Trekt het doe-het-zelf event (weer) aan?

Door Paul de Kuyper op 22-06-2018

Verschillende Nederlandse media berichten over het aantrekken van sjieke, privé eindexamenfeestjes. Is er een nieuwe trend gaande of hangt deze muziek al langer in de lucht? Paul de Kuyper –oprichter en CEO van de Europese artiestenmarktplaats Gigstarter– deelt zijn bevindingen.

Elsevier schrijft over luxe eindexamenfeestjes en NPO3 bericht over het zelf organiseren van een festival als eindexamenfeest. Gigstarter heeft een breed aanbod aan eindexamenfeest artiesten in haar bestand, kunnen wij aan de hand van onze data iets zinnigs toevoegen aan deze nieuwsfeiten? Wij zien deze beweging ook in onze gebruikersgroep, al beperkt het zich bij Gigstarter zeker niet tot de sjieke privé feestjes.

in het wild

Zelf zie ik het meer als een symptoom van grotere trends die al langer gaande zijn. Natuurlijk kan het gezegd worden dat het aantrekken van de economie mee kan spelen in de aanschaf en afname van luxe goederen en diensten. Maar wat nou als transparantie er voor zorgt dat een luxe goed gewoon heel toegankelijk en betaalbaar blijkt te zijn? Het zijn namelijk niet alleen de dure feestjes die toenemen: over de gehele linie wordt er steeds meer zelf georganiseerd. Waar we vorig jaar in dit kwartaal 750 boekingsaanvragen voor privé feesten ontvingen, zijn dat er dit jaar 1200 in hetzelfde kwartaal (tot nu toe) voor de categorie privé feesten in de BeNeLux.

Deze groeitrend zien we op Europees niveau, de expansie van Gigstarter zelf in Europa beïnvloed deze groei zeker. Desalniettemin zien we deze groei in boekingsaanvragen in dezelfde verhouding in 'volwassen' markten zoals Nederland, België en Spanje. In deze landen - vooral in Nederland, waar Gigstarter's marktaandeel 10% is en we er van uit kunnen gaan dat dit relevante informatie over de markt bevat - zijn privé evenementen met 26% zijn gestegen vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Overmeestert dit de optredens die anders zouden worden gegeven op gevestigde live podia? Gelukkig niet. Boekingen van professionals, zoals festivals, podia, bars en bedrijfsevenementen groeien net zo snel. Misschien moeten we het causale verband dan ook omdraaien: wat als Gigstarter blijft groeien door de toename van de behoefte aan live muziek in zowel de professionele als in de privé sector?

Live muziek toegankelijk gemaakt

De doe-het-zelf filosofie gaat verder dan de Gamma... deze wordt versterkt door alle ingangen die internet en onze volgroeide diensteconomie bieden. Gigstarter is een onderdeel van deze middelen en mensen doen daar graag wat mee. Noem het empowerment, noem het autonomie of noem het het openbreken van de markt. De gemiddelde prijs van een boeking was €450,- in dit kwartaal, dat was in hetzelfde kwartaal vorig jaar ook zo. Zo'n 70% van de aanvragen is voor privé doeleinden op Europees niveau. Dat laat 30% over voor de professionele sector, min of meer hetzelfde als vorig jaar. Poppodia die hun deuren sluiten komt, als je het mij vraagt, door lokale verzadiging. Ik noem het graag podia gentrificatie, iets wat zich de laatste jaren ook in Amsterdam heeft gemanifesteerd. Veel factoren hebben te maken met de groei van live muziek. Wel is het duidelijk dat live muziek is aan het decentraliseren. Muziek is een tijd een luxegoed geweest, dat is anno 2018 voorgoed voorbij.

in het wild band

In het moment op je eigen live event

Is wat we hier zien niet gewoon de ontwikkeling van Gigstarter? In dit geval denk ik niet. Anders zouden we hebben gezien dat privé boekingen na een bepaald punt minder snel zouden groeien in vergelijking met professionele boekingen, zeker in Nederland waar we een aanzienlijk marktaandeel hebben verkregen. Tegenwoordig – en mede dankzij Gigstarter – is een betaalbare artiest van zeg 200 euro boeken een stuk eenvoudiger geworden. Verder is men steeds meer individualistisch geworden en gewend om zelf de touwtjes in handen te nemen. Luxefeestjes groeien net als kleine feestjes, muzikale avonden in de kroeg op de hoek en kleine, zelfgeorganiseerden festivals. Goed nieuws voor artiesten, en voor muziekliefhebbers dus. Ik zou zelfs willen zeggen dat het verder gaat: de trend van het doe-het-zelf livemuziek evenement is een tijdelijke verlossing van onze dagelijkse online gewoontes en daarom een trend, of tegenbeweging, die zich voorlopig door zal gaan zetten.

Zelf een tuinfeest, huisfeest of festival organiseren? Begin je zoektocht naar live muziek hier: Gigstarter.nl

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: live muziek, dj, feest, Europa, trends, eindexamen, elsevier, npo3, doe-het-zelf, privé, BeNeLux