Hoofdprogrammeur Ruud Lemmen (013, Woo Hah! festival) denkt vooruit tijdens de crisis

Door Noa Olmeijer op 12-05-2020

Alle Nederlandse poppodia mogen tot 1 september geen grote evenementen organiseren. Shows waar mensen soms maanden naar uitkijken moeten worden verplaatst of afgelast. Ruud Lemmen is hoofdprogrammeur van Poppodium 013 in Tilburg en directeur van het Hip-Hopfestival Woo Hah!. Met de crisis hijgend in zijn nek, is hij met de rest van zijn team druk bezig geweest om Poppodium 013 draaiende te houden. We spraken hem, wat leidde tot een boeiend interview in hectische tijden.

Op welk moment dachten jullie echt actie te moeten ondernemen?

‘Het is allemaal vrij snel gegaan. Het nieuws om de eerste weken aan programma te moeten annuleren kwam vrijwel meteen nadat alle horeca dicht moest, dus zijn we na de persconferentie op 16 maart meteen aan de slag gegaan om in eerste instantie het programma tot en met 6 april te verzetten of te annuleren. Niet lang daarna moest dit ook met alle events tot en met 1 juni. Gelukkig hebben we de meeste shows kunnen verzetten en zijn er weinig concerten die volledig geannuleerd zijn.’

ruudRuud Lemmen

Waar ligt het aan dat sommige shows niet verzet kunnen worden?

‘Het komt altijd vanuit de artiest. Niet dat ze er geen behoefte aan hebben maar dat het niet kan vanwege hun eigen schema, dan hebben ze alweer een tour in Azië of in Australië gepland. Verzetten is dan gewoon niet mogelijk qua beschikbaarheid. Het kan ook zijn dat we, omdat we natuurlijk veel naar november aan het verplaatsen zijn, zelf al weinig plek hebben in die maand en af en toe echt geen datum kunnen vinden. Dat is de enige reden waardoor sommige shows geannuleerd worden.’

‘Waar mogelijk kijken we ook naar de mogelijkheid om shows te verplaatsen naar 2021. Daarbij hebben wij natuurlijk zelf wat meer plek, maar dan moet de artiest net op het zelfde moment kunnen. Zo’n artiest moet toch 40 data in Europa neerzetten en is dan anderhalve maand van zijn of haar tijd kwijt. Daarom plannen artiesten meestal anderhalf tot twee jaar vooruit en hebben dus in het volgende jaar meestal al andere tours staan, of het komt in de knoop met het festivalseizoen.’

Hoe is het contact met de artiesten of het management?

‘Met de meeste is het eigenlijk allemaal vergelijkbaar. Iedereen zit in hetzelfde schuitje, wij als podium, de bezoekers, de boekers, het management en de artiesten hebben er allemaal last van. Dus iedereen staat er op dezelfde manier in. Iedereen wil het zo goed mogelijk oplossen en het zo goed mogelijk verzetten, dat is nou eenmaal de wereld waarin we op dit moment leven. De sfeer is redelijk gemoedelijk en gelaten, iedereen probeert zo snel en zo goed mogelijk te schakelen dus de artiesten stellen zich ook vrij soepel op.’

Komt het wel eens voor dat jullie conflict hebben met de artiest over de situatie?

‘Nee, eigenlijk niet. Ik had dit van te voren wel verwacht, misschien gaat het namelijk bij sommige artiesten wel echt problemen opleveren maar dat is tot nu toe helemaal niet gebeurd. Frustratie is er natuurlijk wel alleen niet naar elkaar toe want niemand kan er iets aan doen. Dat weten we van elkaar dus dat scheelt.’

Is er verschil tussen contact met nationale artiesten en internationale artiesten?

‘Nou, het is natuurlijk zo dat Amerikaanse artiesten bijvoorbeeld veel meer moeten verzetten en komen sneller in de knoop met beschikbaarheid. Een Nederlandse artiest hoeft niet per se een tour te hebben, die kan ook gewoon denken “oké, in de Melkweg kan het volgende maand en in 013 kan het over 3 maanden“. Het verzetten van een show met een Nederlandse artiest is hierdoor veel sneller te realiseren dan met een Amerikaanse artiest.’

pinkfloydThe Australian Pink Floyd Show in de main zaal van 013 eind februari, een van de laatste concerten voor de sluiting van de popzaal

Zijn jullie wel al bezig met het inplannen van nieuwe shows?

