Verslag Music Motion Webinar: Muziekpromotie '21

Door Het Gigstarter Team op 01-02-2021

De Music Pitch van onze partner Music Motion kennen we al van eerdere workshops vanuit de Tolhuistuin in Amsterdam. Dit jaar is deze Music Pitch in een nieuw jasje gestoken: een webinar via Zoom. Hier komt net zoveel info aan bod als bij de originele Music Pitch, maar is deze nog iets persoonlijker. Experts presenteren hun nieuwste kennis over de music business en is er de kans om andere muziekliefhebbers te ontmoeten.

Het onderwerp van deze webinar is Muziekpromotie anno 2021. Want jawel in 2021 gaat het dan toch hopelijk echt weer gebeuren: optredens en release-events! Voor je muziekprojecten wil je natuurlijk wel de juiste aandacht krijgen, via methoden die passen bij deze tijd. De focus van deze webinar ligt daarom bij Instagram, TikTok en Spotify playlists. De meest bruikbare tips en tricks hebben we voor je op een rijtje gezet.


'Wat past er bij míj? Wat maakt míj uniek en hoe ga ik dat met de wereld delen'


Artist Branding & Social Media

De bijeenkomst wordt afgetrapt door Artist Branding & Social Media Coach Melanie Esther van Eunen. Als social media expert voor o.a. Typhoon en Blanks helpt zij artiesten bij het vinden en vertellen van hun unieke verhaal. Zij geeft hier bruikbare en toepasbare tips voor.

Strategie

Bedenk van tevoren welk verhaal je wil overbrengen naar je doelgroep. Vaak wordt dit geassocieerd met heftige gebeurtenissen die je ervaren moet hebben, maar dit is absoluut geen 'must'. Jouw verhaal kan over van alles gaan, dus zoek naar interesses waar jij gepassioneerd over bent en creëer op deze manier jouw verhaal. Als je niet weet wat je wil vertellen of overbrengen, weet je ook niet wat je moet posten. Je artist branding is dus een lang traject waar goed over nagedacht en voorbereid moet worden.

Herkenbaarheid

Om op te vallen in de "Instagram jungle" is het van belang om herkend te worden. Gebruik hiervoor een pakkend stukje tekst uit een eigen geschreven nummer of herkenbare kleuren van je album/EP cover. Probeer je eigen herkenbare stijl te vinden en vertaal deze naar online content. Vergeet hierbij niet de Instagram biografie, deze dient als online visitekaartje waar je (potentiële) volgers nieuwsgierig mee kunt maken. Ook hashtags onder je foto werken goed om op te vallen en je doelgroep te bereiken, maar wees hier wel zuinig mee en gebruik alleen relevante hashtags!

Spotify playlists

Hierna was Mart van den Bighelaar aan het woord. Expert op het gebied van Spotify en eigenaar van het label Blaizer. Hij deelt graag zijn expertise over hoe je kunt verschijnen op Spotify playlists.

Voorbereiding

Ongeveer een maand voordat je een liedje of album gaat uitbrengen, kun je al beginnen met het benaderen van Spotify afspeellijsten. Dit kan door het benaderen van particulieren, social media influencers of via 'Spotify for artists'. Een van de makkelijkste manieren is het benaderen van andere artiesten met playlists, zij zijn vaak bereid om te helpen. Dit kan twee kanten op werken wanneer jijzelf ook een afspeellijst creëert en hierdoor samenwerkingen aangaat.

Grootte

De grootte van een afspeellijst heeft ook te maken met hoe moeilijk of makkelijk het is om erop te staan. Kleine afspeellijsten zijn over het algemeen makkelijker te benaderen, maar hebben een minder groot bereik. Populaire en grote afspeellijsten hebben een groot bereik, maar zijn veel moeilijker om tussen te komen. Hierin moet je dus een goede afweging maken.

Groei

Spotify vind het interessant wanneer er groei in een artiesten profiel zit. Het aantal volgers en luisteraars zijn hierbij van essentieel belang. Zij analyseren goed werkende algoritmes en willen deze het liefst uitvergroten. Om dit te bereiken kun je ook playlists voor achtergrondmuziek benaderen. Dit werkt op lange termijn voor veel extra luisteraars. Ben je goed op weg en kun je wat geld missen? Dan kun je eventueel nadenken over het inhuren van een plugger. Zo'n plugger neemt dit werk voor je uit handen en door zijn/haar connecties krijg je gemakkelijker een stok tussen de deur.

webinar van Music MotionDe webinar van Music Motion via Zoom

TikTok

De laatste spreker van de avond was Paulo Lopez van Creator Network. Een creatief agentschap voor TikTok en Twitch talenten. Paulo begeleidt allerlei soorten klanten met het bedenken van campagnes op voornamelijk TikTok. Wat is TikTok en hoe begin je hiermee? Daarover snel meer!

Eerste indruk

In een TikTok filmpje zijn de eerste paar seconden al cruciaal voor de aandacht van de kijker. Het moet eigenlijk gelijk opvallend, spectaculair of indrukwekkend zijn. Daarnaast is muziek zoals Paulo het noemde 'de hart en ziel' van TikTok. Maar liefst 80% draait om de muziek.

Praktische tips

  1. Een video scoort beter op TikTok wanneer deze op de app zelf is opgenomen. Importeren vanaf Instagram of uit je foto album werkt minder goed.
  2. TikTok een zijn eigen 'ecosysteem' en algoritme. Wat misschien goed op Instagram of Facebook werkt, betekent niet gelijk dat dit ook op TikTok zal werken. Ga daarom mee met de trends en challenges die populair zijn op TikTok.
  3. Meld je aan bij een distributeur voor je muziek. Hierdoor komt jouw geluid of liedje in de officiële database van TikTok. Andere 'TikTokkers' kunnen hierdoor gemakkelijk jouw muziek gebruiken voor een filmpje en wie weet ben jij de volgende TikTok sensatie!

Na al deze bruikbare en waardevolle informatie van de experts was het tijd voor de break-out rooms. Hierin ontmoet je andere muziekliefhebbers en kunnen vragen aan de sprekers worden gesteld. Al met al een geslaagde avond.

Wij zijn zeker van plan om nog een webinar te volgen en kijken uit naar de volgende edities. Wil je zelf een keer aanwezig zijn bij een webinar of workshop? Neem dan een kijkje in de agenda van Music Motion.



Bekijk hier

Gerelateerde blogs op Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: tiktok, spotify, instagram, muziekpromotie, webinar, music motion