M-Bizz verslag deel 1: Drie stappen voor succesvolle artiesten branding

Door Dana Foth op 07-02-2018

De M-Bizz workshop begon met een gepassioneerd presentatie van Cyriel Marijnissen (Branding Manager en Music Publisher van o.a. Jett Rebel) over artiesten branding. Tegenwoordig hangt artiesten branding veel samen met sociale media en kan je dit medium zien als een belangrijke tool om je doelgroep te bereiken. De volgende drie stappen die Cyriel aankaart zijn belangrijk om te weten op welke manier je jouw eigen stem als artiest kan laten horen en het aantal volgers van jouw act kan laten groeien.

Stap 1 – Verdieping

Wie ben jij? Waarin geloof je; Waarom doe je de dingen zoals je ze doet? Het is bij deze stap belangrijk om jezelf te zijn als artiest. Wees authentiek en consistent met de boodschap die je uitdraagt via je eigen sociale media kanalen aan je doelgroep. Het is bijvoorbeeld niet logisch om de ene dag vegetarisch eten te promoten en de dag daarna een foto van een T-bone steak posten. Vind jouw Unique Selling Point (USP) waarmee jij je als artiest onderscheidt van de massa. Wees open en durf ‘outside the box’ te denken bij deze stap.

m-bizz Artiesten en managers luisteren aandachtig naar Cyriel tijdens de presentatie.

Stap 2 – Verspreiding

Wanneer jij als artiest jouw eigen Unique Selling Point (USP) gevonden hebt, communiceer deze dan aan je doelgroep via verschillende social media kanalen. Het doel is om meer bereik te creëren en meer volgers te krijgen. De algoritmes van Facebook en Instagram zien profielen met meer volgers als ‘belangrijk’, hierdoor komt jouw account hoger op de lijst en is deze makkelijker te vinden. Uiteindelijk is het doel om genoemd te worden bij andere platforms dan alleen jouw eigen social media platforms. Voorbeelden zijn: muziek blogs, radio zenders of misschien zelfs een NGO die het leuk vindt dat jij voor mensenrechten opkomt. In Marketing heet deze stap 'Earned Media'.

Stap 3 – Vertaling

In het eerste en tweede stap heb je een aanzienlijke gemeenschap van online volgers opgebouwd en andere platformen noemen je in hun bijdragen. Hoe groter het bereik wordt, hoe meer mensen zich bewust zullen zijn van jouw bestaan als artiest. De kans bestaat dat jouw profiel onder de aandacht valt van iemand in de muziekindustrie en het niet lang duurt tot de eerste gigs en boekingen volgen. Het doel is om steeds meer optredens te spelen totdat het doel voor jou als artiest bereikt is (welk doel dat ook mag zijn).

John John Coffey op Pinkpop festival, foto door Bart Heemskerk

Het is goed om te vermelden dat het werk hier niet eindigt. De term stappen kunnen misleidend zijn, het is belangrijk om te begrijpen dat het een continu proces is. Als je bijvoorbeeld een belangrijk optreden hebt gespeeld afgelopen maand betekent niet dat je kan stoppen met actief zijn op je sociale media kanalen. Blijf doorgaan en geef je publiek interessante en relevante informatie, of het nou een nieuw album is, leuke selfie of een artikel dat je interessant vindt. Met deze stappen heb je de tools om jouw toekomst als artiest vorm te geven. Volgende week brengen we deel 2 van deze interessante M-Bizz, gefocust op jouw Unique Selling Point als een artiest. Wil je zelf een keer aanwezig zijn bij een M-Bizz workshop? Neem dan een kijkje in de agenda van Music Motion.

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: artiesten, music motion, branding, m bizz, workshop