Muziek in videogames is veel meer dan alleen een achtergrondgeluid, het transformeert en verbetert de spelervaring. In dit artikel duiken we in de cruciale rol die muziek speelt in videogames. We onderzoeken hoe muziek de emotionele diepte vergroot, het verhaal verrijkt en een onmisbaar onderdeel van de spelerservaring wordt. We bespreken hoe componisten, artiesten en ontwikkelaars samenwerken om meeslepende, gedenkwaardige gamemomenten te creëren die spelers nog lang bijblijven nadat ze hun spelcomputer hebben afgesloten.
Onderzoek naar de emotionele en narratieve kracht van muziek in games
Muziek heeft een grote invloed op emoties. In spellen kan muziek worden gebruikt om specifieke gevoelens naar boven te halen, zoals spanning, vreugde, verdriet, opwinding of zelfs angst, waardoor de emotionele band met het verhaal en de personages van het spel wordt verdiept. Muziek kan worden gebruikt om spanning op te bouwen of zelfs om de speler te verlichten. Sluipende strijkers kunnen de spanning verhogen in een stealth-sequentie, terwijl een plotselinge stilte of verandering in de muziek kan duiden op veiligheid of een oplossing, wat emotionele opluchting biedt. De muziek kan de emotionele toon van een scène zetten en de speler voorbereiden op wat hij de komende seconden of zelfs minuten zal meemaken. Door de muziek af te stemmen op de setting en stijl van het spel, kunnen componisten de spelwereld echter laten aanvoelen. Het geeft de speler de kans om zich ondergedompeld te voelen in de omgeving van de game. Hierdoor voelen spelers zich meer verbonden met de game, wat hun algehele betrokkenheid en plezier vergroot.
Muziek versterkt de narratieve impact. Een teder en impactvol moment kan bijvoorbeeld worden begeleid door zachte, melancholische muziek, wat de emotionele resonantie versterkt en de scène memorabeler en impactvoller maakt. Het heeft ook een grote invloed op het gedrag van de speler. Een sneller tempo kan aanzetten tot snellere reacties en beslissingen. Rustgevende melodieën kunnen worden gebruikt in puzzelspellen om spelers te helpen helderder te denken en een kalme omgeving te creëren. Muziek helpt ook om de perceptie van de speelduur te verminderen, waardoor spelsessies leuker en minder saai aanvoelen. Daarnaast kunnen muzikale signalen in verschillende spelgenres spelers waarschuwen voor naderende gevaren, zoals vijanden in The Last Of Us of een signaal wanneer specifieke acties nodig zijn in de The Legend of Zelda-serie.
Gustavo Santaolalla, het meesterbrein achter de muziek van The Last Of Us
Muziek kan een spel memorabel maken en helpen de identiteit ervan vast te stellen. Themesongs zoals die van "Super Mario Bros", "The Legend of Zelda" of "Final Fantasy" zijn bijna net zo beroemd geworden als de spellen zelf, herkenbaar voor gamers en niet-gamers. Dit soort muzikale branding helpt om een blijvende nalatenschap voor een game te creëren. Soms gaat het niet om het nummer dat aan het spel is gekoppeld, maar om de manier waarop het spel muziek gebruikt om de ervaring te verrijken.
Een innovatieve benadering van muziek in games
In de volgende paragrafen bespreken we enkele uitzonderlijke voorbeelden van innovatief gebruik van muziek in videogames. Deze voorbeelden laten zien op welke verschillende manieren games en platforms technologie gebruiken om muziek te combineren met digitale en virtuele ervaringen, waardoor nieuwe vormen van entertainment en gemeenschapsbetrokkenheid ontstaan.
Fortnite (Battle Royale)
Fortnite is een third-person shooter game waarin tot 100 spelers strijden om de laatste persoon, of het laaste team, in leven te zijn. Het spel maakt op verschillende manieren gebruik van muziek om de online spelmodus te ondersteunen, maar wat het meeste opvalt zijn de "live-evenementen".
Fortnite heeft verschillende in-game radiostations die verschillende muziekgenres afspelen. Dit is niet de eerste keer dat een game radiostations heeft geïmplementeerd. Grand Theft Auto is een van de bekendste games waarin je kunt schakelen tussen tonnen verschillende radiokanalen terwijl je in een auto door de plattegrond van de stad rijdt op zoek naar taken of activiteiten. Dit zorgt voor een meer meeslepende en plezierige spelervaring omdat de speler zelf de sfeer kan aanpassen met muziek. Naast deze zenders biedt Fortnite ook een enorme verzameling emotes met gelicenseerde muziek. Emotes zijn korte acties die worden uitgevoerd door het personage van de speler. Emotes houden in dat het spelerspersonage een van verschillende acties uitvoert, zoals een dans, een emotie, een begroeting en vele andere bewegingen. Emotes bieden geen voordeel in het spel. Door het gebruik van gelicenseerde muziek kunnen spelers zich persoonlijker verbinden met het spel en overwinningen en leuke momenten vieren met dansjes die vaak virale trends zijn geworden. Een indrukwekkende lijst van emotes ging viraal op platformen buiten het spel, zoals TikTok en YouTube, waar mensen de dans kopieerden voor de lol of als meme. Een meme is meestal humoristisch van aard en wordt snel gekopieerd en verspreid door internetgebruikers, vaak met kleine variaties.
