Artiest Xander van Dijck begon zijn eigen boekingskantoor

Door Kelly Hurkmans en Youri Valentijn op 25-03-2017

Xander van Dijck is al jaren actief in de muziekscene. Met zijn band The Afterveins zorgde hij onder andere voor optredens bij Eurosonic Noorderslag en De Wereld Draait Door. Daarnaast won hij de Sena Grote Prijs van Rotterdam 2013. Vijf jaar geleden richtte hij zijn eigen boekingskantoor Cloudhead op, waarmee hij momenteel gevestigde acts als De Likt en Hausmagger onder zijn hoede heeft. Wij spraken met Xander over zijn inspirerende verhaal, tips voor artiesten en drive hebben in de muziekindustrie: 'Het is een beetje net als seks, dat drijft je ook naar een bepaalde energie.'

Hoe ben je precies met Cloudhead begonnen?
‘Nou, ja eigenlijk is dat allemaal vijf jaar geleden als een soort grapje begonnen. Ik was mailtjes aan het sturen naar zalen en van veel kreeg ik een reactie terug dat ze alleen samenwerkten met boekingskantoren. Toen ben ik daar een tijdje over na gaan denken en met ideeën gaan spelen tot ik op een gegeven moment dacht: dan richt ik toch mijn eigen boekingskantoor op. Ik bedacht een naam en zette een Facebookpagina en e-mailadres op. Een week later kon het opeens wel. Zo is dat balletje steeds meer gaan rollen. Op de Popacademie heb ik daarnaast een heel netwerk op kunnen bouwen dat ik nu goed kan gebruiken.’

Welke stappen heb je ondernomen om Cloudhead te laten groeien tot wat het nu is?
‘Wat ik als eerste ben gaan doen is om er echt een lijn in te krijgen. Dat is ook pas echt begonnen toen ik Mitchell, die nu bands bij Rock ’n Roll Highschool boekt, erbij vroeg. We zijn toen met zijn tweeën Cloudhead wat strakker gaan trekken en veel dingen gaan aanpassen. Uiteindelijk is het écht serieus geworden toen ik hier op de 3e, een verzamelplek van creatievelingen uit de Rotterdamse scene waar o.a. De Nieuwe Lichting en On Track Agency zijn gevestigd, op kantoor ben gaan zitten. The Afterveins gingen steeds beter en daarmee trok ik ook andere acts naar Cloudhead toe, waaronder De Likt en mijn jeugdheld Hausmagger. Zo is het stukje bij stukje verder gegroeid eigenlijk.’

xander van dijckXander van Dijck

Hoe ziet een dag in het leven van Xander van Dijck eruit?
‘Elke dag is natuurlijk ook weer een beetje anders. Doordeweeks ben ik vooral veel op kantoor bezig om bands te boeken. Dan zit ik vooral veel aan de telefoon de hele dag, ben ik lekker naar plaatjes aan het luisteren en maak ik veel grapjes met die gasten hier (Xander deelt zijn kantoor namelijk met The Daily Indie en Junkyard Festival), of heb ik afspraken om Cloudhead weer op andere plekken te krijgen en contacten te leggen. Uiteraard ben ik ook door de week heen lekker muziek aan het schrijven en aan het opnemen. In het weekend ben ik lekker los, dan ga ik veel naar shows of ga ik met m’n bands mee. Verder help ik Stefan ook geregeld mee met het Junkyard Festival, dat is ook gewoon super tof om te doen.’

Die betrokkenheid met je artiesten, in hoeverre vind je dat belangrijk?
‘Ik vind het wel belangrijk om daar ook heel betrokken bij te zijn ja. Als het ware zijn we ook een soort vrienden van elkaar. Ik heb momenteel tien bands bij Cloudhead zitten dus dat vergt wel veel tijd en werk, vooral als je een persoonlijke benadering hebt met elke artiest en met iedereen probeert mee te denken en te werken.’

Waar blijf je je drive vandaan halen?
‘Vooral uit de liefde voor muziek, ik denk dat iedereen dat wel zo doet. De muziek is iets wat me blijft inspireren en wat me een goed gevoel geeft. Het is een beetje net als seks, dat drijft je ook naar een bepaalde energie. Ik denk dat dat met muziek ook net zo is. Net als dat je in een toffe band speelt en vette muziek maakt, dan is je drijfveer om de meest harde, vette, brute, energieke of mooie en integere muziek te maken. Ik denk dat voor die aanpak met muziek maken hetzelfde geldt als voor dingen organiseren of iets doen voor muziek.’

cloudheadHet Cloudhead kantoor in hartje Rotterdam.

