Achter de schermen: Nicky Pajkić maakt aftermovies voor de grootste festivals

Door Talita Pajkic op 01-04-2020

De filmmaker Nicky Pajkić (25) heeft de wereld rondgereisd om de mooiste aftermovies te maken. Tot voor kort was hij werkzaam bij Final Kid, pioneer in het maken van filmproducties voor namen zoals Ultra Music Festival, David Guetta en Tiësto. We spreken de ambitieuze filmmaker over hoe het filmen van zo'n festival eraan toe gaat, het belang van een aftermovie en zijn toekomstplannen.

Hoe ben je erop gekomen om aftermovies te gaan maken?

‘Ik zag de aftermovies van Ultra Music Festival gemaakt door het bedrijf Final Kid, en dat heeft mij heel erg geïnspireerd. Ik wist niet dat je zo'n emotie van een festival kon overbrengen. De hype die mensen voelen bij zo’n video, dat wilde ik ook maken. Dat gevoel wilde ik ook bij mensen overbrengen.’

NickyNicky Pajkić op Ultra Miami in 2018, foto door: Mehmet Cakmak ©

Hoe was je Audio-visuele opleiding in Hilversum en heb je hier veel geleerd?

‘Het was een goed opstapje. Het begon als een hobby en met zo’n opleiding leer je wel echt hoe het professionele leven in de Audio-visuele wereld eruit ziet. Met de opleiding heb ik een goede basis gecreëerd. Door online tutorials te volgen en vooral te doén in de praktijk heb ik kunnen doorgroeien. Zo nam ik bijvoorbeeld gratis klussen aan om mezelf te blijven ontwikkelen. Het was ook fijn dat ik twee jaar stage liep. Ik leer sneller in de praktijk, dus deze stages hebben veel bijgedragen.’

Hoe ben je na jouw opleiding bij het bedrijf Final Kid terecht gekomen?

‘Ik had al aardig wat aftermovies zelf gemaakt, dus ik had al een soort portfolio opgebouwd. Deze was nog niet heel indrukwekkend want het was vooral wat ik mezelf had aangeleerd. De aftermovies van Final Kid waren mijn voorbeeld. Ik liep stage bij Sugar Films en toevallig kende mijn stagebegeleider de oprichter van Final Kid, Charly Friedrichs, en heeft mij zijn contactgegevens gegeven. Ik heb Charly benaderd en mocht na het gesprek stage gaan lopen bij Final Kid. Na een half jaar stage kreeg ik een baan aangeboden!’

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit bij zo’n massale productie zoals Ultra Music Festival?

‘Het verschilt. Je hebt verschillende hoofdstukken: de preproductie, de productie zelf en de post-productie. Van tevoren ga je allemaal zaken voorbereiden. Wat voor film ga je maken? Wat is realistisch met de tijd en het budget dat aanwezig is? Op basis hiervan bedenk je een tof concept. Na de voorbereiding ga je naar de uitgekozen plekken op de wereld waar je de mooiste locaties uitzoekt om te filmen, dit maakt het werk heel bijzonder.’



Aftermovie Ultra Miami 2019

Dus eigenlijk zeg je dat er niet echt een gemiddelde werkdag is?

‘Nou, dat verschilt. Tijdens de preproductie dan ben je vooral concepten aan het schrijven, maar een gemiddelde werkdag bij Final Kid op kantoor is vooral editen. Dat is ook het onderdeel waarin de Final Kid aftermovies anders zijn dan andere aftermovies, hier besteden zij enorm veel tijd aan. In de zin van editen heb ik bij Final Kid ook de grootste sprongen gemaakt!’

‘Een productie-dag is het filmen. Dat zijn vaak hele lange dagen. Je wilt het meeste uit je dagen halen want er is meestal niet veel tijd om een locatie te filmen. Je staat vroeg op en eindigt laat. Eenmaal terug in Nederland heb je geen kans meer om mooi extra materiaal te filmen, dus het moet allemaal zo goed mogelijk gebeuren als je er bent.’

Denk je dat aftermovies nodig zijn voor een festival of voor artiesten?

‘Niet per se nodig. Aftermovies zijn relatief nieuw. In 2010 kwamen de eerste aftermovies zoals wij die nu kennen. Het is nooit nodig geweest, net zoals er vroeger ook geen foto’s waren van festivals. Ik denk dat het nu meer bij een soort marketingpakket van een festival hoort. Net zoals dat bezoekers verwachten dat er foto’s komen na afloop van een festival, verwachten zij nu vaak ook een aftermovie. Sommige feesten maken een simpele aftermovie en anderen maken hele kunstprojecten.’

Hebben festivals of artiesten een goede aftermovie nodig om relevant te zijn?

