Achter de schermen: Amine Ben Hamida laat dubstep leven

Door Talita Pajkic op 26-05-2020

In vijf jaar tijd heeft Amine Ben Hamida zijn organisatie Ignition/Inversion uitgebouwd tot één van de grotere spelers in de Europese dubstepwereld. Hij heeft vele petten op maar is vooral
evenementenmanager; een beroep dat door de corona maatregelen moeilijk is uit te voeren. Hij vertelt over de impact hiervan, zijn stage bij Gigstarter en veel meer in een interessant en pittig gesprek.

Hoe zijn jullie op het idee van Ignition en Inversion gekomen?

‘Ik organiseerde een keer een heel klein feestje in het Flevopark in Amsterdam voor 100 man. Daar ontmoette ik David, die mij later vroeg of ik geïnteresseerd was om het wat groter aan te pakken en of ik bij zijn groepje wilde komen. Ik had iets van 400-500 artiesten in mijn Facebook vriendenlijst staan, het was tijd om daar iets mee doen. Toen zijn wij een keer gaan zitten en hebben wij besloten om een evenement te doen. Van een half-om-half evenement is Ignition daarna een dubstep evenement geworden.’

AmineAmine Ben Hamida

Met half-om-half bedoel je 50% drum ’n bass en 50% dubstep?

‘Ja. Dat wilden wij eerst gaan doen, maar toen bleek dat drum ’n bass artiesten allemaal vijf keer zo duur te zijn als dubstep artiesten. Dat komt omdat drum ’n bass langer bestaat en een iets gezondere markt heeft. Toen hebben wij heel veel dubstep artiesten geboekt en een paar drum ’n bass artiesten als een soort kers op de taart van het event. Vanaf toen begon de focus van Ignition meer op dubstep te liggen.’

Hoe veel mensen zijn er gewoonlijk bij een productie van een Ignition of Inversion event betrokken?

‘Wij begonnen eerst met drie man. Dat hebben wij een jaar lang gedaan en toen zijn we naar de popzaal P60 in Amstelveen gegaan, dus dan krijg je de venue erbij. Toen wij weggingen bij de P60 hebben wij vier nieuwe mensen aangenomen die ook de communicatie en marketing deden, een grafisch specialist en nog wat andere extra mensen die gewoon meehielpen met de algehele organisatie van het evenement.’

Was P60 meteen enthousiast? Die zijn normaal toch meer van het programmeren van rock en popmuziek?

‘Wij waren recordhouder van de meeste mensen binnen. Het eerste jaar hadden wij een feestje waarbij wij echt 650 mensen binnen hadden. Het was de best bezochte clubavond van het jaar voor de zaal, ook al waren de kosten het hoogst van alle feesten die zij hadden. P60 vond het een investering en heeft dit dus 2,5 jaar gedaan totdat zij gekort werden door Amstelveen. Amstelveen ging op meer dan 70 evenementen korten en wij hoorden daar ook bij omdat wij nou eenmaal een grote kostenpost waren.’

Kan je iets vertellen over jouw gemiddelde werkdag vóór het plaatsvinden van het evenement; de voorbereidingen?

‘Wij werken echt in creativiteitsspurten. Vroeger ging ik naar David’s huis en aan het eind van de avond hadden we een plan gemaakt van een evenement: de line-up, creatieve ideeën, promo. Daarna moesten wij het alleen nog uitvoeren. Zo doen wij dat eigenlijk bij bijna elke editie. De voorbereiding is dus meestal één of twee dagen. De rest is ernaartoe werken en uitvoeren wat wij hebben bedacht en dat doen wij meestal in onze vrije tijd. Ik doe ook nog een hbo-opleiding, Culturele en Maatschappelijke Vorming, dus daarnaast zit ik vooral in de avonden mijn uurtjes te maken voor de events.’



Officiële Aftermovie van Ignition Extreme

Welke editie van Ignition heeft het meest indruk op je gemaakt en waarom?

