uitstralen? Wie is je doelgroep en welke waarden deel jij met ze? Alles wat je op TikTok doet kan direct invloed hebben op jouw reputatie als artiest/band. Om je eigen TikToks te promoten moet je nadenken over 'keywords' en hashtags. De inhoud van je content, de hashtags en beschrijving moeten aansluiten op het imago dat jij wil creëren voor je artiestenmerk.

Geluid

Als muzikant is het geluid achter de TikTok video natuurlijk zeer belangrijk. Denk bij het maken van content na over hoe je muziek kunt gebruiken. Introduceer hier ook langzaam je eigen muziek, maar wees daar niet te agressief mee. Alleen TikToks plaatsen over je eigen muziek zal in het begin nauwelijks volgers trekken. Door een combinatie van bekende geluiden, die je zelf leuk vindt, trek je volgers die je vervolgens kan introduceren aan je eigen muziek. Daarbij is het belangrijk dat je eerlijk bent over wat je eigen muziek is. Als je dit niet doet kunnen mensen je nep gaan vinden en werkt je promotie juist averechts.

Extra tips:

  • Benoem de term: ’Link in bio’ niet in je tekst of caption onder de video. TikTok herkent deze term en zorgt ervoor dat andere gebruikers je reactie of video niet te zien krijgen. Een alternatief voor deze zin zou kunnen zijn: 'Kijk op mijn profiel naar de beschrijving'.
  • Wil je weten hoe je de eerste stappen kunt zetten voor het maken van content op TikTok? Op deze pagina vind je de beste introductie hiervoor.
  • Als je mensen wil bereiken die niet op TikTok zitten, maakt de app het voor jou én voor je publiek erg makkelijk om de video’s te delen op andere platformen.

Nu weet je hoe je een goed artiestenprofiel moet opzetten. Hou Gigstarter goed in te gaten als je meer wil weten over het plaatsen van content en de connectie met je fans. Hier gaan we in een volgend artikel verder op in. Wil je nog iets weten over het gebruik van TikTok? Stuur ons een DM via ons TikTok account!



Gerelateerde blogs op Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: tiktok, artiest, viral, social media, muziek, korte videos, influencers