‘Nee, we plannen wel nieuwe shows in maar het is zo dat wij als programmeur meestal 6 tot 12 maanden vooruit aan het boeken zijn dus we zijn nu bezig met nieuwe shows voor februari, maart, april volgend jaar. We hopen dat we tegen die tijd weer met z’n allen concerten mogen gaan bekijken natuurlijk. Dus ja, die planning gaat wel door. Maar wij zijn er minder druk mee dan normaal, omdat artiesten iets voorzichtiger zijn op dit moment met het plannen van nieuwe tours.’

Vind jij de festivalregeling niet te streng, tot 1 september?

‘Hoe vervelend ik het ook vind, ik begrijp het wel heel goed. Op het moment dat nu alles dicht is en je thuis maar een paar man bezoek mag ontvangen en anderhalve meter afstand moet houden, verplicht een winkelwagentje in de supermarkt moet halen, zijn de maatregelen niet voor niks. Als we die maatregelen allemaal met elkaar afspreken en heel Nederland probeert zich daar goed aan te houden, zou het raar zijn om dadelijk in juli weer met 42.000 mensen op elkaar te gaan staan. Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat festivals niet meer door mogen gaan dit seizoen. Hoe vervelend ook, want ik had natuurlijk liever wel gehad dat Woo Hah! door zou gaan, maar dat is niet anders.’

Houden jullie dezelfde artiesten voor de line up van Woo Hah! volgend jaar? Of beginnen jullie liever weer opnieuw?

‘We hebben iets van 70 artiesten dus het zou ondenkbaar zijn om die allemaal mee te kunnen nemen naar volgend jaar, er hangen zoveel planningen vanaf. We kijken wel per artiest of ze volgend jaar ook kunnen en/of dat kan onder dezelfde voorwaarden; of ze op dezelfde plek in de line up kunnen blijven staan. Als de artiesten dan bereid en beschikbaar zijn, nemen we ze mee naar volgend jaar. Op het moment dat ze niet kunnen, nemen we daar afscheid van en gaan we een nieuwe artiest boeken. Dus er gaan ongetwijfeld een hoop artiesten mee naar volgend jaar maar er gaan ook een hoop artiesten vervangen worden en op die manier proberen we weer een zo goed mogelijke line up neer te zetten.’

Hoe zit dat dan met de kosten?

‘Er zijn natuurlijk al veel afspraken gemaakt en normaal is het zo dat voordat een artiest optreed, je de helft al aanbetaald en de andere helft naderhand betaald. Alleen is er nog niet veel aan artiesten aanbetaald en op het moment dat je moet gaan verzetten vanwege overmacht krijg je dat geld terug. Het is dus niet zo dat je artiesten nog geld verschuldigd bent.’

‘Maar het is natuurlijk wel zo dat we met het festival al sinds juli afgelopen jaar, met een team van veertig man aan het werk zijn om het festival op te zetten. We hebben wel al heel veel uren gemaakt en geld uitgegeven dus financieel draaien we nu wel een aardig verlies. Hierdoor wordt het natuurlijk wel spannend om volgend jaar het festival te organiseren, maar we gaan er wel mee door.’

Als je naar de toekomst kijkt, denk je dan dat het beleid zich op deze gebeurtenis gaat aanpassen?

‘Dat is even afwachten natuurlijk, er wordt wel vanuit de regering gevraagd om na te denken over hoe je kan opereren in de 1,5 meter samenleving. Voor concerten en festivals is dat gewoon heel moeilijk. Mensen staan graag vooraan en tegen elkaar aan en zelfs als je minder mensen binnenlaat, is het moeilijk om ze allemaal uit elkaar te laten staan. En op het moment dat je een concert hebt voor 3000 mensen en je mag er maar 1000 binnenlaten, verlies je er ook heel veel geld op. Je moet je eigenlijk af gaan vragen of je het concert wel wil geven als het alleen maar geld kost.’

Gerelateerde blogs van Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: tilburg, gigstarter, 013