Mijn profiel

Elke muzikant die zich inschrijft op Gigstarter moet meerdere tracks geüpload hebben. Het aantal tracks verschilt per soort formatie. Voor solo, duo en band is het verplicht om minstens 3 tracks te hebben, maar voor de DJ zijn twee tracks voldoende.

Er zijn verschillende aspecten waar je rekening mee moet houden bij het uploaden van nieuwe tracks. Ten eerste moet het geüploade bestand in MP3-formaat zijn met een grootte van maximaal 100 MB. Bovendien is het belangrijk om te controleren of de naam van het bestand geen speciale tekens bevat (bijvoorbeeld é, è, â, ñ, ü, ç en andere combinaties).

Een ander aspect om rekening mee te houden tijdens het uploaden zijn de auteursrechten. Elk land heeft zijn eigen organisaties die zich hiermee bezighouden. De naam van het bedrijf in Nederland is Buma/Stemra. De rechten die zijn vastgelegd door Buma/Stemra of zusterorganisaties omvatten remixen; eigen werk geregistreerd door de organisatie, muziekcovers of interpretaties van openbaar werk. De rechten die niet beheerd worden door Buma/Stemra zijn je eigen composities (tekstueel en muzikaal) waarvan de rechten in jouw persoonlijk beheer zijn. Het is belangrijk om de juiste optie te selecteren tijdens het uploaden om misverstanden en problemen te voorkomen.

Als aan al deze voorwaarden is voldaan maar de track nog steeds niet werkt, stuur dan een e-mail naar info@gigstarter.nl en het team zal je begeleiden in het proces.

Als je een DJ bent en nog geen originele muziek hebt kunnen opnemen, maak je dan geen zorgen. Je kunt nog steeds op onze website verschijnen door de remixes waar je aan hebt gewerkt te uploaden. Wees je bewust van bepaalde overwegingen die je moet maken met betrekking tot auteursrecht (lees in de volgende sectie).

Als je in een andere formatie bent (solo, duo, band), kan het volgende helaas niet worden toegepast. Hier is echter een kleine tip: om een boeker een indruk te geven van je muziek, is opnemen via de telefoon voldoende! Gebruik gewoon een online tool om een audio uit een video-opname te halen en deze in een juist formaat in te dienen op ons platform.

Artiesten kunnen 'tags' gebruiken op Gigstarter om hun kansen om gevonden te worden door boekers te vergroten. Tags zijn zoektermen die relevant zijn voor je optreden. Ze worden toegevoegd via je Gigstarter dashboard. Bijvoorbeeld: als er een saxofonist in je band zit, kun je de term 'saxofoon' toevoegen aan je act. Bedenk welke zoektermen overeenkomen met jouw live optreden. Je hoeft niet dezelfde termen te gebruiken die verwijzen naar geluiden of genres, deze tagfunctie biedt je extra creatieve ruimte om je service effectief te beschrijven, die de zoekmachine gebruikt om boekers te helpen hun perfecte match te vinden.

Ja, als Gigstarterartiest kan jouw Nederlandse profiel ook zichtbaar worden in België. Hierdoor kunnen opdrachtgevers uit België jou benaderen om te komen optreden op evenementen. Dit is één van de vele voordelen van een PRO+ lidmaatschap.

Wil je dat je profiel wordt weergegeven op gigstarter.be? Bekijk alle voordelen van het PRO+ lidmaatschap.

Reviews

Het gebruik van de Review functie is erg belangrijk op ons platform. Om hoger in de zoekresultaten te eindigen, moet je regelmatig recensies krijgen van zowel boekingsaanvragen als gesprekken (als je een PRO-lidmaatschap hebt). De belangrijkste reden hiervoor ligt in de manier waarop ons systeem werkt. Er zijn twee belangrijke factoren die een grote invloed hebben op je ranking: 1) het gemiddelde cijfer van je beoordelingen en 2) de tijd die is verstreken sinds je laatste beoordeling. Als je bovenaan de eerste pagina wilt staan, houd daar dan rekening mee bij je volgende optreden! Reviews kunnen niet worden geplaatst zonder boekingsbevestiging.

Widget

Je kunt de Gigstarter-widget op je website plaatsen. Dit vergroot de kans op boekingen en maakt het ook makkelijker om je te vinden op internet zodat je de beste indruk krijgt van jou als artiest. De widget verschijnt als een 'Boek mij' knop die je website linkt aan het Gigstarter profiel. Als de widget niet is bijgewerkt in het dashboard van je artiest, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen, dan zal het team de widget voor je activeren.

Agenda

Voor elke boeking via Gigstarter is het mogelijk om evenementen aan te maken en op je profiel te zetten. Mensen die je profiel bezoeken, kunnen meteen zien waar je optreedt. Geïnteresseerde boekers, die jou overwegen als mogelijke match voor hun vraag, kunnen dan je optredens bijwonen en een beter beeld krijgen van jou en je muziek. Als PRO-lid krijg je ook de mogelijkheid om je optredens op de homepage-agenda te zetten.

