2016: het jaar van Gigstarter

By Tom

December is traditioneel een maand om terug te kijken op afgelopen jaar. We geven je graag een inkijkje in wat er allemaal gebeurd is bij Gigstarter, een prachtig jaar waarin prijzen werden gewonnen, we uit gingen breiden naar Spanje en een mijlpaal werd behaald. Tijd om er weer een lekkere oliebol bij te pakken en het overzicht door te nemen.

Buma Meets Tech Award

Het jaar begon meteen goed toen we in januari afreisden naar Nederlands grootste festival voor en over de muziekindustrie: Eurosonic/Noorderslag. We waren daar om mee te doen aan de Buma Meets Tech Awards, georganiseerd door Buma Stemra. De Buma Meets Tech awards zijn in het leven geroepen om technische innovaties die de meeste potentie hebben om impact te maken op de muziekindustrie in de schijnwerpers te zetten.

Naast een stand op Eurosonic/Noorderslag mochten we ook aanschuiven bij BNR nieuwsradio samen met twee andere deelnemers aan de Awards. Oprichter Paul wist ons verhaal goed in 1 minuut te persen. Ook werd hij later op de dag uitgebreid geïnterviewd door veteraan Ralph Simon.

Paul uitgebreid in gesprek met Ralph Simon

Aan het einde van een geslaagde dag werden uiteindelijk de prijzen uitgereikt. Daaruit bleek dat de meerderheid van het publiek achter het plan van Gigstarter stond en ons een stem hadden gegeven. Daarom namen we met trots de publieksprijs in ontvangst. Een erkenning die voor een dienst als Gigstarter zeer betekenisvol is ons dit jaar hielp met het nemen van mooie vervolgstappen.

Talent uitgelicht

Bij Gigstarter zien we vele muzikale talenten voorbij komen in alle mogelijke genres. Eén van onze ambities is om deze beginnende muzikanten aan meer optredens te helpen met alle tools die het platform te bieden heeft. Daarnaast organiseren we ook diverse evenementen om deze talenten een podium te geven. Zo was er in Juni de Gigstarter Jazz talent night tijdens het Red Light Jazz festival op de Wallen in Amsterdam. Op deze laatste avond van het festival streden drie talentvolle jazz acts van ons platform, Barbara St.James, Irene Reig Trio en Floris Kappeyne Trio om een mooi prijzenpakket.

Na de drie overtuigende optredens besloot de ervaren jury dat het Floris Kappeyne Trio de meest complete show gaf en met het prijzenpakket naar huis mocht. In 2017 kunnen we zijn debuutalbum verwachten, daar wachten we met smart op!

We willen het podium bieden voor alle mogelijke genres die op het platform staan. Daarom organiseren we jaarlijks de Gigstarter Artiest v/h Jaar competitie. Honderden online stemmen zorgden ervoor dat uiteindelijk drie finalisten mochten optreden in de Sugarfactory. De rockshow van Aces overtuigde de jury en de heren uit Flevoland gingen er met de titel vandoor. Ondertussen hebben ze al een mooi deel van de prijs verzilverd door een nummer op te nemen bij Tall Recordings en werden ze gedraaid op IndieXL.

aces
Aces werd gefeliciteerd door winnares van vorig jaar Lizzy V en oprichter Paul de Kuyper

Spaanse uitbreiding

Eén van onze doelen dit jaar was het uitbreiden van het platform naar Spanje. Waarom Spanje?
Het is een land met een gigantische markt voor live muziek, van de flamenco in Andalusië tot de levendige rockscene van Madrid. Daarbinnen zien we een grote behoefte aan een platform die opdrachtgever en artiest met elkaar in contact brengt. Tel daarbij op dat onze oprichters half Spaans zijn en de keuze voor de deze uitbreiding was beklonken.

Na een flinke voorbereiding (Erik is nog steeds duizelig van de Spaanse vertalingen) was de lancering eind september gepland in het muzikale hart van Madrid. In de populaire popzaal BarCo werd de Spaanse website met live muziek ingewijd. Het hele team was aanwezig om de bands Roque Martinez Cuban Quartet en Karolo y la banda Babylon te zien spelen voor een volle zaal. Lees hier alles over de lancering in Spanje. Momenteel hebben ruim 100 Spaanse artiesten zich aangemeld en komen de eerste offerte aanvragen al binnen vanuit Madrid en omstreken. In 2017 breiden we dit bestand nog verder uit.

spanje
Roque Martinez Cuban Quartet zweept het publiek in de BarCo op

Een mijlpaal: 1300 artiesten

Waar we in Spanje nog in de beginfase zitten met de groei van onze database zijn we in Nederland in een nieuw stadium terecht gekomen. Dit jaar hebben we de mijlpaal van 1300 ingeschreven artiesten gehaald en zijn daar nu ruimschoots overheen.

Alle genres zijn vertegenwoordigd van over het hele land. Van de Nederlandstalig hits van Drukwerk, de folk van Mister Guy Fox tot aan de klassieke muziek van het Sweelinck orkest. We hebben ook een heat map gemaakt om te laten zien waar de meeste van onze artiesten vandaan komen. Daaruit blijkt dat acts uit het hele land ingeschreven staan maar de randstad een enorme trekpleister blijft voor muzikanten.

map
De groene plekken op de Nederlandse kaart geven aan waar de 1300 acts op Gigstarter vandaan komen, rode plekken geven een hoge concentratie artiesten aan.

In de media

Het verhaal van Gigstarter vertellen we enthousiast aan iedereen die van muziek houdt. Zowel aan muzikanten, opdrachtgevers als de gewoonweg liefhebbers van muziek. Zo kwamen in de loop van het jaar ook diverse media langs bij ons op kantoor in hartje Amsterdam. Het Financieel Dagblad besteedde veel aandacht aan de lancering in Spanje, het Parool schoot een prachtig plaatje bij ons interview en ook de Telegraaf was erg benieuwd wat er allemaal gebeurde bij ons. Ook waren we te horen op de radio met een uitgebreid interview gehouden door Ruud Hendrix op BNR.

2017

We zijn afgelopen jaar een mooie weg ingeslagen van internationale uitbreiding. Dit succes willen we voortzetten in meerdere landen in Europa. Hopelijk lukt het ons in 2017 al om uitwisselingen tussen de verschillende landen mogelijk te maken. Bijvoorbeeld een mooie locatie in Barcelona die een getalenteerde Nederlandse singer-songwriter boekt, een Nederlandse DJ in een club in Madrid of de beste Spaanse artiesten naar Nederland halen om hier te komen spelen op speciale evenementen. Deze muzikale plannen worden met Gigstarter eindelijk haalbaar voor een grotere groep artiesten.

Afgelopen jaar hadden we 2000(!) boekingen voor live muziek in Nederland. Dit willen we in 2017 structureel laten toenemen. Ook willen we blijven groeien met onze database in het nieuwe jaar. Genoeg uitdagingen nog die voor ons liggen, waar we weer met veel enthousiasme aan gaan werken in 2017. We willen iedereen die ons afgelopen jaar, op wat voor manier mogelijk, geholpen heeft met het platform enorm bedanken. Mede hierdoor kunnen we de stappen zetten die we willen met Gigstarter. Met minder gedoe en meer muziek.

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.

Tags: gigstarter, jaaroverzicht, buma meets tech award, spanje, talent, muziek, 2016