6 tips voor een succesvolle album release party - deel 2

Door Jorg Roovers, Eline Loose en Naomi de Lange van John Music op 09-02-2016

Ook in 2016 houden wij van John Music jullie op de hoogte van de verschillende aspecten van de muziekindustrie. Te beginnen met het verwachte tweede deel van de tips voor een succesvolle album release party. Heb je het eerste deel nog niet kunnen lezen, check het dan hier.

Vorige keer hebben we je geïnformeerd over de planning, de locatie en over je zelfbeeld als artiest. Vandaag gaan we het hebben over drie aspecten die zeker niet vergeten mogen worden om een goede indruk achter te laten, te beginnen met:

4. Merchandise
Misschien wel het belangrijkste, het album. Geen release zonder de muziek! Begin op tijd met de productie van de EP of CD, hier gaat namelijk altijd meer tijd in zitten dan dat je
verwacht. Wil je niet dat het album op een schijfje terecht komt, zorg dan voor werkende download- en stream mogelijkheden. Het zou natuurlijk zonde zijn als bezoekers na het evenement je muziek niet gemakkelijk kunnen herbeleven!

Guyfox Een sfeervolle merchandise tafel op de EP release

Wil je naast je album ook andere producten hebben zoals T-shirts, tassen, polsbandjes en andere items, zorg dan ook dat deze op tijd besteld zijn zodat je je fans niet met lege handen naar huis laat gaan. Merchandise is één van de makkelijkste promotiemiddelen en grootste bronnen van inkomsten voor een artiest vanwege de laagdrempeligheid van aanschaf. Houd er bij het maken/bedenken van deze items wel rekening mee dat het bij jou als artiest moet passen zoals we al in deel 1 hebben beschreven.

Onze ervaring bij Mr. Guy Fox is dat het goed werkt om de vormgever/drukker in real life te spreken over het concept van het album. Zo voorkom je problemen zoals het verkeerd interpreteren van jouw design. Daarnaast is het belangrijk om als artiest een oogje in het zeil te houden als het gaat om inkoopprijzen. Doe zelf eerst goed onderzoek en zorg dat je de goedkoopste optie met de meeste kwaliteit vindt.

Mr. Guy Fox is ongeveer 3 maanden voor de release party samen gaan zitten met de producer om de sound vast te leggen. Een aantal weken daarna begon hij met het opnemen, mixen en masteren van de EP. Omdat deze artiest werkte met crowdfunding begon hij al 8 maanden voor de release met het opzetten van o.a. t-shirts en tassen. Werk je ook met crowdfunding, dan moet je tegenprestaties (vaak in de vorm van merchandise) kunnen leveren!

uitnodiging De uitnodiging van Mr Guy Fox in stijl aan de gasten

5. Promotie
Vervolgens de promotie. Begin op tijd met een plan te maken met hoe je en welke mensen je wilt gaan bereiken. Stel van tevoren vast wie je uit wilt nodigen en op welke manier je ze gaat benaderen. Wil je alleen fans of alleen pers/bookers/platenlabels laten komen? Het kan allemaal, zolang je maar duidelijk hebt met wie je te maken hebt. Fans hebben een andere motivatie en een andere aanleiding nodig dan bijvoorbeeld de pers.

Als je dan toch voor de professionele kant van de muziekindustrie gaat, zorg er dan voor dat je duidelijk hebt wat je voor die persoon te bieden hebt. Deze persoon heeft het waarschijnlijk al druk genoeg, dus zorg er voor dat hij niet zijn tijd verdoet aan een product waar hij of zij toch geen interesse in heeft. Wanneer je iemand gaat aanschrijven is het handig om een EPK (Electronic Press Kit) te hebben met daarin alle informatie die de potentiele bezoeker nodig heeft. Een goede Press Kit bevat minimaal: een gedetailleerde, maar niet te lange biografie, één tot maximaal drie persfoto's, eventueel een promotionele video, eventueel een studiotrack en een PDF / grote PNG van het logo.

Een uitnodiging moet niet te vroeg, maar ook zeker niet te laat verstuurd worden. De aankondigingen van de uitnodiging van Mr. Guy Fox zijn een maand voor de release per mail verstuurd. Daarnaast ontvingen de gasten een aantal dagen later een tastbare uitnodiging (in de vorm van een baard, passend bij de artiest). Dit hebben we vooral gedaan zodat de genodigden Mr. Guy Fox zouden onthouden. Twee weken voor de release hebben we met de groep alle genodigden persoonlijk gebeld en gevraagd of de uitnodiging goed was aangekomen en of zij van plan waren te komen.

Het is ook handig om te kijken waar je jezelf wilt laten zien in de media. Stel hiervoor dus een mediaplan op met relevante media, wie je wilt contacteren en met welke boodschap. Door dit te doen kun je op precies het juiste moment in de spotlight komen te staan. Geef regelmatig updates over waar het evenement gaat plaatsvinden, hoeveel het kost, wat het tijdsschema is van het evenement en natuurlijk wat voor leuke dingen er gaan plaatsvinden. Mensen teasen werkt altijd. Denk hierbij aan korte fragmenten van nieuwe tracks online zetten zodat de bezoekers al een voorproefje kunnen beleven van wat gaat komen. Het kost je vrij weinig maar het geeft al wel meer aanleiding dat mensen bereid zijn om te komen!

Guyfox Het optreden

6. Have Fun!
Last but certainly not least, have fun! Vergeet als artiest niet om van de avond te genieten. Het is ten slotte jouw avond en alles draait om jou en je muziek. Laat zien dat je geniet van je eigen muziek en straal dat over naar het publiek. Soms kan zo’n avond misschien veel geregel zijn, maar het kan je zo veel opleveren!

Wat ook een mogelijkheid kan zijn is om een externe partner in te schakelen voor de organisatie. Zo kan jij je focussen op je optreden terwijl zij veel kunnen regelen m.b.t. de voorbereidingen. Belangrijk is om er voor te zorgen dat jullie op één lijn komen te zitten over de plannen.

Dit waren onze tips voor jullie, wij hopen dat jullie er iets aan hebben en wij van John Music wensen jullie daarmee ook veel succes met jullie eigen releases! Volgende keer gaan we jullie meer vertellen over merchandise. Daarbij delen we de ervaringen met een grote Nederlandse artiest waarbij wij de merchverkoop op ons namen. Tot volgende maand!

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: Gigstarter, muziek, tips, album release, merchandise, John music, promotie, bands, mr guy fox, media