Verslag Music Motion Webinar: Muziek voor film en TV

Door Het Gigstarter Team op 24-02-2021

Op woensdag 17 februari waren wij van Gigstarter uitgenodigd voor weer een gloednieuwe Music Pitch Webinar door onze partner Music Motion. Dit keer als thema: muziek voor film en TV. Tijdens deze Webinar spraken drie professionals over zowel de muzikale als de business kant van deze wereld. Deze interessante verhalen vol met informatie en goede tips willen we graag met jullie delen.

Componist Matthijs Kiesboom

De eerste spreker, Mathijs Kiesboom, is een ervaren componist voor film en TV in Nederland. “De muziek is meer dan allen de muziek” legt Mathijs uit. Om een succesvolle 'score' te schrijven voor een film moet de muziek zorgen voor een diepere connectie met het verhaal. Vaak is de regisseur niet gespecialiseerd in muziek en moet je daarom bij het overleggen zoveel mogelijk praten over emotie. Hierdoor begrijpt de regisseur je beter dan wanneer je muziek jargon gebruikt. Het is belangrijk om veel te oefenen door te componeren over beelden zonder geluid. Zoals bij vele dingen geldt: oefening baart kunst!

Maar hoe kom je aan zo’n filmopdracht? En hoe werken de prijsonderhandelingen? Op de eerste vraag geeft Maarten zijn tip om er zo actief mogelijk achteraan te gaan. Bel de regisseurs zelf op of ga naar plekken waar je met ze in aanraking kan komen. Het is daarnaast belangrijk om een goed portfolio op te bouwen, om te kunnen laten zien wat je kan.

Als het op geldzaken aankomt is goed overleg met de regisseur en producent belangrijk. Lees altijd eerst het script voordat je de regisseur spreekt en gaat onderhandelen over geld. Hierdoor weet je ongeveer hoeveel tijd erin gaat zitten en wat voor ensemble je nodig gaat hebben. De kwaliteit van de muziek hangt volledig af van wat de productie bereid is om te betalen.

sprekers tijdens Music Motion webinarNeeltje Mooring (rechts boven), Matthijs Kiesboom (links onder), Tessa Jackson (rechts onder).

Zangeres en schrijfster Tessa Jackson

Ingeleid met een prachtig eigen geschreven nummer kwam de tweede spreker, Tessa Jackson, aan bod. Tessa is haar carrière begonnen met het schrijven van reclamemuziek en heeft na 6 jaar dit te doen de overstap naar filmmuziek gemaakt. In tegenstelling tot Maarten houdt zij zich niet bezig met de score van de film, maar met de soundtrack. Nu hoor ik je denken, wat is het verschil hiertussen? De score is de muziek die op maat is gemaakt en door de gehele film de sfeer accentueert. Soundtracks zijn (vaak pop) nummers die één voor één langskomen en op licentie basis worden gebruikt. Tessa beschrijft de muziek die zij componeert als de “popinsteek van de score”.


“Regisseurs onthouden het gezicht achter de muziek, dat is veel belangrijker dan de muziek die je hebt opgestuurd.”


Doordat haar nummers gelicentieerd worden voor de film, behoudt Tessa al haar auteursrechten en dat vindt zij heel belangrijk. Hierdoor verdient ze ook royalty’s die uit streams op Spotify voortkomen. Bij de vraag hoe ze aan klussen komt staat er een ding voorop: netwerken, netwerken, netwerken. Dit kun je doen door naar meet en greets tussen componisten en filmmakers (IFF, Buma music in motion, Keep An Eye festival) te gaan en zorg ervoor dat mensen je zien. Zolang je meters blijft maken komt er vanzelf wel iets op je pad.

Sync-agent Neeltje Mooring

Als mooie aansluiting op de artistieke perspectief van Maarten en Tessa, gaat Neeltje Mooring nog wat dieper in op de zakelijke kant van de muziek. Neeltje is een independent sync agent voor haar eigen bedrijf SOLID as a Rock en geeft daarnaast ook les over de muziekbusiness op Hogeschool Inholland en Berklee College of Music in Amerika. Als sync agent houdt zij zich bezig met de rechten en publisher kant van muziek.

Een publisher probeert je liedjes te exploiteren in o.a. games, films, reclames en series. Je werkt eigenlijk als een soort contactpersoon tussen wie de muziek schrijft, maakt en wil gebruiken. Neeltje legt in haar verhaal uit dat music licensing naast een zakelijke- en rechtelijke ook een hele creatieve kant heeft. Vaak moet je uitzoeken wat voor muziek geschikt is bij een scène en vervolgens partijen uitnodigen om liedjes te schrijven en uit te voeren. Net als bij Maarten en Tessa geeft Neeltje het belang van netwerken uit bij haar beroep. “Een referentie is heel belangrijk. Als je iemand fysiek hebt gesproken en hierna je muziek naar wil opsturen, kun je in de e-mail refereren aan het gesprek wat je hebt gehad.”

Aan het einde van het presentatie uur was er een korte pauze. Daarna werden we opgedeeld in verschillende break-out rooms om nog even met de andere deelnemers het gesprek aan te gaan. Velen muzikanten en schrijvers waren aanwezig om informatie over hun projecten te delen en met elkaar te netwerken. Na een uur aan velen nieuwe gezichten en verhalen, werd de groep weer herenigd voor de afsluiting van het evenement. Positieve woorden klinken en ook voor ons was deze avond zeker een succes.



Gigstarter is trotse partner van Music Motion. In maart en april staan weer interessante Music Pitches gepland. Dit keer met de thema's: music publishers en fondsen & subsidies. Wil je ook een keer een Music Motion webinar bijwonen? Druk dan op de onderstaande button en bekijk alle aankomende evenementen.

Bekijk evenementen



Gerelateerde blogs van Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: publisher, schrijven, componeren, film, muziek