Van EDM-liefhebber tot professional: Interview met DJ BODING

Door Het Gigstarter team op 25-01-2024

In een exclusief interview geeft DJ BODING, een jong talent uit Rome, inzicht in het leven van een DJ in Italië. Hij groeide op met een passie voor EDM en begon vanaf zeer jonge leeftijd met het mixen van nummers achter de console. De artiest, met meer dan 400.000 volgers op TikTok, legde zijn benadering van sociale media uit, hoe hij omging met veranderingen in de muziek en met welke uitdagingen hij als producer te maken krijgt. De reis van een individu die van zijn passie zijn beroep heeft gemaakt - een DJ die klaar is voor groot succes. Mis ons exclusieve interview niet!

Wie is DJ BODING?

Ik zou mezelf omschrijven als een vastberaden, sterk, ondernemend en charismatisch persoon met duidelijke doelstellingen. Voor mij is duidelijkheid over doelstellingen van fundamenteel belang. Aanvankelijk was mijn voornaamste doel om geld te gaan verdienen in de muziekbusiness, vooral als DJ. Nu ik deze fase heb doorstaan, voel ik mij klaar om nieuwe uitdagingen en doelen in mijn carrière aan te gaan.


Van passie naar beroep

Mijn passie ontstond op de leeftijd van 14-15 jaar. Ik begon verliefd te worden op muziek zonder te denken dat het op een dag mijn beroep zou kunnen worden. Ik werd vooral verliefd op elektronische muziek en festivals. Ik zag veel mensen dansen en plezier maken, verenigd door dezelfde passie: muziek. Dat is precies mijn doel als DJ: mensen plezier laten hebben. Ik begon als een liefhebber, en toen ik 18-19 jaar oud was, ging ik achter de console staan en begon ik te begrijpen hoe ik een nummer moest structureren, hoe ik het in staat kon stellen een boodschap over te brengen. Als DJ kan ik mijn boodschap overbrengen aan mensen, vooral tijdens liveshows, waar uiteraard meer contact is met het publiek.

impression of the young artist DJ BODING

Waar komt de naam BODING vandaan?

Dit is een vraag die iedereen mij altijd stelt. Het leuke is dat het geen specifieke betekenis heeft, maar afkomstig is van een bepaald moment in mijn leven. Ik herinner me dat mijn neef me als kind zo noemde... Ik weet niet waarom, ik weet niet waar hij het vandaan heeft, maar ik vond het cool en gemakkelijk te onthouden, dus besloot ik het te adopteren als mijn artiestennaam.


De invloeden die DJ BODING hebben gemaakt tot wat het nu is

Zeker het belangrijkste voor mij was Hardwell. Hardwell was een DJ en producer die veel heeft bijgedragen aan het gouden tijdperk van EDM, dat van begin jaren 1910 om zo te zeggen. Dat was het moment waarop de EDM-boom plaatsvond en mijn invloeden komen vooral van de pioniers uit die tijd: Martin Garrix, David Guetta, Calvin Harris... De grote namen, laten we zeggen. Ik voel me heel nauw verbonden met dat soort muziek, commerciëler, maar die toch miljoenen mensen bereikt. Het zijn artiesten die ik in mijn hart draag en die mijn stijl hebben gevormd.


Persoonlijke smaak in muziek

Ik luister naar vrijwel alle muziekgenres. Dan heb ik uiteraard mijn favorieten, maar over het algemeen luister ik naar alles, van Italiaanse klassiekers tot reggaeton. Ik besefte dat het luisteren naar muziek die anders is dan je eigen genre veel helpt bij het ontwikkelen van een stijl. In mijn geval kon ik door te begrijpen hoe ik een reggaetonstuk moest maken, bijvoorbeeld beter begrijpen hoe een EDM-stuk is gestructureerd. Ik heb alles altijd autodidact gedaan, dus dit is een belangrijk onderdeel. Dit onderzoek. Dit proberen, falen en opnieuw proberen vormde de kunstenaar die ik vandaag ben.



