Achter de schermen: de vrouw achter de PR machine van de grootste DJ's

Door Tom op 02-12-2015

De PR en communicatie van de grootste DJ’s op aarde, wie zorgt daarvoor? Maak kennis met The Media Nanny, het PR-management bureau dat 5 jaar geleden is opgericht door José Woldring. Het bedrijf doet de PR voor artiesten als Martin Garrix en Sander van Doorn. We spraken haar o.a. over het vak, de DJ-wereld en PR-tips voor alle artiesten.

‘Eerst werkte ik freelance bij Anna Agency. Daar deed ik al veel de social media voor DJ’s en af en toe regelde ik interviews voor ze. Toen kwamen er steeds meer DJ’s naar mij toe met de vraag of ik ze met de communicatie naar publiek en pers kon helpen. Popartiesten hebben een platenlabel met alles erbij in zoals de promotie afdeling, PR en fysiek. Toen ik begon waren er niet of nauwelijks mensen die PR voor DJ’s deden. Hier is een markt voor bedacht ik me, zo ben ik er ingerold.’

Hoe is The Media Nanny hieruit ontstaan? ‘Ik ben gewoon voor mezelf begonnen en kreeg er steeds meer klanten bij. Het beroemde dance label Spinnin’ Records bracht mij in contact met o.a. Martin Garrix, Sander van Doorn en Oliver Heldens. Zo is The Media Nanny snel uitgegroeid naar een bedrijf dat wereldwijd actief is.'

The Media Nanny is een onafhankelijk bedrijf. Dat heeft volgens José enkele voordelen ten opzichte van een label. Het bedrijf wordt ingehuurd voor een vast tarief en is niet afhankelijk van de verkoop van de singles en albums zoals bij labels. ‘Zo kan ik ook de media op een fijnere manier benaderen omdat ik geen directe sales doe en dat bevalt beide partijen.'

MediaNanny

Het bedrijf heeft zeven PR managers die ieder hun eigen artiesten beheren en geholpen worden door assistenten. Veel PR bureaus hebben aparte afdelingen voor radio, print en online. Elke afdeling heeft daar zijn eigen expertise, maar José vindt het belangrijk dat in haar bedrijf iedereen een zo breed mogelijk netwerk heeft. Artiesten vinden het namelijk fijn werken als de PR allemaal via één contactpersoon gaat. Tegelijkertijd bouwt de PR-manager ook een goede band op met een artiest.

De DJ’s die onder José haar hoede vallen vliegen de hele wereld over. ‘Maar de PR hiervoor is in elk land anders’, vertelt ze. ‘Daarvoor kijk ik vooral naar de fanbase van een artiest in het land. Als een artiest in Amerika bijvoorbeeld vooral jonge fans heeft dan besluit ik welke media hierop aansluit. Daarnaast kijk ik of de muziek die ze uitbrengen commercieel of alternatief is en welke media daar op aansluiten. We zijn altijd op zoek hoe we meer mensen kunnen bereiken in de juiste hoek.'

Gigstarter heeft veel beginnende DJ’s op het platform, heb jij tips voor ze als het gaat om PR en promotie? ‘Het is tegenwoordig een aardig verzadigde markt met veel mensen die een DJ willen worden en zijn. Waar het allemaal begint is met goede muziek. Als je echt wil doorbreken, dan moet je productie goed zijn, daarna kun je het doorsturen naar andere DJ’s en labels. Als het nog niet goed genoeg is, kun je beter terug de studio in dan iedereen plat mailen en je werk proberen te slijten.'

Die verzadigde markt waar je het over hebt, is er nog wel plek voor nieuwe DJ’s? ‘DJ’s zijn de nieuwe popsterren. Vroeger wilden mensen voetballer worden en nu wil iedereen DJ worden. Mensen als David Guetta en Afrojack hebben hiervoor de deuren geopend. Ik denk dat EDM meer op de achtergrond raakt en dat er meer een mix van stijlen komt zoals elektronisch met pop of andere stijlen. Dat is alleen maar goed want dan groeit de diversiteit qua stijlen. Het geeft het ruimte voor nieuwe artiesten.'

Er was kritiek op de DJ Mag wedstrijd waarbij de nummer één DJ van de wereld wordt bepaald. De winnaars, Dimitri Vegas & Like Mike, zouden actief stemmen hebben geworven, hoe kijk jij aan tegen deze wedstrijd? ‘Deze wedstrijd is net als de presidentsverkiezing: je moet stemmen winnen. Of het zegt wie de beste DJ is, weet ik niet. Het zijn de meeste stemmen en daar hebben ze alles aan gedaan.'

Jij hebt ook singer-songwriter Nielson en de band Moke als klanten, merk jij verschillen bij de aanpak van PR voor deze artiesten? ‘Met dit soort genres maak je voor artiesten meer een langere termijn planning. Zo gaan ze bijvoorbeeld januari de studio in en promoten we de plaat pas in september omdat ze het dan uitbrengen. Dit soort artiesten hebben minder persmomenten maar als ze er zijn is het groter en ligt de druk ook hoger. Op het juiste moment moet de media het dan gaan oppikken. Als zij een interview hebben met de Telegraaf moet dat op het juiste moment omdat zij niet drie keer per jaar over jou gaan schrijven.'

De pers is altijd een ingewikkelde partij voor vele artiesten om te bereiken. José heeft ook nog enkele tips voor artiesten die de pers willen benaderen. ‘Als je een persbericht maakt, zorg dat het er netjes uit ziet. Geen spelfouten etc., al de basics. Daarnaast is het goed om een goede persfoto te hebben. Mensen gaan toch af op hun eerste indruk. Het is net een sollicitatie. Als laatste wil ik op dit gebied meegeven dat je geen bulk mail naar media moet sturen maar benader ze persoonlijk met een persoonlijke introductie. Het zijn de beginstappen maar die worden vaak nog fout gedaan.’

Tot slot, wat zijn de toekomstplannen met The Media Nanny? ‘We gaan binnenkort in LA een kantoor openen zodat het bedrijf ook daar kan uitbouwen. Ik zal er vaak naar toe gaan, maar ga er niet wonen. Geef mij maar het kleinere en gemoedelijke Nederland. Je kunt natuurlijk een maximum aan DJ’s vertegenwoordigen, dus kijken we ook naar andere segmenten en genres. Ik houd bijvoorbeeld van acts als Disclosure, wel elektronisch maar met een interessante muzikale mix. Om voor ze te werken is een PR droom.'

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: José Woldring, Gigstarter, the media nanny, martin garrix, DJ's, communicatie, amsterdam, PR, Spinnin' Recorrds, Anna agency, Sander van Doorn, Nielson, Moke, Dj Mag, Afrojack, pers