Ondernemende jazzartiest Saskia Laroo al jarenlang aan de top

By Maaike Elise van Steenis

Saskia Laroo is al jaren een van de meest gerenommeerde jazzartiesten op Gigstarter. Tot nu toe produceerde ze al 8 albums vol funk, jazz en reggae. Ze toerde met haar eigen formaties, waaronder de Saskia Laroo Band, de hele wereld over en staat het eerste weekend van juni op het Red Light Jazz festival 2018 in Amsterdam. We mogen een speciale publicatie tonen van het interview dat ze gaf aan Maaike Elise van Steenis voor het boek Tussen Kunst en Cash.

Saskia als ondernemer

'Muziek vond ik als kind al leuk, ik speelde blokfluit, cello, trompet en gitaar. Maar ik had me nooit gerealiseerd dat je daar ook je beroep van kon maken. Ik ging wiskunde studeren in Amsterdam. Tijdens die studie ontdekte ik dat ik ook geld kon verdienen met muziek. Ik was veel in het Amsterdamse muziekleven te vinden en daardoor kwam er niet zoveel van mijn studie. Ik wilde mezelf ontwikkelen, en dat kon prima in de muziek. Toen ben ik naar het conservatorium gegaan. Ondertussen speelde ik in veel bandjes en verdiende ik daar mijn brood mee. Op een gegeven moment speelde ik op een feestje van de perserij van een platenmaatschappij. Ze konden me helaas alleen in natura betalen. Ik kreeg als honorarium 1000 LP’s. Samen met een vriend ben ik toen de studio ingegaan.'

SaskiaSaskia Laroo

'Mensen vertelden me steeds dat ik dat album door een platenmaatschappij moest laten uitbrengen. Een eigen label beginnen was toen nog heel ongewoon. Ze zeiden me dat dat niet kon. Ik dacht “waarom eigenlijk niet?”. Toen ben ik dat uit gaan zoeken. Het bleek prima te kunnen. Dus stapte ik naar de Kamer van Koophandel en schreef me in. Toen had ik dus 1000 (inmiddels) CD’s. Iedereen waarschuwde me. “Daar blijf je jaren mee zitten”. Maar ze waren binnen een week verkocht. Dat album werd een beetje een hype. Ik kreeg heel veel publiciteit, onder meer via Ischa Meijer en in de internationale pers. De verzoeken stroomden binnen en een licensing company bracht het album uit in 15 landen. In die periode heb ik heel veel onderzocht en me door anderen laten adviseren. Ik wilde precies weten hoe ik de dingen het beste aan kon pakken. Die nieuwsgierigheid heb ik eigenlijk nog steeds.'

Saskia Laroo's jazzkia Feat Warren Byrd live, de act waarmee ze ook op het Red Light jazz festival optreedt

Vliegende start

'Een hitje zorgde ervoor dat mijn carrière echt van start ging. Bijzonder was dat ik mezelf nooit als solo-artiest had gezien. En ineens realiseerde ik me dat dat ook kon. Dat ik zelf muziek kon componeren en daarmee kon touren. Ik richtte verschillende formaties op die ik verkoop en waarmee ik tour. Ook bracht ik, onder mijn eigen label, een aantal CD’s uit. Ik ging beurzen af en liet me adviseren en inspireren door mijn contacten bij labels. In het begin vroeg ik me af: “wat moet ik nou doen op zo’n beurs?” Ze zeiden me: “loop gewoon rond, praat met mensen. Zorg dat je anderen ontmoet”. En eigenlijk is het ook niet meer dan dat. Je ontdekt vanzelf dat er verschillende types zijn. Mensen die graag op een eerlijke en integere manier zaken doen. Maar ook mensen die elkaar proberen af te troeven. Die trekken dan naar elkaar toe. In januari ga ik weer naar een beurs in New York. Daar regel ik optredens en netwerk ik. Maar je kunt er ook allerlei workshops volgen over promotie en de nieuwste ontwikkelingen in de scene. Erg interessant!'

India

'Ik heb mezelf nooit beperkt tot een bepaald circuit of een specifiek genre. Mensen die dat doen, gaan zich op een gegeven moment toch wentelen in het comfort van dat circuit. Dan sta je niet meer open voor andere dingen. Je publiek wordt steeds kleiner, en zo kom je in een neerwaartse spiraal. Zo heb ik bijvoorbeeld veel getoerd in landen waar maar weinig muzikanten heen gaan, zoals Panama, Guatemala, Congo en Senegal. Via de internationaliserings-regeling van het Fonds Podiumkunsten krijgen we een bijdrage voor de reiskosten, maar alles daarbuiten regel ik gewoon zelf. Het betaalt daardoor niet per se veel, maar het geeft me wel een rijk gevoel om die culturen te leren kennen. En ik creëer zo mijn eigen fanbase in die landen. In India heb ik al verschillende keren een tournee gedaan. Dat voelt dan haast blasé. Als ik mezelf erop betrap dat ik denk “Alweer naar India”. Dat krijg je, als je er al voor de 13e keer bent. We deden de laatste keer 10 optredens in 9 dagen. Dat was fantastisch. Ik kijk uiteindelijk vooral of iets me aan trekt. Als ik ergens tegenop zie, doe ik het niet. Ik wil vooral doen wat ik leuk vind. Ik wandel van scene naar scene. Sommige mensen vinden je dan niet “echt”. Maar dat is onzin. Ik wil gewoon niet aan de normen van 1 groep gebonden zijn. Daarnaast ben ik vooral erg benaderbaar. Ik maak makkelijk contact met mensen.'

