Achter de schermen: Rogier van Twuijver koppelt DJ’s aan Hollywood

Door Tom van der Velpen op 20-02-2020

Rogier van Twuijver is de oprichter van het muziekbureau Modern Day Composers. Dit bedrijf koppelt producers van elektronische muziek aan filmmakers, grote bedrijven en andere opdrachtgevers. We spraken met hem over het omgaan met opdrachtgevers, veranderingen in de muziekindustrie en de toekomstplannen van het bedrijf.

Wat doet Modern Day Composers?

‘Letterlijk vertaald vind ik DJ/Producers de componisten van deze tijd. Onder deze noemer ben ik het bedrijf begonnen. Ik deed eerst DJ management maar kwam erachter dat die jongens veel meer kunnen dan muziek maken voor de dansvloer. Samen met mijn toenmalige compagnon bedachten we dat elektronische muziek ook goed kon werken voor filmtrailers, commercials en live events. Maar in dat wereldje van opdrachtgevers kom je niet zo maar. Dat gaat stapje voor stapje. Tijdens ADE zijn we doelgericht op een partij afgestapt die muziek plaatste in CSI New York. Door vertrouwen te winnen hebben we uiteindelijk zijn interesse gewekt.’

rogierRogier van Twuijver

Hoe won je zijn vertrouwen?

‘Op dag één ben ik nooit in vorm tijdens een conferentie als ADE. Ik houd er niet van als je meteen aan mij vraagt om mijn kaartje, dus ik stel die vraag ook niet aan anderen. Ik bedenk liever een manier dat het vanzelf gaat. Tijdens het uitgaan een paar dagen later kwam ik deze partij toevallig weer tegen en vertelde hij hoe geweldig hij Amsterdam vond en een woonboot wilde kopen. Ik kan voor jou wel een woonboot regelen zei ik, maar dan moet ik jouw gegevens hebben. We hebben ruim een jaar het contact persoonlijk warm gehouden. Na een lange tijd vroeg hij wat wij eigenlijk deden in de muziekindustrie, en toen we vertelden over Modern Day Composers was het meteen raak en kwam onze muziek in CSI New York.’

Was het voor jullie meteen duidelijk, om te beginnen met filmtrailers?

‘Nee, het is begonnen toen we DJ management en boekingen deden. Toen hebben we het idee voorgelegd aan onze DJ/Producers, lijkt het jullie wat om naast optredens ook muziek voor onder beeldmateriaal te maken. Toen daar positief op gereageerd werd zijn we als een gek om ons heen gaan kijken, en hebben veel kleine organisaties en online video bureautjes benaderd. We vroegen deze partijen of we muziek konden maken onder hun video’s, zodat onze producers vlieguren konden maken. Zo hebben we het van de grond af opgebouwd. Hierdoor leer je ook omgaan met de feedback van de opdrachtgevers.’

Ben jij de tussenpersoon die de feedback levert van opdrachtgever aan producer?

‘Ja, ik begeleid dat proces want de ene producer kan veel beter met feedback omgaan dan de andere. Ik kan goed vertalen wat de klant wil en verwoord het iets anders naar een producer toe. In hele positieve zinnen, en met suggesties om het anders te laten klinken. De klant is vaak toch direct en hard. Dat kan demotiverend werken voor een artiest.’

Werk van Modern Day Composers in de promo van HBO serie Ballers.

Hoe zag destijds, toen jij negen jaar geleden begon, de muzikale invulling voor filmtrailers eruit?

‘Je hebt het over Hollywood; van John Williams (Star Wars) tot Hans Zimmer. Dat niveau is enorm hoog. Maar dat is muziek voor in de film zelf. De trailers zijn de marketingkant van de industrie, daarmee wil je mensen naar die bioscoop krijgen. Onder die superflitsende beelden moet muziek gezet worden.’

Dat is muziek die speciaal gemaakt is voor trailers?

‘Het is een algemene misvatting dat trailermuziek, muziek uit de film zelf moet zijn. Het gaat om een compositie die de beelden van die trailer versterken. Dat kon je vroeger aan artiesten vragen, waarvan James Bond misschien wel het bekendste voorbeeld is. Heel vet dat Billie Eilish de nieuwe Bondtrack gaat maken. Het is een mooi voorbeeld, want vorig jaar heb ik al tegen mijn producers gezegd; deze artiest gaat het maken dus maak alvast tracks in haar stijl. Naar deze sound gaat namelijk gevraagd worden door opdrachtgevers.’

Zijn producers meteen positief als ze aan een nieuwe sound moeten werken?

‘De ene producer vindt het leuk om aan zoiets te werken. In dat geval is het vaak zo gepiept. Anderen vinden de opdracht teveel afwijken van hun eigen stijl. Ze willen iets maken dat goed genoeg is en hetzelfde niveau heeft als het origineel. Dat hou je toch bij artiesten, ze hebben een bepaald kleurtje of bepaalde stijl waardoor ze niet alles kunnen maken. Sommige zien wel de kans die er ligt en gaan er alles aan doen om die sound voor elkaar te krijgen.’

Modern Day Composers maakt ook muziek voor trailers van games, zoals bij Call of Duty; Black Ops 4.

Ik hoor vaak dat opdrachtgevers niet precies weten wat ze willen op het gebied van muziek. Hoe ga je daarmee om?

‘Daar moet je streng in zijn. Zet in je voorstel de prijs, met maximaal twee keer een feedbackronde die gebaseerd is op een zo gedetailleerd mogelijke briefing in het begin. We hebben wel eens feedback gehad waaruit bleek dat de klant helemaal niet weet wat ze wil. Dan moet je het roer overnemen en ideeën aandragen.’