PRO en PRO+ lidmaatschap

Naast het gratis account op Gigstarter, bieden we ook het PRO artiestenlidmaatschap aan. Als PRO artiest haal je veel meer uit Gigstarter zoals bijvoorbeeld het reageren op oproepen. Daarnaast sta je in de agenda op de homepage en is het mogelijk om recensies van boekers buiten Gigstarter toe te voegen aan je profiel. Met een PRO+ lidmaatschap kun je daarentegen onbeperkt profielen aanmaken en ben je zichtbaar in al onze actieve landen.

Voor het presenteren van artiesten in de zoekresultaten maken we standaard gebruik van de Gigstarter ranking. Deze ranking wordt bepaald aan de hand van een geoptimaliseerd algoritme. Er zijn twee factoren die een belangrijke invloed hebben op de ranking, namelijk 1) het gemiddelde cijfer van al je recensies en 2) de tijd sinds je laatste recensie. Hoe hoger jouw gemiddelde cijfer en hoe recenter je laatste recensie, hoe beter jouw ranking.

Om hoog in de zoekresultaten te komen moet je dus regelmatig reviews krijgen. Stuur bevestigen uit naar bookers die jou via Gigstarter benaderen. Na een bevestigd optreden ontvangt de booker automatisch een review-verzoek.

Om je ranking een boost te geven kan je besluiten om een Gigstarter PRO lidmaatschap af te nemen. Als PRO lid mag je drie voormalige bookers persoonlijk uitnodigen om een recensie over jou te schrijven. Dit zijn dus boekingen die in eerste instantie niet via Gigstarter zijn gelopen.

Als je je website hebt gemaakt via andere platforms zoals Jimbo, WordPress of WIX, volg dan de onderstaande links:

Selecteer vervolgens je profiel op deze pagina en je ziet instructies over hoe je de Gigstarter-boekingswidget op je website kunt plaatsen. Als je website door iemand anders is gemaakt en wordt beheerd, stuur dan de genoemde link naar de webpagina-ontwikkelaar met wie je samenwerkt.

Zodra je de widget hebt ingebed, stuur je een e-mail naar info@gigstarter.nl. Zodra we hiervan op de hoogte zijn gesteld, activeren we de backlink naar je website op je profiel.

Op Gigstarter kan je de mediavermeldingen van jouw act toevoegen. Hiermee krijgen boekers een goed beeld wie er over jou geschreven en gesproken heeft. Denk hierbij aan recensies voor jouw album of show, nationale en lokale radio optredens, televisie optredens, interviews in de regionale en nationale krant en meer.

In de media items toevoegen

Het toevoegen van mediavermeldingen is een PRO-feature, wat betekent dat ze alleen op profielen van PRO artiesten verschijnen. Voeg "In de media" items toe door in je dashboard op Artiestenprofiel te klikken en vervolgens op In de media te klikken in het menu links.

Bekijk hieronder een voorbeeld van In de media vermeldingen op een profiel.

Voorbeeld van In de media

De aanzet tot actie knop op Facebook is een handig hulpmiddel voor artiesten om sneller geboekt te worden. Het stimuleert mensen om een actie te ondernemen, in dit geval een artiest boeken. De aanzet tot actie knop zal de geïnteresseerde (eventuele) boeker doorverwijzen naar jouw artiesten profiel op Gigstarter, waar hij/zij makkelijk contact met je op kan nemen.

Hoe voeg ik een aanzet tot actie knop toe

  1. Ga naar de omslag foto van de desbetreffende Facebook pagina

Facebook call to action

  1. Klik op Aanzet tot actie maken
  2. Vervolgens zie je een knop kiezen staan, hier klik je op Boek nu

Facebook actie knop instellen

  1. Bij Website voer je de website URL van jouw Gigstarter profiel
  2. Bij Link naar een app instellen? kan nee worden
  3. Klik op Maken en je Boek nu knop is geactiveerd

Om je artiestenprofiel onzichtbaar te maken in de zoekmachine volg je deze eenvoudige stappen:

  1. Log in op je artiestenprofiel en ga naar het tabblad Profiel.
  2. Daar zie je het overzicht van de profielen die je bezit. Druk op de schakelaar naast de naam van het profiel dat je offline wilt halen. De kleur verandert van groen naar rood.
  3. Je profiel zal succesvol verdwijnen uit de zoekmachine, maar het kan tot 24 uur duren voordat ons systeem de wijzigingen heeft doorgevoerd.

Let op: Als je het profiel volledig wilt verwijderen, dien je een e-mail te sturen naar info@gigstarter.nl.