boding 3

De relatie met sociale media

Ik geloof dat de perceptie van sociale media sterk afhangt van het tijdperk waarin iemand is geboren. Geboren in '98, identificeer ik me als onderdeel van de digital native-generatie en begreep ik al vroeg het belang van sociale media. Deze platforms zijn gratis bronnen die voor iedereen toegankelijk zijn en waarmee je tegen weinig of geen kosten een specifiek publiek kunt bereiken. Deze mogelijkheid was vóór de komst van internet en sociale media ondenkbaar.
De manier waarop mensen omgaan met muziek heeft de afgelopen tien jaar diepgaande veranderingen ondergaan, waardoor de marketingstrategieën zijn beïnvloed. Ik vond het essentieel om deze wereld vanaf het begin te verkennen, zorgvuldig gebruik makend van sociale media. Hierdoor heb ik een moeilijke periode doorgemaakt, waardoor ik een pauze moest nemen. Na elke moeilijkheid is er echter altijd een moment waarop je sterker opstaat dan voorheen. Momenteel heb ik een team dat mij ondersteunt bij het beheren van sociale media.


Het succes van Tik Tok in de muziek

Naar mijn mening is het fenomeen toe te schrijven aan de structuur zelf van sociale media. Ten eerste staat het geluid altijd aan op TikTok. Het lijkt misschien triviaal, maar het is een cruciaal aspect. Hoeveel mensen gebruiken Instagram om video's zonder geluid te bekijken? Meest! Op TikTok is het vrijwel ondenkbaar dat iemand content zonder geluid bekijkt. De grootste uitdaging is natuurlijk om in de feed te verschijnen, en dit is waar consistentie in het gebruik van het platform een rol speelt.
Een ander relevant aspect betreft het extreme gemak waarmee een geluid kan worden weergegeven en gedeeld. Bedenk eens hoeveel onofficiële mashups en remixen een trend zijn geworden. Je realiseert je al snel dat iedereen een nummer viraal kan maken zonder noodzakelijkerwijs de wettelijke rechten erop te hebben. Dit is naar mijn mening wat TikTok zo uniek maakt. Tot een paar jaar geleden zou het ondenkbaar zijn geweest om zelfs maar een klein deel van een origineel nummer te publiceren zonder het auteursrecht te bezitten. Met TikTok is dit model radicaal uitgedaagd. Paradoxaal genoeg hebben nummers die vele jaren geleden zijn uitgebracht en niet noodzakelijkerwijs een groot succes boekten, nu de mogelijkheid om viraal te gaan, al was het maar door een klein deel ervan als basis voor een dans te gebruiken. Velen geloven dat TikTok de muziek heeft verpest, maar ik denk dat het simpelweg de manier heeft veranderd waarop we ernaar kijken.

Hoe is het creatieve proces veranderd na sociale media?

De manier van muziek maken is radicaal veranderd. Persoonlijk merkte ik dat ik vóór sociale media meer ruimte gaf aan mijn creatieve vrijheid, laten we zeggen dat ik me meer concentreerde op het stuk zoals ik het wilde. Maar nu, al tijdens het creatieproces, denk ik “oh, dit zou wel eens viraal kunnen gaan”. Over het algemeen merkte ik dat de "viraliteit" verfijnder is en zelfs de structuur van de nummers enigszins wordt beïnvloed door deze verandering. Wellicht zit er een zangpartij bij om de kans te vergroten trending te worden op Tik Tok.
Ik weet dat je misschien denkt dat het overdreven is, een ‘gebrek aan respect’ voor je kunst, maar naar mijn mening is er een dunne grens tussen trouw blijven aan jezelf en duurzaam muziek maken. We moeten altijd in gedachten houden dat muziek voor ons zowel een baan als een passie is en dat we als baan moeten kunnen leven. Ook al is het publiek alleen maar geïnteresseerd in het eindresultaat, we mogen nooit de reis van een kunstenaar vergeten, de jaren die hij heeft doorgebracht met studeren en experimenteren om het beste resultaat te verkrijgen.

boding 2

De eenvoudigste single

De single die de minste inspanning vergde was ongetwijfeld Vienna. Het verhaal van Wenen is heel bijzonder omdat het ontstond in een periode waarin ik elke week een nummer wilde uitbrengen en verkopen. Toen besloot ik het als single uit te brengen, omdat ik het leuk vond en erin geloofde. In totaal waren er ongeveer twee weken productie.