‘Ik heb een keer Ignition Extreme georganiseerd. Dat was in het eerste jaar. Het was onze vierde editie en wij dachten: we hebben nu al een jaar georganiseerd, we kunnen het wel en wij gaan het allergrootste dubstep feest ooit in Nederland organiseren. Dat hebben wij toen ook gedaan. Heeft ons wel wat geld gekost, maar we hebben mensen uit 21 landen over de vloer gehad, waaronder China, Rusland, Brazilië; echt vanuit heel de wereld. Wij hebben ook wereldbekendheid gekregen door de hoeveelheid artiesten die op het evenement waren. Ook al waren er maar 900 mensen binnen, iedereen die er niet bij was dacht dat er echt duizenden bezoekers waren.’

Hebben jullie plannen om met Ignition en Inversion uit te breiden naar het buitenland?

‘Ja. Wat heel jammer is, is dat wij een evenement zouden hebben op de dag dat corona ervoor zorgde dat België op slot ging. Dat was georganiseerd omdat het grootste dubstep evenement van de wereld, RAMPAGE, gecanceld zou zijn. Wij gingen direct een locatie zoeken en een evenement organiseren voor onder de 1000 bezoekers, met allerlei RAMPAGE artiesten. Dat was gelukt. Wij waren uitverkocht in nog geen drie minuten met 650 tickets. Op dezelfde dag kregen wij alsnog te horen dat wij het evenement moesten cancelen.’

De regering zei dus dat het niet door zou gaan?

‘Ja. België had binnen een dag de maatregelen aangepast van het verboden van events vanaf duizend man naar het verbieden van events vanaf 100 personen. De negen andere evenementen, die ook als back-up plan op RAMPAGE kwamen, moesten om dezelfde reden afgekapt worden. Het is zonde, want veel organisatoren hebben er ook geld in gestopt om toch nog iets te kunnen regelen.’

Hoe raken de maatregelen tegen het coronavirus nog meer jouw werk?

‘Onze Ignition editie op 22 augustus is afgelast. We hadden de grootste headliner uit onze carrière geboekt. Het valt nu door de mand, want Amerika gaat op slot dus hij mag en kan al niet meer vliegen. Hoe het er verder voor me uitziet: ik heb geen werk, ik kan geen events meer organiseren, kan geen artiesten meer begeleiden met tours, geen werk meer bij TivoliVredenburg en mijn stage bij Stichting Dock is ook zo goed als stopgezet. Iets waar ik vijf jaar voor heb gestudeerd en voor op school zit, is gewoon weg. Waar ik vijf jaar voor heb gewerkt met het bedrijf loopt gevaar om te vallen. Of ik het hierna nog kan opstarten is de vraag.’

Wat zijn jouw voorspellingen voor de muziekindustrie als de maatregelen soepeler worden?

‘Ik geloof niet dat wij festivals kunnen organiseren op 1,5 meter afstand. Ik zie een verschuiving naar de virtuele wereld, virtual reality. Veel mensen zijn nu zelfs evenementen aan het organiseren in Minecraft. Twee weken geleden heb ik Minecraft gekocht om binnen te kunnen komen in een server waar meer dan veertigduizend mensen zaten te luisteren naar prerecorded sets van artiesten. Dat werd ook weer live gestreamd op Youtube zodat mensen konden meekijken.’

AmineDJAmine's DJ act, TwoPhazed, op het dubstep evenement 50HURTZ

‘Het wordt steeds meer virtual en dat zorgt er ook weer voor dat er veel tussenschakels verdwijnen. Managers kunnen bijvoorbeeld het werk van boekingsagents erbij gaan nemen. Dat is wat ik denk. Daarnaast gaan de prijzen heel erg omlaag. Vroeger kon je als artiest bij P60 een dikke vijfduizend euro vragen om voor 650 man te gaan staan. Als P60 nu precies hetzelfde evenement zou organiseren in een 1,5 samenleving, zouden zij de tickets tien keer zo duur moeten maken om datzelfde bedrag te kunnen betalen. Dat zou betekenen dat de artiesten veel goedkoper moeten gaan worden of de tickets veel duurder gaan worden. Het is het één of het ander.’

Is er op dit gebied misschien ook nog iets van een positieve noot waar je op wilt focussen?

