Achter de schermen: de man achter TicketSwap

Door Tom op 15-09-2015

Wat zorgde het voor hoofdpijn. Je tickets voor dat ene festival of concert verkopen aan iemand buiten je vriendenkring. Gelukkig bracht TicketSwap de oplossing door een uiterst betrouwbare en populaire website te ontwikkelen om tweede hands tickets te kopen en te verkopen. We gingen langs bij de medeoprichter van TicketSwap, Hans Ober. We spraken o.a. over het succes van TicketSwap, kritiek op logge ticketverkoopbedrijven en de toekomstplannen.

Hoe ben je op TicketSwap gekomen?
Zelf wou ik een keer een Lowlands ticket verkopen maar dat bleek een enorm gedoe. Ik keek op markplaats met een gigantisch, maar chaotisch, aanbod zonder overzicht en op de Lowlands pagina stond ook niks. Via de Facebookpagina kaartjes te koop/aangeboden ben ik in contact gekomen met een geïnteresseerde koopster. Toen ze langskwam wou ze hem geprint en gemaild hebben. Ze had mijn telefoonnummer, Facebook, adres en bankgegevens. Onnodig veel gegevens voor een relatief onschuldig product. Ze wou mij de week erop het geld overmaken maar dat vond ik helemaal geen goed plan. Twee dagen later stond het geld op mijn rekening maar bij mij kwam meteen de gedachte: dit moet toch anders kunnen.

Hoe werd deze gedachte concreet?
De eerste ideeën voor TicketSwap heb ik voor mezelf op een rijtje gezet en er een model van gemaakt. Toen heb ik het idee besproken met vrienden en op een geven moment dachten ik en mijn vrienden Ruud en Frank: laten we gewoon beginnen, iedereen een derde en kijken hoe het project gaat lopen. Vond het project nog best eng want ik studeerde en moest dit in mijn vrije tijd doen maar in december 2012 was de eerste versie al live. We zijn heel snel live gegaan en gaandeweg hebben we dingen verbeterd aan de site. Februari 2013 hebben we het officieel gelanceerd.

Voor mijn gevoel nam TicketSwap een vogelvlucht en waar jullie opeens gevestigd als naam, klopt dit?
Nee, alle publiciteit die we kregen tijdens de opening van o.a. de Volkskrant en 3voor12 leverden niet veel bezoekers aan de site op. Toen we keken naar verbeteringen op dit gebied voerden we het idee van het oproepje en evenementen door. Door deze functie kan je op de site aangeven naar welke tickets je op zoek bent. Het gevolg was dat mensen hun persoonlijke linken met de TicketSwap website gemakkelijk deelden met anderen. Tijdens Koninginnedag nam het een vlucht want toen verkochten we 200 kaartjes in de week. Mensen deelden hun TicketSwap ticket in groepen op Facebook en zo trokken wij ook veel meer bezoekers. Die zomer brak natuurlijk het gebruikelijke festivalseizoen aan wat goed begon te lopen. Dekmantel was het eerste meerdaagse festival wat populair was bij ons. Toen ging het wel even mis.

Wat gebeurde er?
Mensen wisten niet dat hun kaarten op TicketSwap waren verkocht. De e-mails werden niet meer gelezen omdat de verkopers al op weg waren naar het festival. En toen konden 10 mensen er niet in komen omdat de verkopers alsnog het kaartje aan de deur verkochten. Toen kwamen we op het idee om mensen een sms te laten krijgen waarin stond dat het kaartje verkocht was, een notificatie. Dat bleek een schot in de roos. Het kost een aantal cent per sms maar het probleem is daarmee meteen getackeld. Tegenwoordig gaat het bijna 100% van de gevallen goed.

Het gebeurt wel eens dat kaartjes niet werken. Maar dat is percentueel heel laag, ver onder de 1 procent van alle verkopen. In 9 van de 10 gevallen komt het door mensen die het verkeerde kaartje gebruiken bij de entree. Vaak gebruiken ze oude aankopen van TicketSwap of printen sommige tickets dubbel uit. We proberen dat al te sturen door het downloaden voor eigen gebruik, het persoonlijke account en de barcodes erbij te sturen die erbij horen. Zo gebruiken de meeste klanten de juiste tickets bij evenementen en mochten er toch problemen zijn dan helpen we altijd graag.

