Achter de schermen: de beveiliging van de allergrootste evenementen

Door Jorik op 08-06-2015

Op festivals wordt er op de achtergrond ontzettend veel werk verzet om het evenement zo soepel mogelijk te laten verlopen. Vaak krijgen we hier op het evenement zelf weinig van mee. Wat komt er nou eigenlijk allemaal kijken bij zo’n festival? Vandaag spraken we met Carl Maessen, Coördinator Event Security bij TSC Crowd Management. Kort gezegd is Carl eindverantwoordelijk voor alle beveiliging op grote evenementen zoals Pinkpop, Lowlands, grote open airs, sportevenementen en alle Mojo Concert shows.

Hoe werkt de beveiliging van artiesten op een festival?
Artiesten worden volledig gescheiden gehouden op festivals en grote evenementen. Het backstage gebied is volledig gecompartimenteerd en alleen met de accreditatie van de artiest zelf mag je daar in. Dus ook vrijwilligers en barpersoneel etc. komen daar niet naar binnen. Anders willen fans er massaal bij komen en dat zorgt voor veel chaos en potentieel onveilige situaties.

Merk je soms dat mensen capriolen uithalen om de artiest te zien?
Jazeker. Vooral bij de populaire boybands. Vorig jaar gaf One Direction twee shows in de Arena. Dus twee keer 55.000 man, dat was echt gekkenhuis. Als ze wegrijden staan er mensen op de rotonde dus we moesten echt de weg en de rotonde afzetten om mensen maar van de openbare weg af te houden. Daar moet allemaal rekening mee gehouden worden, het gaat veel verder dan alleen het evenementen terrein. En Mojo is daar heel goed in. Zo zijn er ook telefoon oplaadpalen zodat mensen aan het eind van de show naar huis kunnen bellen. Als je dat niet doet wordt het één grote chaos.

Heb je ook wel eens de intelligente doorsneaker gehad die er wel doorheen wist te komen?
Ja dat gebeurd ook. Sommige mensen zijn er gewoon echt goed in. Die hebben ontzettend veel bandjes om, een goed verhaal en die weten precies hoe het spelletje werkt. Daar hebben we mee te maken en gelukkig is dat nog redelijk beperkt gebleven. Maar af en toe komt er wel iemand helemaal tot de artiest inderdaad. Zo is dat met Streetlab gebeurd. Die is gewoon meegelopen met de artiest die buiten stond te roken. Dat was enorm balen en heeft natuurlijk veel bekendheid gekregen. Maar we hebben daardoor wel alle protocollen aangescherpt en nieuw beleid ingevoerd. Als zoiets dan gebeurd kan je er alleen maar beter van worden, je leert er veel van.

Pinkpop security team

Je leert veel uit de praktijk maar hoe ben je in dit vak gerold?
Bij mijn studie integrale veiligheidskunde boden ze ons een eerstejaarsstage aan bij TSC, als evenementenbeveiliger. Daar konden we ons beveiligingsdiploma halen en meekijken in de evenementenbranche. Dat vond ik onwijs leuk en ben daar blijven hangen. Wel onderop begonnen bij de nooddeuren en de fouillering en toen steeds kleine stappen gemaakt tot ik af en toe kleine klussen alleen mocht draaien. Toen steeds hoger opgekomen en sinds februari ben ik Coördinator Event Security geworden. Nu heb ik de hele evenemententak onder mij en stuur de projectleiders aan. Bij grote evenementen zoals Pinkpop en Lowlands ben ik zelf betrokken.

Wat zijn beveiligingszaken waar veel tijd in gaat zitten en die je als bezoeker op grote evenementen niet gelijk door hebt?
Waar veel tijd in gaat zitten is het uitdenken van de verschillende scenario’s. Op Pinkpop staan we bijvoorbeeld met veel man personeel. Crowdwatchers, mensen bij de nooduitgangen, het VIP gedeelte etc. Vooraf worden er vele scenario’s uitgeschreven zodat we zo goed mogelijk voorbereid zijn op verschillende situaties. Zo kijken we onder andere naar drukpunten, doorstroom en evacuatiescenario’s. Het kuddegedrag van mensen is verschrikkelijk. Je ziet het heel vaak. Mensen nemen vaak allemaal één ingang terwijl als je goed kijkt er meerdere zijn. Duidelijke informatieborden en actief mensen doorsturen is heel belangrijk.