‘Het is heel pijnlijk voor iedereen in de scene. Ik heb de tijd gevonden om online allerlei gratis dingen te downloaden, bijvoorbeeld Ivy League opleidingen. Ik heb 450 opleidingen die ik nu met een muisklik kan openen en waarmee ik kan beginnen. Van coderen tot management, echt van alles. Dus daar steek ik nu tijd in. Wij agents, promoters, boekers en meer; wij moeten nu kijken wat we nu kunnen gaan doen en waar de kansen liggen. Creatief denken naar nieuwe oplossingen, want het gaat nu eenmaal heel moeilijk zijn. De hele wereld die wij kennen en altijd hebben gekend zal veranderen. Daarom is het goed voor te bereiden op alle onzekerheden die er zijn. Zo zie ik het.’

Een aantal jaar geleden liep je stage bij Gigstarter, hoe was je ervaring en wat heb je geleerd?

‘Bij Gigstarter heb ik een goede kijk achter de schermen van de muziekindustrie gekregen. Ik had toen nog nooit een evenement opgezet en had alleen veel contacten. Bij Gigstarter is het een beetje begonnen. Iedereen was creatief bezig, waren aan het organiseren of bezig met muziek. Toen dacht ik: ik wil ook zoiets doen! Ik ben namens Gigstarter heel Nederland doorgereisd en langs elke club en bar langs gegaan. Dat hebben we ook terug kunnen zien in de statistieken, er was een groei te zien van 800% van de boekingen voor live muziek in één maand. Gigstarter heeft mij de ruimte geboden om te werken aan mijn dromen tijdens mijn stage, anders was ik waarschijnlijk nooit begonnen met mijn evenementen.’

Zelf maak je ook muziek onder de naam Hamidox en TwoPhazed. Je kent de industrie dus vanuit twee kanten; als artiest en als organisator. Wat voor voordelen heeft dit in jouw ervaring?

‘Ik snap sommige trucjes die mensen met mij proberen uit te halen. Ik sta eigenlijk aan zes verschillende kanten: ik doe boekingen, ben agent, ik doe deels managen, heb mijn eigen evenementen, ik doe label en ik dj/produce waardoor ik dus van alle kanten een probleem kan bekijken.’

Wat voor trucjes kom je dan bijvoorbeeld tegen als jij als DJ geboekt wordt?

‘Vaak willen ze dat ik gratis kom. Als het vrienden van mij zijn, dan prima. Maar als het geen vrienden zijn weet ik dat er sowieso geld in zit. Al is het een klein feestje, ga ik bijvoorbeeld niet betalen voor mijn eigen reiskosten terwijl mensen dat vaak proberen omdat ik een kleine DJ naam ben. Een ander voorbeeld is als een agent aan mij als evenementorganisator bijvoorbeeld 6500€ voor een artiest vraagt. Zij proberen over de rug van artiesten hogere prijzen te vragen en de artiest maar een klein deel uit te betalen omdat zij denken dat de artiest wel genoeg krijgt. Op deze manier kan de manager dus heel veel geld krijgen. Dat soort trucjes kunnen ze bij mij niet uithalen. Daar spreek ik ze vaak ook op aan met de vraag of hun artiest wel op de hoogte is van wat zij aan het doen zijn. Aan de einde van de rit komen we dan wel eens uit op 1200€.’

Dubstep en drum ’n bass blijven toch een beetje een niche. Wat merk je hiervan in de zin van marketing of bereik van de doelgroep?

