Verslag M-Bizz workshop: Brand Marketing met Cyriel Marijnissen

Door Barbara Spaanjaars op 20-09-2017

In tien jaar tijd heeft Cyriel Marijnissen heel wat bekende artiesten op online en social media vlak geholpen. Bij Sony kreeg hij de kans om vanaf het begin met Jett Rebel (echte naam Jelte Tuinstra) te mogen werken. Jelte kwam als verlegen, bescheiden en getalenteerde jongen binnen. In korte tijd en mede door middel van de technieken van Cyriel, werd Jelte binnen no-time gezien door de meest grote tv-programma’s, kranten en festivals. We bezochten de M-Bizz workshop, georganiseerd door Music Motion, waarin Cyriel liet zien hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen.

Vooruit plannen

Om als artiest slim van social media gebruik te maken is het van belang om een vooruitzicht van negen maanden te maken. Deze planning splitsen we op in verschillende fasen van elk 3 maanden.

De eerste drie maanden gaat het om de fase verdieping: Door veel portretfoto’s te posten in deze fase laat je aan iedereen zien dat het om jou gaat als artiest. Dit zorgt voor de verdieping in wie je bent en wat je tof vindt waardoor mensen zich met je kunnen identificeren.

Na de eerste drie maanden begin je met de fase verbreding. Uit de mediakanalen die je zelf bezit, op o.a. social media, komt als het goed is earned media voort. Dit is media die je verdiend hebt. Denk hierbij aan artikelen die worden geschreven in lokale of nationale kranten. Hierdoor wordt het bereik en aandacht van jouw potentiële publiek in jouw act versterkt.

Als laatste fase komt de vertaling: Door constant te blijven posten, muziek uit te brengen en jezelf in de spotlights te zetten zijn interviews en festivals nu niet zo ver meer. Dit kan langer duren dan gedacht of tegen alle verwachtingen in sneller op je pad komen. De vertalingsfase heeft als doel om o.a. boekingen binnen te krijgen.

cyrielCyriel vertelt de groep deelnemers aan de M-Bizz uitgebreid over zijn ervaringen

Om dit allemaal succesvol te laten werken is het maken van een goede planning cruciaal. Een maand of week planning is een goede start. Dit zorgt niet alleen voor structuur maar ook passen alle berichten zo beter bij elkaar als geheel.

Vernieuwen

Consistent zijn met het aantal posts is belangrijk, maar wees wel afwisselend met de content die je uitbrengt. Vernieuwend zijn is tegenwoordig nodig om op te blijven vallen. Vooral het Instagramprofiel moet prikkelend en verrassend blijven. Een goede tijdsperiode om een nieuw thema in te plannen is om en nabij de twee maanden. Bijvoorbeeld door verschillende fotoshoots en/of optredens. Persoonlijk verandert een artiest voortdurend en veranderen de social media profielen van de artiest daarin mee.

Beschouw ook elk medium verschillend. Het publiek en de sfeer is anders op elk platform. Houd hierbij goed rekening met de berichten die je wilt plaatsten. Het is daarom belangrijk om deze media zoals Facebook, Instagram e.d. niet automatisch met elkaar te koppelen. Gebruikers van het ene social media platform hebben andere interesses en leeftijden dan het andere. "Zie de verschillende social media als verschillende cafés. Cafe Facebook heeft andere bezoekers dan en cafe Twitter en hanteren ook andere normen en waarden", aldus Cyriel.

jettJett Rebel, zowel op het podium als in de media volop aanwezig. Foto: ANP

Conclusie

Het was een avond waarin vooruit plannen en vernieuwen centraal stonden in de brand marketing van de artiesten. De interessante workshop vloog voorbij. Mede door de kleinschalige opzet waarin alle deelnemers ervaringen en vragen konden delen met de rest van de groep. Voordat we weggingen gaf Cyriel ons ook nog een advies mee: "Sta achter je beslissingen, durf nee te zeggen en blijf vooral dicht bij wie je zelf bent." Wij zijn zeker van plan om naar de volgende M-Bizz te gaan en kijken uit naar de volgende edities.

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: cyriel marijnissen, jett rebel, gigstarter