De obstakels van de Italiaanse markt

Vanuit mijn oogpunt is het grootste probleem in Italië het grotere aanbod in vergelijking met de vraag. Er zijn talloze actieve DJ's, vooral omdat het ingangsniveau vrij laag is. Afgezien van de kosten van de apparatuur, zijn de vaardigheden die nodig zijn voor het mixen niet bijzonder hoog. Wat het verschil maakt is de opgebouwde stijl, de geselecteerde nummers, het vermogen om ze te mixen en het charisma dat op de dansvloer wordt gedemonstreerd. De vraag is echter beperkt. De grootste uitdaging voor een Italiaanse DJ is de mogelijkheid om live op te treden, zowel in een club als op een festival. In deze gevallen leunt het systeem in Italië sterk op verbindingen. Het is essentieel om goed geïntegreerd te zijn in de omgeving en een reputatie op te bouwen. Sterker nog, de manager van een restaurant is niet alleen geïnteresseerd in hoe goed je bent, maar vooral in hoeveel hij kan verdienen in verhouding tot de vergoeding die hij je biedt.


Een blik op de toekomst

2024 wordt een belangrijk jaar voor mijn carrière en ik heb het gevoel dat dit mijn jaar wordt. Ik begon nieuwe geluiden te ontdekken buiten mijn gebruikelijke stijl. Ik ben opgegroeid met EDM uit de jaren 1910 en het Big Room-tijdperk, maar nu voel ik me klaar voor iets anders. Ik liet mij besmetten door Techno, Future Rave en Nordic klanken. Het is een beetje zoals wanneer een verhaal eindigt met een meisje: je probeert het beste van wat er is gebeurd te behouden en het jouwe te maken. Met muziek heb ik dezelfde ervaring. Dit jaar ben ik geïnspireerd door nieuwe stijlen en ik ben erg enthousiast over mijn volgende projecten. De eerste komt op 26 januari uit en ik heb het gevoel dat ik de boodschap heb kunnen overbrengen die ik wilde.


Gigstarter x DJ BODING

Ik heb me ongeveer een jaar geleden aangemeld voor Gigstarter. Ik wilde vaker live spelen, dus ging ik op zoek naar sites die mijn kansen op een boeking konden vergroten. Ik vind het Gigstarter-platform goed en de interface is erg intuïtief, het geeft je meteen wat je nodig hebt. In mijn geval heeft het me zeker geholpen om meer dates te vinden. Mijn beste avond was in een club in Fiuggi, in de provincie Frosinone. Ik zeg altijd dat het mijn kleine Tomorrowland was, omdat het de eerste keer was dat ik optrad voor meer dan 500 mensen. Natuurlijk was ik nerveus voor het optreden, maar toen ik eenmaal op het podium stond, begon ik wat losser te worden en het was een fantastische ervaring. Ik kon goed overweg met zowel de eigenaren als het publiek, het was een geweldige avond.



Gigstarter bedankt BODING voor zijn tijd en wenst hem veel succes voor dit jaar, dat heel belangrijk voor hem belooft te worden. Wij ondersteunen graag alle artiesten die willen spelen en hun boodschap willen verspreiden.


Wil jij samen met ons jouw passie laten uitgroeien tot iets professioneler of vind je het gewoon leuk om je passie in de praktijk te kunnen brengen? Sluit je aan bij de Gigstarter-community!
Inschrijven


Gerelateerde artikelen op Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: interview, dj, advies, italiaans, markt, dans, edm