Hoe zorg je voor de boekingen van je artiesten?
‘Dat is een beetje een wisselwerking. Dit verhaal gaat eigenlijk altijd om vraag en aanbod, dat is niet persé anders dan bij bijvoorbeeld een platenzaak of een bakker. Het is hetzelfde idee, maar dan met bands natuurlijk. Op het moment dat een band groeit, meer naamsbekendheid begint te krijgen en mensen vinden het tof, dan krijg je dus vraag, waarop een programmeur dan weer een kans ziet om kaartjes en drank te verkopen. Als programmeurs een bepaalde band van een specifiek kaliber willen, dan weten ze dat ze bijvoorbeeld bij mij kunnen aankloppen. Ik ben wel altijd op een manier betrokken bij bands dat ik met ze mee probeer te denken om die vraag te creëren, maar visa versa werkt het ook natuurlijk. Ik heb ook bands die sommige programmeurs misschien nog niet kennen, maar die wel heel vet zijn. Dan benader ik die programmeurs weer, zo blijft die wisselwerking in stand.’

In 2016 zijn The Afterveins gestopt, werd de combinatie met Cloudhead te veel?
‘Nee, Cloudhead heeft daar nooit iets mee te maken gehad, The Afterveins is eigenlijk om de hele simpele reden gestopt dat ik het gewoon niet zo leuk meer vond. Maar ik ben desalniettemin niet gestopt met muziek maken hoor! Binnenkort ga ik weer een band beginnen en daar heb ik al veel nieuwe nummers voor gemaakt.’

Wat zijn tot nu toe hoogtepunten uit je carrière?
‘Sowieso De Likt op Lowlands, de avond met De Likt en Hausmagger hier in Bar 3 was ook fantastisch en het Junkyard festival vorig jaar was ook zeker een groot hoogtepunt. Ik vind eigenlijk heel veel dingen wel hoogtepunten. Als je met een band mee mag, samen het verhaal instapt en groeit, dat vind ik ook echt mooi.’

De LiktDe Likt zette de X-ray tent van Lowlands op zijn kop

Heb je na zoveel al gedaan te hebben nog een droom?
‘Dat ik iets neer kan zetten wat mij de ultieme vrijheid geeft om gewoon lekker te rommelen met te gekke projectjes en gekke mensen. Dat lijkt me wel echt gaaf. Ik zou het ook tof vinden om, bij wijze van spreken, dit kantoor op te tillen en in een ander land te zetten om gewoon precies hetzelfde te doen met de artiesten daar.’

Als je kijkt naar beginnende bands, wat is dan de grootst gemaakte fout?
‘Ik denk dat de grootst gemaakte fout is dat ze persé iets willen zijn, dat ze niet bij zichzelf blijven. Als je bijvoorbeeld muziek gaat maken om persé op 3FM te komen dan verlies je in mijn ogen de kern van waarom je het doet. Je kan beter lekker oprecht muziek gaan maken en daarna kijken welk platform goed bij je past, dat kan 3FM uiteraard prima zijn! Daarnaast is een van de grote fouten dat bands geen plan hebben. Er zijn vaak bands die niet echt gericht bezig zijn met een idee en zomaar wat aan het doen zijn. Ik denk altijd dat het beste is om een paar gasten te vinden die het hart op de juiste plek hebben en waarvan de neuzen dezelfde kant op staan. Dat je dan daarmee aan de slag gaat met een plan en strategie. Het allerbelangrijkste is dat je nooit het plezier mag verliezen om samen in een band te spelen!’

Wat zou jij bands die hun eigen boekingen regelen aanraden?
‘Wat ik echt zou willen meegeven is dat als zij op zoek gaan naar optredens en vervolgens een reactie terugkrijgen als “wij zijn niet geïnteresseerd” of “we hebben geen plek”, dat ze dan niet meer reageren en het maar laten zitten. Dat is juist de meest gemaakte fout, het is namelijk het eerste contact wat je hebt met die persoon. Dat moet je dan juist aanpakken en er op reageren. Maak een herinnering aan in je agenda en probeer het een jaar later nog een keer, niet opgeven en niet bang zijn. Respecteer wel iemand z’n kritiek en feedback en blijf gewoon proberen. Op een gegeven moment zal je zien dat het je wel gaat lukken.’

Je zit ook in de Popronde selectiecommissie, hoe is dat tot stand gekomen?
'Toen ik ze twee jaar geleden benaderde dat het me leuk leek om mee te helpen in de selectiecommissie, zaten ze helaas vol. Een tijdje later kreeg ik alsnog een berichtje of ik mee wilde helpen. Zo is dat eigenlijk tot stand gekomen. Ik vind dat wel heel leuk. In Rotterdam weet ik natuurlijk wel redelijk wat er allemaal gebeurt, wat ik weer voor de Popronde zou kunnen gebruiken voor het spotten van bandjes en artiesten.'

Heb je tips voor bands om de Popronde selectie te doorstaan?
'Het beste is dat je er voor zorgt dat je goed materiaal hebt, zoals goede demo’s / studio opnames en goede foto’s. Het moet er allemaal wel echt professioneel uitzien wat je er op zet. Verder helpt het natuurlijk als je al veel live ervaring hebt en als mensen die met de Popronde te maken hebben je ook hebben gezien, dan heb je toch een beetje een streepje voor.'

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: xander van dijck, cloudhead, gigstarter, john music, boekingskantoor