Treden de DJ/Producers waarmee jij werkt ook op, of produceren zij alleen?

‘Het merendeel van mijn composers is een optredende DJ geweest of is nog steeds actief. Ik denk dat het heel belangrijk is voor dit werk om ervaring te hebben met optredens, want als jij een goede DJ bent dan versta je de kunst om een dansvloer in beweging te krijgen. Dit is letterlijk wat trailer-en commercialmuziek ook moet doen, mensen in beweging krijgen om naar de bios te gaan of een product te kopen. Die combinatie van iets in je studio bedenken en dan op de dansvloer testen, vind ik geweldig. Je krijgt real life feedback en als je daar goed mee omgaat, kan je het aanpassen.’

Muziek komt vaak als laatste aandachtspunt bij veel opdrachtgevers. Hoe zie jij dat?

‘Het was soms frustrerend, maar het kantelpunt is geweest. Tot nu toe heeft men altijd een bepaalde manier van werken gehad, een patroon dat goed voor ze werkt. Maar nu begint men steeds meer in te zien dat je niet zomaar weg komt met een goedkoop muziekje. Zeker niet als je een wauw-effect wilt bereiken met je boodschap of merk. Daarom bied ik nu aan om in het creatieve proces meteen mee te denken over hoe iets klinkt. Dus verhaal, visualisatie en sound-schets. Dan komt alles meteen goed binnen.’

Hoe combineer jij alle werkzaamheden die je hebt?

‘Ik heb Modern Day Composers en mijn DJ act Meester Moeilijk. Dat kan heel goed bij elkaar. Mensen geloven dat als ik het over muziek heb, verstand heb omdat ik ook DJ ben. In de weekenden DJ ik en doordeweeks werk ik voor Modern Day Composers. Als DJ blijf ik ook op de hoogte van wat er speelt, die kennis kan ik in de contacten met artiesten en klanten goed gebruiken.’

rogier2Rogier van Twuijver

Wat is het verdienmodel van Modern Day Composers?

‘Mijn businessmodel is dat ik tussenpersoon ben voor klant en composer. Voor mijn werkzaamheden, waaronder sales en projectiegeleding vallen, krijg ik een provisie. Alle rechten blijven bij de composers, tenzij we aparte afspraken maken over het uitgave recht, dan kan ik als uitgever van de muziekstukken meedelen. Als de muziek naar een tv of radio commercial gaat, stel ik wel voor om een deel van de publishing (de rechten van de muziek, red.) te doen omdat die muziek tot in de lengte van dagen door kan gaan.’

Weiger je ook klussen?

‘Ik weiger bijna niks. Ik pak nog steeds de hele kleine dingen aan. Die geef ik aan de beginnende producers om vlieguren te maken. Zo zijn wij ook begonnen. Bij filmtrailers kan het soms heel wispelturig zijn wat er binnenkomt. Zo kreeg ik vannacht vanuit Hollywood de vraag of ik binnen twee dagen iets kon maken. Dat sturen de opdrachtgevers naar verschillende bureaus. Voor elk van de bureaus is dan de kans klein dat je de opdracht krijgt. Maar aan die deadlines kun je niks doen, de filmwereld in Amerika bepaalt.’

Wat heb je afgelopen jaren zien veranderen in de muziekwereld?

‘Vroeger had je regels en bepaalde grote partijen die de dienst uitmaakten, zoals major labels. Zat je daar niet bij, dan brak je waarschijnlijk niet door. Dat is omgedraaid, er ligt nu meer macht bij de artiesten. Je moet als artiest je muziek wel blijven vastleggen, anders zie je nooit geld. Maar ook dat is anders en transparanter geworden door het internet. Boekers belden vroeger je boekingskantoor op om te vragen naar artiesten en nu kan dat rechtsreeks via sites als Gigstarter. Nu zijn service, kennis en/of bereikbaarheid belangrijke redenen om voor bepaalde partijen te kiezen. Wat ik mooi vind, als je zelf hersens hebt kan je in deze muziekwereld je eigen manier vinden. Je hoeft niet de eerste te zijn of de allerbeste, je kan wel de allerleukste zijn of heel interessant zijn om mee samen te werken.’

Wat zijn in jouw markt van de reclame, film en events de belangrijkste ontwikkelingen?

‘Wat echt speelt, is wat je voor het werk kan vragen. Een interessante vraag want de ene opdrachtgever vindt online marketing het ondergeschoven kind van TV en radio. Daartegenover staan de partijen die vinden dat je juist alles in moet zetten op online, want ‘Wie kijkt er nog TV?’. De meeste opdrachtgevers denken in ieder geval dat je een onlinecampagne voor een grijpstuiver erbij kan doen. Maar aan het geluid op de juiste manier klaar maken voor online campagnes zit sowieso werk vast.’

Wat zijn de toekomstplannen voor je bedrijf?

‘Ik zou het geweldig vinden om de hymne van de Olympische spelen of een WK voetbal te mogen maken. Het gekke is, dat dit heel ver weg lijkt, maar met een beetje doorzettingsvermogen, geluk en een goed portfolio is er via via een hoop te realiseren. Dus ‘blijven geloven en gewoon doorgaan’, dat zou ik iedereen mee willen geven. Verder zie ik dat apparaten eigen geluiden hebben, inmiddels ook gebouwen en grote instanties krijgen een sonic identity. Wat mij betreft geven we overal een geluid aan, zo lang het maar goed gebeurt. Genoeg te doen dus!’

Gerelateerde blogs van Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: modern day composers, rogier twuijver, gigstarter