Videoclip Africa Dancin - Saskia Laroo Band Live in Zimbabwe

Intuïtie

'Toen ik net begon wist ik nog niet hoe alles werkte. Ik ging af op mijn intuïtie, omdat dat eigenlijk het enige was waar ik op af kon gaan. Nu ik al een tijd bezig ben, merk ik dat dat stiekem ook gewoon de beste manier is. Natuurlijk heb ik heel veel geleerd. Ik probeer altijd zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Eerlijke, ongekleurde informatie. Van mensen die ik vertrouw. Maar ik heb ook geleerd om te luisteren naar dat onderbuikgevoel. Ik ben daar niet meer bang voor. Eigenlijk ben ik altijd een soort nerd gewest. Ik ben niet zo gevoelig voor sociale prikkels. Als 100 mensen roepen dat ze het leuk vinden en 1 niet, laat ik mijn gevoel niet bepalen door die ene. Om mij heen zie ik dat anderen, en dan vooral vrouwen, dat wel doen. Best zonde. Ik heb een soort bord voor mijn kop en kijk puur naar de objectieve informatie en naar het resultaat.'

Publiek

'Veel muzikanten geven weinig naar mijn mening te weinig aandacht aan het publiek. Ik vind dat wel belangrijk. Ik wil mijn publiek binden maar ook pleasen. Samen een beleving neerzetten. Ik speel veel via ambassades. Of de ambassades dragen mij voor bij festivals. Dat lukt me alleen omdat ik veel altijd ga voor de interactie en het neerzetten van een bepaalde sfeer. Je kunt het vergelijken met een meditatie. Mensen zitten even helemaal in een andere wereld. Dat vind ik mooi. Dat kun je bereiken door het publiek te laten meezingen, klappen en dansen. Ik maak bewust gebruik van al die elementen. Veel muzikanten zijn te verlegen. Het is belangrijk om je te realiseren dat het publiek voor jou komt. Dat geeft je een bepaalde verantwoordelijkheid. Ik was vroeger ook erg verlegen, maar ik realiseerde me al heel snel dat ik daar iets aan moest doen. Dus ik ben daarmee aan de slag gegaan. Als ik anderen wil laten genieten moet ik zelf ook uitstralen dat ik geniet.'

saskia2Saskia Laroo

Risico

'Natuurlijk gaat niet altijd alles goed. Zo oefende ik ooit een periode te weinig. Ik was erg druk en het schoot er steeds bij in. Toen ging ik naar een jamsessie in New York. Ik werd groots aangekondigd met de woorden “She’s my hero from the Netherlands”. Maar ondertussen kreeg ik haast geen geluid uit mijn trompet. Er zaten allerlei muziekstudenten in de zaal die vol verwachting naar me opkeken. Toen schaamde ik me wel. Maar ja, als je geen risico’s neemt, gebeurt er ook niks. Tijdens het improviseren neem ik ook veel risico. De trompet is wat dat betreft ook een gemeen instrument. Elk foutje hoor je. Een misser valt direct op. En dan kan er dus wel eens wat mis gaan. Dat hoort erbij.'

Tip van Saskia

'Als muzikant kan het leven tijdens een tournee heel intensief zijn. Ik probeer daarom heel gezond te leven. Ik drink geen alcohol. Ik rook niet. Ik eet zoveel mogelijk biologisch en ik zorg voor veel slaap. Dat geeft me voldoende reserves voor in drukke periodes. Als ik onderweg ben heb ik immers voortdurend te maken met lange vliegreizen, tijdsverschillen en lange dagen. Het komt regelmatig voor dat ik na een lange reis s ’avonds nog moet optreden. Bijvoorbeeld die keer in India dat ons vliegtuig vertraagd was. Vanwege mist konden we niet landen. Uiteindelijk kwamen we een half uur voor onze show pas aan. In de auto vanaf het vliegveld moesten we ons omkleden in onze podium-outfits. Dat was wel stressen. Ik zorg er daarom bewust voor dat ik ook niet teveel doe. Het moet behapbaar blijven. Alleen als ik heel goed voor mezelf zorg, kan ik de prestaties leveren die ik wil leveren.'

Wil je meer interviews lezen van ondernemende kunstenaars? Bestel dan het boek tussen Tussen Kunst en Cash van Maaike Elise van Steenis. De 3 eerste hoofdstukken zijn gratis te downloaden via de website van het boek. Saskia Laroo live zien? Dat kan op het Red Light Jazz festival van 1 tot en met 3 juni!

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: jazz, saskia, ondernemer, gigstarter, red light jazz