‘Het is niet per se nodig om relevant te zijn, maar het kan wel een verschil maken tussen jou en de concurrentie. Een aftermovie kan een heel mooi beeld scheppen van jouw feest, het kan een heel sterk marketinginstrument zijn. Een goed voorbeeld is de samenwerking tussen Final Kid en Ultra Music Festival. Ultra is nu één van de grootste merken geworden in de festivalscene, ik denk mede door de aftermovies. Zij waren één van de eerste festivals met zo’n filmische aftermovie. Dat heeft zo veel views getrokken en naamsbekendheid gecreëerd dat de organisatie meer mogelijkheid heeft gekregen om uit te breiden. Sommige organisatoren willen nog wel eens onderschatten hoe veel invloed een goede aftermovie heeft op de verkoop van het volgende evenement wat je organiseert.’

Je was laatst onderweg naar een klus in India maar deze werd gecanceld door de uitbraak van het Corona virus. Heeft de huidige situatie veel effect op het aantal klussen wat je hebt?

‘Ja. In dit deel van mijn leven zit ik vooral nog in de evenementenindustrie. Ik maak films van events of artiesten, allemaal plekken waar mensen samen komen, en dat is iets wat nu niet meer mag. Ik merk het effect wel degelijk; veel werk is al gecanceld sinds de uitbraak, maar ik maak me nog niet zo’n zorgen ten aanzien van het aantal klussen wat ik heb.’



Tiësto Northern Lights Tour 2018

Je hebt ook een aantal keer met Tiësto samengewerkt. Hoe is dat gegaan?

‘De eerste keer, in 2016, contacteerde het management van Tiësto Final Kid over dat zij een video wilden van de tour. Ik werd toen echt in het diepe gegooid, want ik zat nog niet heel lang bij het bedrijf. Dat ik ineens mee mocht met één van Nederlands grootste dj’s was voor mij wel echt een kans mij te bewijzen. Dat ging goed! Hij was tevreden en na die eerste reis in 2016 ben ik vaker met hem op tour geweest.’

Op welke aftermovies ben je extra trots?

‘Sowieso de laatste Northern Lights video van Tiësto, hoewel ik dat niet echt een aftermovie wil noemen. Meer een mini-documentaire of tourfilm. De meeste aftermovies die ik maak kunnen gaan in teams van twee tot vijfentwintig man. De Tiësto Northern Lights is iets wat ik 100% zelf heb gedaan. Ultra Miami 2019 en Korea 2017 heb ik bij Final Kid ook geregisseerd en dat zijn wel producties waar veel bloed, zweet en tranen in zit. Daar ben ik wel trots op. Dat zijn de projecten waarbij je jezelf echt test en als dat allemaal goed verloopt dan ben je wel echt trots.’

Wat maakt jouw aftermovies uniek?

‘Soms is de deadline vanuit een opdrachtgever een week of zelfs maar drie dagen na het festival. Bij Final Kid zaten wij in een luxe positie omdat er veel tijd wordt gemaakt voor het editen. Het is vooral belangrijk om een soort experience-film te maken: als je het ziet, moet je het festival en de show herleven. Dat is het doel. Als ik een film van een feest maak wil ik dat het emotie opwekt bij de kijker en dat diegene het gevoel heeft alsof hij of zij bij het feest is geweest. Geen snelle samenvatting maar een verhalende film werkt het best denk ik.’

Begin dit jaar ben je begonnen met je eigen bedrijf Pajkić Films. Wat zijn je toekomstplannen met dit bedrijf?

‘De afgelopen vijf jaar bij Final Kid was een grote leerschool. Veel kunnen editen, veel gefilmd en ook projecten geregisseerd die ik anders nooit had kunnen doen. Het feit dat ik bij een bedrijf werkte die mij de kans gaf producties van dit niveau aan te gaan, is uniek. Het is vrij speciaal dat iemand met 22 jaar een productie mag regisseren aan de andere kant van de wereld! Daar ben ik dankbaar voor. Recent ben ik daar gestopt om verder te gaan als freelancer. Wat ik nu zelf wil gaan doen is mij meer focussen op documentaires of misschien zelfs de commerciële kant. Naast wat ik al doe gaan er ook veel nieuwe deuren open. Het is nog steeds belangrijk dat het gelinkt blijft aan muziek, maar dit keer met nog meer verhaal. Ik vind het belangrijk nu echt mijn eigen stijl te creëren.’

Wat denk je dat de toekomst is van aftermovies?

‘Ik denk dat het in de toekomst moeilijker gaat worden om het publiek omver te blazen. De insteek wordt allemaal wat commerciëler, maar dat is ook wel logisch als je de grote impact ziet van marketing op festivalbezoekers.’

Heb je nog advies voor lezers die misschien hetzelfde zouden willen doen?

‘Het is geen 9-tot-5 baan. Je moet bereidt zijn er veel uren in te steken. Het kost heel veel tijd, geld en discipline om verder te komen. Het enige wat je nodig hebt, is de motivatie om te starten.’

Gerelateerde blogs van Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: aftermovies, Gigstarter, Nicky, Final Kid, Pajkic Films