Goede tips voor artiesten tijdens de No Man's Land muziekconferentie

Door Marleen Wanningen op 06-12-2018

Vorige week waren wij aanwezig bij de boeiende zesde editie van de No Man’s Land muziekconferentie in TivoliVredenburg. Dit was een dag vol inspirerende panels, flitscolleges en showcases voor iedereen werkzaam in de muziekindustrie. We bezochten drie verschillende panels en verzamelden aldaar goede tips voor artiesten.

Waarde van artiesten

De dag werd afgetrapt met een sessie die vooral gericht was op artiesten die clubtours en op festivals willen spelen. In het panel zaten Jaap de Waart (Radar Agency), Ilana van den Berg (EKKO) en Pien Feith van Friendly Fire. Uit het panel bleek dat de waarde van een artiest wordt bepaald door veel verschillende factoren. Voordat je als act clubtours en grotere festivals gaat spelen is de grootte van je fanbase, de interesse van andere programmeurs en een volle CV enorm belangrijk. Ook kan het helpen als je als artiest bent aangesloten bij een boekingskantoor.

Over de gages vertelde Jaap dat hij meestal maar wat doet. Hij werkt op gevoel en kijkt naar de vraag voor de artiest vanuit het publiek en of andere programmeurs de artiesten willen boeken. Ilana heeft als programmeur vaak een standaard rijtje wat ze afgaat voordat ze besluit wat een artiest waard is. Ze kijkt daarbij onder andere hoe groot de fanbase van de artiest is op Facebook, YouTube en Instagram. Als artiesten zelf programmeurs willen bereiken moeten ze dit volgens Ilana zo kort en krachtig mogelijk doen. Zo kan de programmeur snel beslissen of de act past bij hun podium.

zaalEr was ook een muzikantenmarkt met optredende bands en stands van partijen uit de muziekindustrie, zoek de Gigstarter stand! Foto van Nathan Reinds

Laat je act opvallen

Carlo Kiksen (Smooth & Good), Alfred van Luttikhuizen (Kamikaze PR) en Graciela Velasco (Topnotch) gaven in de middag heel veel tips over hoe je jezelf als artiest het beste in de markt kan neerzetten. Daar kwam naar voren dat het enorm belangrijk is dat je zelf 100% achter je eigen muziek staat. Wees ook niet bang om mensen in je omgeving om feedback te vragen voordat je de muziek uitbrengt, hierdoor kan jouw muziek en het marketingplan echt verbeteren.

Om op te vallen tussen alle andere artiesten is het volgens het panel belangrijk dat je iets authentieks uitgeeft. Let daarbij goed op wie je bent als act en verwerk dit in de content die je uitbrengt op social media. Los van de social media is volgens Carlo de biografie van een artiest de belangrijkste propaganda die een artiest heeft. Wees daar ook bewust van want de boekers, fans en pers nemen namelijk de biografie over als ze over jou praten. De laatste gouden tip van deze boeiende sessie kwam van Alfred, die vertelde dat het 1000x beter is als iemand anders voor jou reclame maakt. Vraag fans bijvoorbeeld ook of ze vrienden willen meenemen naar een concertje. Dan heb je al de dubbele opkomst.

zaal2De sessies, groot en klein, werden door het hele gebouw gehouden Foto van Nathan Reinds

Het team van Di-rect

Er stond zoveel op het programma dat we keuzes moesten maken, en ons oog viel op het team van de band Di-rect. De Haagse band gaat al jaren mee en deze ervaring werd vandaag op de nieuwe generatie overgebracht. Zo onderbouwde de mannen van Di-rect de keuze om niet bij een major platenmaatschappij aan te sluiten omdat zij dan niet de grootste band in het roster van die platenmaatschappij zouden zijn. Zij willen graag de juiste hoeveelheid aandacht krijgen van de platenmaatschappij waarbij zij zitten en daarom zijn ze overgestapt naar het kleinere 8Ball Music.

Leuk inzicht was ook dat elk bandlid maandelijks een vast bedrag uitgekeerd krijgt. Dit staat los van de hoeveelheid concerten die ze geven. Met dit zelfde bedrag kunnen ze een potje opbouwen zodat ze soms op andere dingen kunnen focussen zoals albums schrijven.

zaal3De meeste panels die wij bezochten waren in de prachtige Herz zaal van TivoliVredenburg Foto van Nathan Reinds

Na een dag in TivoliVredenburg kunnen we stellen dat No Mans Land ook dit jaar weer meer dan geslaagd was met een gevarieerd en vol programma. En achteraf werd er natuurlijk met een hapje en drankje de nieuwste contacten gelegd tussen verschillende muzikanten en andere partijen. Wat zeker is, is dat volgend jaar No Man’s Land weer in onze agenda staat!

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: muziek conferentie, no mans land, tivoli vredenburg