Achter de schermen: Francis Pronk, Marketeer poppodium Baroeg

Bij Talita Pajkic

Francis Pronk is marketeer van het Rotterdamse poppodium Baroeg. De locatie is gespecialiseerd in de hardere muziekgenres metal, punk, hardrock en meer. Baroeg hoopt dat ze het eerste festival na de corona-uitbraak mogen organiseren: Baroeg Open Air op 12 september! Hoog tijd om Francis te vragen voor een kijkje achter de schermen.

Hoe lang ben jij al werkzaam in de evenementen- en muziekindustrie en waar ben je begonnen?

‘Ik ben elf jaar geleden begonnen bij het rondreizende muziekfestival Popronde als vrijwilliger en ben later coördinator geworden van Popronde Rotterdam. Ik heb daarna nog bij de Popunie gewerkt in Rotterdam, bij een ander podium genaamd Grounds en ik werk sinds 2018 bij Baroeg en Baroeg Open Air.’

FrancisFrancis Pronk

Hoe kwam je bij Baroeg terecht, en wat doe je precies bij Baroeg?

‘Ik ben zelf al vanaf 2004 bezoeker bij Baroeg. Ik vind het echt een heel leuk podium en ik luisterde altijd al naar de wat hardere muziek. Eén van mijn favoriete zangers, Michale Graves van de band The Misfits, kwam drie jaar geleden optreden in Baroeg. Ik weet nog dat ik toen had gezegd: “Ik zou hier zo graag willen werken!’’. Het was alsof het toeval was, maar een paar maanden later stond er ineens een vacature online. Dat was dus een beetje het lot! Toen ben ik aangenomen en het is echt een dream job.’

Focust de marketing van Baroeg zich echt vooral op Rotterdam of kijken jullie ook buiten de stad?

‘Wij focussen ons niet alleen op Rotterdam. Onze bezoekers komen ook uit België en Duitsland bijvoorbeeld. Wij kijken ook naar Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Leiden. Brabant trouwens ook. Eigenlijk komen er vanuit heel Nederland mensen op Baroeg af.’

Hoe bereiken jullie die mensen?

‘Vooral via social media en gerichte advertenties op de steden waar onze doelgroep zit. We hebben een heel trouw publiek. Met ons ticketsysteem, genaamd Stager, kunnen wij precies kijken waar ons publiek vandaan komt. Als een bezoeker uit Apeldoorn bijvoorbeeld naar een black metal-event is geweest, dan sturen wij diegene ook direct een mailtje bij het volgende black metal-event. Je ziet veel bezoekers iedere keer terugkomen, dat is gaaf.’

Hoeveel mensen zijn er gewoonlijk bij een productie van Baroeg betrokken?

‘Dat zijn er wel een stuk of 15! Het zijn ook allemaal vrijwilligers. Wij hebben een productieleider, mensen die bij de entree staan, mensen achter de bar of in de keuken. Allemaal vrijwilligers. We hebben ook een dj en geluidsmensen. Je komt daarmee wel op gemiddeld 15 mensen per productie.’

In de organisatie zitten veel vrijwilligers. Hoe veel zijn dit er in totaal en hoeveel mensen werken er in dienst bij Baroeg?

‘Wij hebben zo’n 70 à 80 vrijwilligers en qua team zitten wij met vier mensen en een stagiair op kantoor. Wij hebben bij Baroeg een eigen managementteam en die bestaat ook uit vrijwilligers en zij hebben de intake gesprekken met de mensen die vrijwilligers willen worden. Dat hoeven wij als staf niet te doen. Het mooie is dat ook veel vrijwilligers goede vrienden zijn geworden. We zijn heel trots op onze trouwe community.’

baroegPoppodium Baroeg met binnen een bar en een zaal met capaciteit van 350 bezoekers, foto door Lars Mars

Welke editie of show van Baroeg heeft het meest indruk op je gemaakt en waarom?

‘Toch wel die Michale Graves show, van drie jaar geleden, waar hij eigenlijk zijn allereerste solo-tour deed. Ik had Michale Graves getipt aan de programmeur van Baroeg en hij kwam gewoon! Ik ben super blij dat hij in mijn stad heeft opgetreden. Het was voor mij dus ook het concert waar ik had bedacht dat ik bij Baroeg wilde werken. Alles kwam toen samen voor mij.’

Wat is de grootste uitdaging geweest bij een show in Baroeg in de zin van programmering of marketing?

‘De grootste uitdaging is om per jaar zo veel mogelijk uitverkochte shows te behalen. Dat is wel lastig. Heel vaak zitten we op het randje en hebben we net geen uitverkochte show. Ik ben bijna bij elke show. Wat altijd wel heel vet is, als je veel promotie hebt gemaakt voor een optreden, om te zien welke mensen erop af komen en hoe vol het is. Dat weet je dat je goed werk hebt gedaan. Heel veel mensen herken ik dan omdat ze er vaker zijn geweest.’