Fortnite heeft verschillende virtuele liveconcerten in de game georganiseerd, die baanbrekend waren qua omvang en populariteit. Bekende artiesten als Marshmello, Travis Scott en Ariana Grande hebben tijdens deze virtuele concerten opgetreden. Deze evenementen zijn zeer interactief en miljoenen spelers kunnen er in realtime aan meedoen, vaak met speciale in-game visuals en mechanics die synchroon lopen met de muziek. Ze mogen vrij rondlopen op de kaart, hoe ver ze ook van het podium zijn, de muziek is tijdens deze evenementen nog steeds overal op de kaart te horen. De video hieronder toont een compilatie van het Astronomical Concert van Travis Scott. In de video zie je de artiest als een massief Fortnite-personage optreden en over de kaart bewegen terwijl spelers met elkaar kunnen communiceren met speciale emotes zoals de vlammende microfoonstandaard, een exclusieve emote uit de Travis Scott-serie.
Travis Scott in samenwerking met Fortnite voor een in-game concert
Het spel organiseert vaak speciale evenementen die in het teken staan van muziek. De Rift Tour met Ariana Grande was bijvoorbeeld niet zomaar een concert, maar een volledig uitgewerkte muzikale reis door verschillende omgevingen met diverse thema's. Deze samenwerkingen omvatten vaak beperkte speltypen, uitdagingen en speciale of exclusieve in-game items zoals skins of accessoires. Skins zijn een soort items in het spel die de vormgeving van het karakter waar je mee speelt aanpassen. Skins zijn digitale producten die specifiek zijn voor het spel dat wordt gespeeld. Ze kunnen worden gebruikt om de visuele ervaring voor de speler tot op zeker niveau te veranderen. In het geval van de Rift Tour om op Ariana Grande te lijken. Naast gelicensieerde muziek heeft Fortnite een dynamische en diverse originele soundtrack die zich aanpast aan de gameplay, en de emotionele en tactische aspecten van het spel versterkt.
Roblox
Roblox is een online spelplatform en een systeem voor het maken van spellen, ontwikkeld door Roblox Corporation. Het ondersteunt een hoge mate van interactiviteit, waardoor gebruikers spellen kunnen programmeren en spelen die door henzelf of andere gebruikers zijn gemaakt. Het platform heeft verschillende virtuele concerten georganiseerd die concurreren met die in Fortnite. Een van de opmerkelijke evenementen was het Lil Nas X' concert, met een volledig geanimeerd, motion-captured optreden van de artiest. Zara Larsson maakte ook een verschijning met haar lanceringsfeest, dat ook interactieve elementen en exclusieve merchandise bevatte. Het platform stelt spelers in staat om verschillende werelden en ervaringen met betrekking tot het concert te verkennen.
Een compilatie van Zara Larsson's launch party en concert in Roblox
Daarnaast kunnen spelers muziek met elkaar delen, virtuele dansfeesten organiseren of zelfs samen muziek maken in bepaalde spellen die rond muzikale creativiteit zijn ontworpen. Roblox biedt tools voor ontwikkelaars om zelfgemaakte muziek in hun spellen te verwerken, waardoor een onderscheidend audiolandschap ontstaat dat hun creatieve visies aanvult. Sommige spellen op Roblox gebruiken muziek voor educatieve doeleinden, zoals het aanleren van muziektheorie, het bespelen van een instrument of zelfs muziekproductie.
League of Legends
Last but not least, League of Legends (LoL). Een teamgebaseerd strategiespel waarin twee teams van vijf machtige champions het tegen elkaar opnemen om de basis van de ander te vernietigen. Hoewel het spel vooral bekend staat als MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), heeft Riot Games, de ontwikkelaar van LoL, voor een innovatieve benadering van muziek gekozen. Ze hebben virtuele bands gecreëerd zoals K/DA, Pentakill en HEARTSTEEL, waarvan de muziekvideo's en virtuele concerten miljoenen keren zijn bekeken, wat een unieke muzikale dimensie toevoegt aan het universum. Verschillende bekende artiesten hebben bijgedragen aan de discografie van League of Legends, zoals de opkomende Koreaanse meidengroep New Jeans met het nummer 'Gods', Bea Miller met 'Playground', Imagine Dragons met zowel 'Enemy' als 'Warriors', en Marshmello met 'Flash Funk'. Riot produceert elk jaar anthems voor het wereldkampioenschap, die de essentie van de wedstrijd perfect vastleggen.
De eerste K/DA-formatie van de reeks treedt op met de eerste release
Elk personage in LoL, of champion zoals ze het in het spel noemen, heeft vaak een uniek themalied dat hun persoonlijkheid, oorsprong en verhaal weergeeft. Ze maken themamuziek voor verschillende evenementen in het spel, seizoensgebonden activiteiten en promotiecampagnes. Dit helpt om de achtergrondverhalen die bij de kampioenen horen een extra laag te geven, waardoor ze gedenkwaardiger en onderscheidender worden. Deze muziek sluit vaak aan op de bredere verhaallijnen en achtergrondverhalen van het speluniversum, waardoor de ervaring van de speler en zijn betrokkenheid bij het verhaal worden verrijkt. Interesse in de muziek van deze game? Bekijk hun spotify of gebruik de widget hieronder!
Muziekinnovaties op platforms als Fortnite, Roblox en League of Legends laten de transformerende kracht van muziek zien en bieden meeslepende ervaringen die de grenzen van entertainment opnieuw definiëren. Terwijl de industrie blijft innoveren, belooft de fusie van muziek en gaming nieuwe lagen van interactie en betrokkenheid te brengen, wat bewijst dat de kracht van muziek absoluut game-changing is.
Gerelateerd artikelen op Gigstarter: