Buma Music in Motion 2018 laat de kracht van netwerken zien

Door Tom van der Velpen op 29-05-2018

Buma Music in Motion is een conferentie die gefocust is op het innovatief gebruik van muziek in verschillende media zoals film, games en reclames. Op deze achtste editie van het event, gehouden in de Tolhuistuin in Amsterdam, kwam de kracht van netwerken terug tijdens elk aspect van de dag.

Muziek in games

We trappen af met het keynote-panel dat gaat over een bloeiende creatieve industrie: de game-industrie. Het publiek bestaat voornamelijk uit componisten die graag hun muziek in verschillende games zien verschijnen. Sprekers zoals Brandon Young (Activision) geven duidelijke inzichten in de industrie, 'Voor grote titels kiezen we meer beroemde componisten, maar voor de minder bekende games kijken we zeker naar opkomende artiesten.' Componist Wilbert Roget II (Call of Duty WWII, Lara Croft) haakt in en vertelt over zijn eigen ervaringen, 'Ik ben dol op videogames en Call of Duty is mijn favoriet. Daarom heb ik de mensen die aan het spel werken opgezocht en gemaild. Het is belangrijk om duidelijk te zijn in de e-mail wat je onderscheidt van andere componisten. Dat kan een instrument, een stijl of iets anders zijn. Veel artiesten maken de fout door uitgebreid te vermelden dat ze klinken als een andere artiest. Nou, de klant zal waarschijnlijk contact opnemen met deze andere artiest als hij dat geluid wilt.'

panel Het keynote panel met Brandon Young, Wilbert Roget II, Joris de Man en Lucas van Tol. Foto's van Maurice Vinken en Jorn Baars

Publiciteit tijdens een Filmfestival

Thomas Mikusz uit Wenen heeft al verschillende componisten vertegenwoordigd op grote filmfestivals zoals Berlinale, Festival de Cannes en Sundance. In het sfeervolle tuinhuis van de Tolhuistuin vertelt hij over zijn werk en geeft hij advies over netwerken op filmfestivals. 'Overal ontmoet je mensen die werkzaam zijn in de filmindustrie tijdens deze filmfestivals, je komt ze tegen in de trein naar het festival, in restaurants, bij de premieres. Spreek ze gewoon aan en wees oprecht geïnteresseerd, neem je de tijd en leer de persoon met wie je praat echt kennen. Dankzij deze methode heb ik altijd de beste contacten gekregen.'

thomasThomas Mikusz van White Bear Public Relations

Kracht van covers

De afgelopen vijf tot tien jaar hebben we een enorme groei gezien van het gebruik van covers van bekende nummers in verschillende media. Het panel met o.a. Ilana Goldstoff (Sizzer Amsterdam) geeft een goed inzicht in het proces van het maken en plaatsen van covers in advertenties en trailers. Alle drie de sprekers zijn enthousiast over de covers die de luisteraar oprecht verbazen, een liedje waarbij je pas halverwege het luisteren het origineel herkent. Het panel merkt op dat niet alleen het publiek dit soort covers kan waarderen, maar ook de klanten voor wie zij werken. Ilana vertelt over een Heineken-commercial waar ze muziek in moest plaatsen. In een vroeg stadium was ze betrokken bij het proces en ze was er zeker van dat ze een iconisch nummer moest gebruiken voor de reclame. Bekijk de commercial en raad de cover!

Heineken presents - Jackie Stewart in: When You Drive, Never Drink

Survivalguide voor componisten

Componist en schrijver Karl Heortweard geeft een preview van zijn aanstaande boek "You Shoot, I Score!" - een overlevingsgids voor mediacomponisten in Nederland. Na het delen van een aantal thema's in het boek, maakt hij een duidelijk statement over de Nederlandse filmindustrie. 'Als we het gebruik van muziek serieus willen nemen in de Nederlandse filmindustrie, moeten er meer lessen komen over het gebruik van muziek op de filmacademies. De nieuwe generatie regisseurs en producenten zullen op deze manier pas echt de mogelijkheden en de voordelen van het gebruik van muziek in producties leren kennen!'

Netwerk

Na een dag vol interessante gesprekken en inspirerende panels brengen we het advies dat we hebben gekregen meteen in de praktijk. In de mooie en zonnige tuin van de Tolhuistuin spreken we met uitgevers, componisten en festivalorganisatoren. Hoewel dergelijke congressen soms een overweldigend programma kunnen hebben, is Buma Music in Motion anders. Iedereen is aanspreekbaar op het evenement en de onderwerpen zijn op een overzichtelijke manier toegespitst op het onderwerp. We kijken nu al uit naar volgend jaar!

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: buma music in motion, gigstarter, 2018