Baroeg Open Air is het jaarlijkse festival van Baroeg. Zijn jullie bezorgd of de volgende editie op 12 september wel door kan gaan?

‘Het is heel lastig, want de editie staat het tweede weekend van september gepland. We gaan wel gewoon door met de voorbereidingen, maar we blijven realistisch. Het kan gecanceld worden. Ook de 1,5 meter samenleving wordt lastig, vooral op een metal festival waar iedereen de moshpit in wilt. We houden er rekening mee, maar voor nu gaan wij gewoon door met voorbereiden. We kunnen het wel gaan verplaatsen naar volgend jaar, maar heel misschien kunnen wij ook wel het eerste festival van het jaar worden. Je weet het gewoon niet.’

Baroeg Open Air 2019 Aftermovie

‘We blijven nog steeds tickets verkopen. Heel veel mensen hebben nog hoop in Baroeg Open Air, dat is ook heel fijn. Vorige week zijn ook de aanmeldingen voor de vrijwilligers gestart. Binnen een dag hadden we er al meer dan 50! Het is gaaf om te zien hoe iedereen er een beetje naartoe leeft. Dat is ook goed voor onze motivatie. Plan B is om Baroeg Open Air te verzetten naar volgend jaar met zo veel mogelijk artiesten die nu op de line-up staan. Het spreekt voor zich dat mensen die al een ticket hebben die natuurlijk mogen houden.’

Is de marketing van Baroeg Open Air heel anders dan jullie kleinere shows?

‘Ik doe eigenlijk wel een beetje dezelfde dingen bij Baroeg Open Air als bij reguliere shows. Wat wel anders is, is dat wij posters laten drukken van het festival en die verspreiden we dan door de stad en de steden eromheen. Dat doen we eigenlijk niet met onze reguliere shows. We hebben wel posters, maar die hangen we vooral op in Baroeg zelf.’

‘Dit jaar is de headliner op Baroeg Open Air de Engelse band Napalm Death, een band met een gigantische achterban. Een effectieve en simpele marketingtruc waarmee je in één keer die fans bereikt, is het posten van festivalpromo via de Facebook van de band. Wat ik bij zowel Baroeg Open Air als Baroeg doe is dat de ik de bands probeer in te zetten als promo. Ik vraag dan bijvoorbeeld of ze een promotie-video willen maken. De grote acts doen dat niet altijd, maar vorig jaar heb ik toch een aantal bands gehad met een persoonlijke boodschap voor de volgers. Op Baroeg Open Air zelf hadden we ook een aantal bands die een Instagram take-over deden via ons account. Dat was heel gaaf om te zien! Op die manier zijn de artiesten heel dichtbij de mensen.’

Nog even over Napalm Death. Hoe werkt die marketingtruc? Delen zij dan jullie evenement?

‘De artiesten worden sowieso ook organisator van het Facebook evenement, maar er is ook een trucje via Facebook Business waarbij ik mede-adverteerder kan worden van hun account. Dan zet ik eigenlijk gewoon een advertentie namens Napalm Death en dan kan ik targeten op iedereen die in Nederland woont en hun pagina heeft geliket.’

De editie van Baroeg Open Air in 2018 was onverwachts erg druk. Wat hebben jullie anders gedaan in de editie die volgde om dit aan te pakken?

‘We hadden niet verwacht dat er zo veel mensen zouden komen. Dat was nog de gratis editie van Baroeg. In 2019 hebben wij voor het eerst geld gevraagd. In de voorverkoop zijn de tickets €6,66 en in de reguliere verkoop hebben wij dat omgedraaid en ze €9,99 gemaakt. We merkten dat de eerste betaalde editie wel wat minder mensen had, dat is denk ik de oplossing geweest voor de drukte.’

‘Op de gratis editie kwamen ook veel mensen langs uit de wijk en met kinderen en die zijn, denk ik, een beetje afgevallen. Kinderen tot 12 jaar kunnen wel nog steeds gratis naar binnen. Vorig jaar hebben wij ook meer muntautomaten aangeschaft en uiteindelijk waren er zelfs geen rijen meer! We hebben veel van die gratis editie geleerd en het is allemaal goed gekomen.’

Baroeg biedt Rock Central aan, coaching voor muzikanten in de hardere genres. Hoe is dit initiatief ontstaan en is hier veel reactie op?

‘Dat is eigenlijk een project van de SKVR, dat is een school in Rotterdam. Mensen die nog geen instrument konden spelen zijn bij elkaar gezet en zo zijn er een aantal bands gecreëerd. Die spelen ook twee keer per jaar in Baroeg. Het is heel leuk om te zien hoe die bands steeds groeien. Er zit ook een band bij van twee jongens van een jaar of vijftien en die maken keiharde black metal. Die zijn helemaal met corpse paint geschminkt. Het is zo leuk om te zien dat zij nog zo jong zijn en nu al bezig zijn met deze muziek. Ze zijn ook heel blij dat ze in Baroeg mogen spelen.’