Pinkpop van vorig jaar, de bliksem tijdens Metallica, hoe ging dat in zijn werk en wat waren de afwegingen?
Een van de spannendste evenementen die ik heb meegemaakt. In de ochtend wisten we al dat er iets zou komen maar wisten niet wanneer, dus we hebben al meteen veel overleg gevoerd met verschillende partijen. In het calamiteitenteam zitten ik met de directie, de juridisch adviseur van Pinkpop, Jan Smeets, een afgevaardigde van Mojo en iemand van communicatie. Zo worden de lijnen uitgezet. Alle maatregelen die we konden treffen hadden we genomen en we waren er volledig op voorbereid. Het kwam eerder dan verwacht en pittige overleggen werden gevoerd over het mogelijk evacueren. Iedereen werd eens dat 70.000 man evacueren niet de veiligste optie is. Waar ga je de mensen laten? Je verplaatst ze van het festivalterrein waar je controle hebt over de informatievoorziening, beveiliging en medische hulp naar buiten in Landgraaf. Tussen de bomen en waar ze de weg niet kennen, dan verplaats je het probleem alleen maar. Daarom hebben we besloten dat ontruimen geen optie was. Achteraf bleek het de goede keuze, we hebben geen gewonden gehad.

Pinkpop festival

Worden jullie betrokken bij de terrein indeling of krijgen jullie dit gewoon opgestuurd en succes ermee?
Nee, we hebben altijd goed overleg. Als we om tafel gaan zitten met de organisatie dan praten we over de plattegronden en de mogelijke knelpunten. Maar het is altijd een beetje wikken en wegen. Iedereen heeft zo zijn eigen belangen. Bijvoorbeeld de grote bal bij de ingang van Lowlands een paar jaar geleden, iedereen vond het leuk om daar lekker op te trommelen. De één vind een kunstwerk mooi op een festival, maar wij denken over de praktische kant en na overleg plaatsen we hem op een rustigere plek.

Op Lowlands merk ik altijd dat het terrein zeer effectief, maar wel vriendelijk ontruimt wordt door de beveiligers. Wat is jullie tactiek hiervoor?
Op Lowlands gaan we altijd heel gefaseerd sluiten. Dus we beginnen met het Alpha en dan sluiten we steeds meer delen van het terrein. Als wij besluiten dat het festivalterrein echt dicht moet zijn gaan wij op linie heel rustig de mensen van vier verschillende kanten richting de uitgang begeleiden. Dit proberen we altijd op een leuke manier te doen want uiteindelijk zijn wij ook een onderdeel van de beleving van een evenement. De norse beveiliger past daar niet in, die zal ook niet effectief zijn. Iedereen komt naar een evenement om plezier te maken en daar willen wij ook een onderdeel van zijn. Natuurlijk zijn er momenten dat we wel moeten ingrijpen, veiligheid blijft onze primaire taak. Maar dat kan wel met service en op een zo leuk mogelijke manier.

Daar hoort ook privacy bij, hoe denk jij over privacy en de camera’s tijdens evenementen?
Camera’s worden voornamelijk gebruikt als monitor middel voor druktepunten en publiekstromen. Het wordt niet zozeer gebruikt om mensen op te sporen. Natuurlijk kijken we wel terug als er iets is gebeurd, maar dat is niet de primaire functie van de camera’s. We hebben een commandocentrum die de beelden monitoren. Daar zitten onze centralisten met alle disciplines op de lijn: de vaste posten, teams die over het veld lopen en de beveiliging op de camping. Verder hebben ze alle camerabeelden tot hun beschikking en staan ze in contact met de EHBO, met de politie en onze opdrachtgever. Dat is dus eigenlijk de spin in het web en die zet alle lijnen ook weer uit.

Zie jij grote veranderingen op het gebied van crowd control en veiligheid aankomen?
Elke gemeente heeft nu zijn eigen veiligheidsbeleid. Dit kan wat mij betreft beter nationaal geregeld worden. Een nationale regelgeving zou voor iedereen in de evenementenbranche een ideale vooruitgang zijn.

Als jezelf iets organiseert, wat zijn de dingen waar je op moet letten met betrekking tot beveiliging?
Altijd heel goed kijken naar de indeling van het terrein. Als de basis daarin verkeerd ligt dan krijg je problemen die op de dag zelf moeilijk op te lossen zijn. Veel van de grote rampen die gebeurd zijn op festivals zijn voornamelijk oorzaak van het niet goed inrichten van het terrein. De indeling van toiletblokken, muntenautomaten, in en uitgangen, het programma op elkaar afstemmen en bewegwijzering zijn daar onderdeel van. Het verschilt ook per evenement, hoe moeilijk het is. Bij sommige dance feesten doen we het ook met minder mankracht terwijl het qua aantallen grote feesten zijn. Het is altijd afwegen. De drie basisdingen zijn publiekprofiel, activiteitenprofiel en je ruimtelijke profiel die er voor zorgen wat je inzet als beveiliging. Die drie punten moeten helder zijn om een veilig evenement te organiseren.

.

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: gigstarter, pinkpop, lowlands, veiligheid, metallica, TSC, one direction, beveiliging