Hoe je meer fans krijgt met support- en festivalshows

Door Mirjam Sieben op 17-12-2019

Als je als artiest aangesloten bent bij Gigstarter, is het een grote kans dat je je eigen boekingen doet. Veel muzikanten spelen graag als support van grotere acts en op festivals, omdat ze dan op mooie grote podia mogen spelen én om onder ogen te komen van potentiële nieuwe fans. Wat nou als je er een hebt gescoord? Ten eerste: proficiat! Ten tweede: in dit artikel leg ik, Mirjam Sieben van Onlightning, uit hoe je er meer fans aan kunt overhouden.

Mijn ervaringen met festivals zijn dat ze over het algemeen meer budget hebben, dus de kans op hogere gages is groter. Festivals zijn er in alle soorten en maten. Hoe specifieker hoe beter: liever een wat kleiner festival met alleen maar acts uit jouw genre/niche (en dan misschien wat minder gage), dan een heel groot en heel breed festival. Want: op dat specifiekere festival is het percentage van mensen die jouw muziek leuk vinden veel hoger dan op dat grote festival en je kunt er daardoor meer fans aan overhouden.

Supportshows zijn heel gaaf, tenminste, als het bij de juiste band is. Een waarvan je zelf enorm fan bent bijvoorbeeld, en/of waarvan je zeker weet dat je muziek zó goed matcht met de hoofdact, dat een heel groot gedeelte van de bezoekers jouw muziek ook leuk gaat vinden. Vaak zijn supportshows minder goed betaald. Je doet het dan echt voor de kick en als promotie voor je muziek.

dirtyThe Dirty Denims als support act van de band Whitesnake, Mirjam Sieben is de tweede van rechts, foto door Patrick Spruytenburg

Maar hoe haal je hier nou het meeste uit?

Ik wil je een voorbeeld geven van hoe ik online marketing in heb gezet toen we met m’n band The Dirty Denims in het voorprogramma speelde van Whitesnake in 013. Daar komt een publiek op af die heel veel overlap heeft met onze ‘ideale doelgroep’, dus een mooie mogelijkheid om ons in de kijker te spelen bij nieuwe mensen.

Nu hadden we gewoon ons optreden kunnen doen en kunnen hopen dat mensen ons zouden gaan volgen. Maar waarom niet een handje helpen met online marketing? Want, mensen zijn op dat moment misschien super enthousiast, maar nadat het concert is afgelopen begint ‘het leven’ weer en dan vergeten ze je misschien weer.

Ik kan je zeggen dat we een goede indruk hebben achtergelaten. We kregen veel applaus en achteraf bij de merchandise tafel werd er aardig wat verkocht en kregen we veel complimenten. Topavond, veel veren in de reet en weer terug naar de orde van de dag zou je zeggen. Maar… nee hoor! Online ging het door. En ik leg je hier uit hoe ik het heb versterkt met online marketing.

1.Beheerder FB-event

Eerst zijn we medebeheerder geworden van het officiële Facebook-event van Whitesnake en 013. Natuurlijk heb ik niets gewijzigd aan het event, maar op die manier kregen onze volgers uit de omgeving een melding van het event. Normaal gesproken raad ik aan om voordat het event plaatsvindt een aantal keer in het event te posten, maar dat heb ik in deze situatie niet gedaan. 013 doet dat zelf al en ik wilde natuurlijk niet dat ze spijt zouden krijgen van het medebeheerder maken. Maar je kunt zelf je eigen situatie inschatten en eventueel vaker in het event posten.

2.Video-advertentie van tevoren

Doordat we medebeheerder waren kon ik wel via een omweg van tevoren de mensen die op het event als ‘gaat’ of ‘geïnteresseerd’ stonden bereiken, namelijk via een advertentie. Ik heb dezelfde video laten zien als die we al maanden gebruiken als ‘video view advertentie’. Mensen die meer dan 25% van de video kijken kunnen we later opnieuw bereiken met een advertentie en de mensen die de video likete kon ik uitnodigen om de pagina leuk te vinden.

3.Post op weg naar het optreden

Onbewust maar achteraf gezien wel erg effectief: we postten op onze tijdlijn een filmpje van ons onderweg naar 013, meezingend met hun grootste hit Here I Go Again. Daar kregen we vooral de dag erna veel likes op, ook door mensen die onze pagina nog niet volgden. Die konden we dus weer uitnodigen om de pagina te liken. Ik verwacht dat dit mensen zijn die het optreden leuk vonden en direct daarna ons zelf al op Facebook hadden opgezocht.

4.Publieksfoto in het FB-event

De enige keer dat we iets in het Facebook-event hebben gepost, was de ochtend erna. We hebben de publieksfoto in het Facebook-event gepost en omdat we medebeheerder zijn kregen de mensen daar een melding van (als je geen medebeheerder bent, krijgen mensen geen melding). Iedereen die de foto likete konden we uitnodigen voor de pagina en we kregen ook heel veel leuke reacties waar we op hebben gereageerd.

5.Publieksfoto op pagina

We hebben de ochtend erna de publieksfoto ook op onze eigen tijdlijn geplaatst. Vervolgens hebben we deze post geadverteerd naar liefhebbers van Whitesnake in Nederland, België en Duitsland. Wederom konden we likers uitnodigen voor op onze pagina.

Resultaten

Aantal volgers erbij:
62 echte volgers

Publieksfoto in FB-event:
101 likes + tientallen positieve reacties

Publieksfoto op pagina:
8649 mensen bereikt, 350 reacties, opmerkingen en deelacties
9,08 euro besteed aan advertentie



The Dirty Denims - Famous (live in 013 Tilburg)

En nu jij

De eerstvolgende keer dat je op een specifiek festival speelt, of de support doet van een act waar je muziek heel goed bij past: ga eens kijken wat je met online marketing kunt doen om er meer uit te halen. Let op: online marketing versterkt goede resultaten, het kan geen slechte situaties beter maken. Dus, waren er te weinig mensen die ‘jouw ideale fan’ zouden kunnen zijn omdat de andere acts heel andere muziek maakten, dan zul je hier minder mee bereiken.

Maar als de match goed was, dan kun je met deze tactieken mensen die jou op de dag zelf leuk vonden later nog een keer aan jou herinneren en ze het makkelijk maken om je te gaan volgen. Een gedeelte daarvan zal je blíjven volgen, wordt misschien superfan, zal naar meer van je optredens komen en misschien ook wel merchandise kopen. Dus het is zeker de moeite waard. Want hoe meer fans je hebt, hoe makkelijker jij in de toekomst die optredens scoort, zelfs (en misschien JUIST) als je DIY boekt.

Wil jij weten hoe je op consistente basis je fanbase kunt opbouwen en zichtbaar kunt worden waardoor je beroemd wordt in je niche?

Klik dan hier voor het gratis e-book!

Na het lezen van dit e-book weet jij precies:

  • De psychologie achter de ‘fanreis’ die fans doormaken en hoe je op de juiste manier de interactie met ze aangaat.
  • Hoe je zichtbaar wordt en dus beroemd wordt in je niche.
  • Hoe je een community opbouwt rondom je muziek met betrokken fans.

Klik hier voor het gratis e-book

Gerelateerde blogs van Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: mirjam, tips gigstarter