PunkBaroeg door GWMP

Hoe kan een artiest zorgen dat zij op de radar van Baroeg komen en geboekt kunnen worden?

‘Artiesten kunnen altijd een mp3 opsturen naar het emailadres info@baroeg.nl. We zoeken eigenlijk ook altijd wel support-acts. We kijken dan of de act past bij de headliner.’

Op wat voor manier kijkt Baroeg naar de verschillende opties die na de versoepeling van de maatregelingen mogelijk zijn?

‘Het is natuurlijk lastig omdat die 1,5 meter samenleving nog steeds aan de orde is. We hebben een tekening gemaakt van onze zaal en zo uitgezocht hoeveel mensen er in onze zaal kunnen op 1,5 meter afstand. Helaas zijn het er echt te weinig. In een theater is zoiets veel makkelijker omdat je daar stoelen hebt. Bij ons zijn de concerten toch wat harder. Fans gaan toch wat dichter bij elkaar staan en als mensen een biertje op hebben al helemaal. We vinden het nog heel moeilijk, maar we gaan misschien nog wel voor onze vrijwilligers dingen organiseren de komende tijd. Bijvoorbeeld een filmavond, om toch iedereen een beetje betrokken te houden. Wat events betreft focussen wij ons echt wel meer op september, tenzij de maatregelen versoepelen. Binnenkort zijn er wel gave livestreams van bands te zien via onze facebookpagina.’

Heb je nog marketing tips voor artiesten die ingeschreven staan op Gigstarter?

‘In deze tijd zou ik vooral zeggen: ga livestreamen. Je kan als band een online optreden geven, maar je kan bijvoorbeeld ook je favoriete platen gaan draaien. Dat is ook leuk. Als je dat niet wilt doen kan je ook een playlist maken voor je fanbase. Blijf vooral actief op social media. Blijf bijvoorbeeld throwbacks posten en zorg ervoor dat mensen je niet vergeten. Als de crisis dan over is dat mensen kunnen zeggen: “Oh, ja. Die band! Die waren zo actief’’. Leuke video’s maken, bijvoorbeeld een dag in het leven van een gitarist in quarantaine. Dat soort dingen.’

‘Verder qua marketing zou ik zeggen, focus op Facebook. Ik doe vooral veel met advertenties. Je kan via Facebook tot een jaar terug targeten op jouw oude concerten. Stel je hebt vorig jaar in juli gespeeld op een festival, dan kan je nog steeds targeten op die mensen die toen op gaan en geïnteresseerd hebben gezet. Dat vind ik een goede truc waarmee je iedereen weer kan bereiken. Je bent dan heel erg direct aan het targeten. Het moet wel allemaal via Facebook Business, maar het is wel mogelijk. Het budget hoeft hier niet groot voor te zijn. Je kan zelf een tientje inzetten om te kijken hoeveel mensen je in de eerste instantie kan bereiken.’

Wat zijn jouw persoonlijke toekomstplannen bij Baroeg? Wat zou je nog graag willen doen of leren?

‘Lastig. Misschien is dat toch nog wel de wens om wat meer te gaan programmeren. Ik heb vorig jaar een band mogen programmeren in Baroeg, dat was heel erg leuk om te doen. Het was de bedoeling dat ik dit jaar wat meer bands zou programmeren, maar dat is er niet van gekomen. Misschien dat ik dat in de toekomst nog kan doen. Ik had vorig jaar een emo-band neergezet, een genre wat nooit echt in Baroeg heeft gestaan. Het was eigenlijk een heel groot succes en al de bezoekers hadden het naar hun zin. Die lijn wil ik graag nog wel doortrekken.’

Wil je nog iets kwijt aan de lezers wat wij nog niet besproken hebben?

‘Ik wil nog wel zeggen dat mensen Baroeg nog kunnen steunen in deze tijd. Dat kan via https://www.baroeg.nl/donatie. Mensen kunnen een donatie geven of Vriend van Baroeg worden. Mensen kunnen ook een ticket kopen voor Baroeg Open Air of andere toekomstige concerten in Baroeg. Op Baroeg.nl/donatie kan je daar allemaal meer informatie over vinden, daar staan alle opties. We hebben ook een webshop geopend via https://www.baroeg.nl/shop. Daar hebben wij onder andere mondkapjes van Baroeg of shirts. Mensen kunnen ons op allerlei manieren steunen. Dat hebben wij wel een beetje nodig in deze tijd.’

Gerelateerde blogs van Gigstarter:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: Baroeg, Baroeg Open Air, Rotterdam, Francis, events, metal, punk, hardcore