‘Als ik naar de geschiedenis kijk was rock vroeger bijvoorbeeld heel groot. De kinderen van die mensen, dus de generatie erna, luisterden ook rock. Momenteel hebben wij dat ook met hip-hop. Hip-hop is momenteel het grootste genre van de wereld. Ook omdat er in de jaren 90 veel mensen naar hip-hop luisterden. Ik heb het gevoel dat dit ook gaat gebeuren met elektronische dansmuziek. Dubstep is samen te weven met eigenlijk allerlei andere subgenres die uiteindelijk allemaal onder EDM vallen. In Amerika gaat het heel goed. De scene daar is aan het opblazen. Hier, in Europa, is de grote golf in Nederland alweer weg, maar in Italië wordt er dubstep gedraaid op festivals, in Spanje zijn er volledige dubstep festivals en in Frankrijk worden er ook evenementen georganiseerd. Het is dus misschien wel een niche, maar langzamerhand, omdat er ook steeds meer elektronisch wordt, zullen de volgende generaties deze genres waarschijnlijk ook blijven luisteren. Ik denk dat over een kleine 20-30 jaar de elektronische muziek weer veel hoger zal staan dan hip-hop nu staat.’

Op de line-up staan vaak grote dubstep namen zoals Counterstrike, Funtcase, Mefjus of Audio. Hoe krijg je die namen te pakken voor jouw event?

‘Het is negen van de tien keer geluk hebben. Dat je toevallig de artiest kent, toevallig de agent kent of toevallig al iets anders boekt bij diezelfde agent zodat je een deal kan krijgen. Soms weten zij ook al dat je een goed evenement hebt en dan kan het zijn dat zij jou de artiest wel gunnen voor een lagere prijs. Het is altijd erg moeilijk om de juiste artiesten te halen. Bij grote artiesten werk je samen met managementteams, boekingskantoren en moet je rekening houden met de mening van de artiest. Dan zijn er ook nog restricties die door andere evenementen worden gesteld, zoals exclusiviteit. Dat doen managers heel vaak en betekent dat een artiest bijvoorbeeld een half jaar niet mag draaien in een bepaald land.’

Hoe kan een opkomende DJ zorgen dat jij interesse krijgt om diegene te boeken?

‘Wat ik het belangrijkste vind is dat je niet zomaar iemand gaat toevoegen op Facebook zonder een ‘hoi’ of iets en meteen begint met: “Dit is een link van mijn mix! Misschien kan je die luisteren want ik wil graag een keer op jouw feestje gaan draaien’’. Probeer gewoon contact te maken zoals je met iedereen zou doen, nadat je een gesprek hebt gehad met die persoon. Natuurlijk speelt bekendheid een hele grote rol. Hoe bekender je wordt, hoe makkelijker het is om te boeken. Een beginnende artiest heeft daar heel veel moeite mee. Mijn advies daarvoor is: vind één unique selling point waarvan mensen denken: “Hoh! Jou moeten we boeken!’’. Eén van de unique selling points van Cookie Monsta en Funtcase is dat zij gingen vechten op stage. Dan hadden ze vier dj decks en gingen zij ‘acteren’ alsof zij elkaar aan het wegtrappen waren.’

‘Een ander belangrijk punt, probeer vriendelijk te zijn naar iedereen in de scene. Wees nooit onbeschoft tegen iemand, want het is een kleine wereld. Iedereen kent iedereen. En hoe beter je iedereen kent, hoe groter je kans is om succesvol te worden. Ga naar feestjes toe en probeer daar die mensen aan te spreken en te zeggen dat je ook dj bent, maar doe dat wel nadat je een normaal gesprek bent aangegaan.’

Wat zijn jouw toekomstplannen? Je doet nu een heel ander soort studie. Wil je dit gaan samenvoegen met bijvoorbeeld events?

‘Ja, dat heb ik ook al gedaan. ‘Misfitters’ heb ik georganiseerd. Misfitters is het evenement voor de buitenbeentjes, dus de mensen die buiten de boot vallen. Daar heb ik een evenement voor georganiseerd waarbij ik de mensen die er het raarst uitzien in het publiek fotografeer en gebruik als mascotte voor de volgende editie. Op deze manier betrek ik de doelgroep om zichzelf lief te hebben en te accepteren, ook al ben je anders. De mensen zijn allemaal nét wat meer bijzonder. Nét de buitenbeetjes, maar niet op een negatieve manier, want ik zie mezelf ook echt als buitenbeentje. Ik probeer nu dus wel mijn evenementen te vermengen met de dingen die ik leer op school en stage.’

Gerelateerde blogs van Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: Amine, events, dubstep, Ignition, Inversion