Na het festivalseizoen liep het meteen goed?
Aan het einde van dat jaar (2013) hadden we rond de 30000 kaartjes verkocht, dat was een erg goede stap. Met de huidige cijfers is dat een druppel op een gloeiende plaat. In 2014 werd TicketSwap bekend bij de grote massa.

ticketswaphomepage

Wat zijn de populaire evenementen bij TicketSwap?
Hoe definieer je populair? Is dat het meest gezocht, aangeboden of verkocht op TicketSwap? In het algemeen kan je zeggen dat festivals het populairst zijn. Naarmate TicketSwap langer bestaat zien we veel meer aanbod in concerten. We zijn begonnen met veel techno feestjes en dat is uitgebreid met festivals en nu komt er steeds meer live muziek bij. Bij live muziek zie je wel enkele uitdagingen want evenementen op Facebook zijn minder belangrijk en trekken een ouder publiek dat minder actief is op Facebook.

Hoe belangrijk is Facebook voor jullie?
Op dit moment heel belangrijk want iedere verkoper is een ambassadeur voor zijn eigen kaartje. Je koppelt jouw kaartverkoop en aankoop aan jouw Facebook profiel. Daarbij is het goede reclame want veel mensen delen hun aangeboden kaartje in evenementen en op profielen. Helaas kunnen sinds maart de links naar onze site niet meer gemakkelijk in groepen worden gedeeld omdat Facebook zijn eigen marktplaats heeft ontwikkeld.

Hoe springen jullie in op de huidige manier van ticket aankopen voor evenementen?
Het kwartje kan twee kanten op vallen. Mensen kopen later een ticket want feesten verkopen later uit en de gedachte is dat er altijd een ticket te halen is op TicketSwap. De andere kant is dat mensen vroeg kopen omdat ze denken het ticket via TicketSwap toch wel te verkopen. Sensation verkoopt bijvoorbeeld al tientallen jaren snel uit en mensen, vaak rijkere festivalbezoekers, kopen vaak grote groepen tickets en ze zien wel hoeveel er mee gaan en de rest verkopen ze. Met Lowlands hebben we andere invloed gehad, een paar keer gingen tickets last minute voor de helft van prijs via onze website wat natuurlijk ook de normale ticketverkoop beïnvloedt. Voor sommige evenementen is het gunstig en voor sommige vervelend. Maar het geeft aan hoe de markt werkt.

ticketswapfacebook

Worden kaartjes te duur verkocht op TicketSwap?
We hebben de 120 % regel waarbij je als verkoper niet meer dan 20% boven de aankoopprijs mag verkopen. Voor een heleboel evenementen die de potentie hebben dat het te duur verkocht wordt controleren we zelf. De rest laten we door de gebruiker zelf aangeven. Mensen die te duur verkopen krijgen een waarschuwing van ons. Als het echt om het dubbele gaat van de originele prijs dan laten we de verkoper de winst die ze behaald hebben terugbetalen aan de koper.

Wat vind je van de manieren die evenementen gebruiken om zwarthandel tegen te gaan?
Het limiet van 2 kaartjes per persoon is top. Organisaties die tegen zwarthandel zijn maar ondertussen wel toestaan dat er 10 kaartjes per persoon worden verkocht hebben boter op hun hoofd. Waarom zou je 10 kaarten willen? Een limiet van vier vind ik meer dan goed, voor jou en je goede vrienden.

Tegenover de persoonlijke kaartjes sta ik dubbel. Organisaties vertellen tegen bezoekers dat deze maatregel is om zwarthandel tegen te gaan maar ze willen gewoon data krijgen over de bezoekers. Voor de organisatie is data als geslacht en woonplaats belangrijk, zo willen ze de doelgroep in kaart brengen. Vraag je maar eens af waarom je bij het personaliseren van je bandje meer moet opgeven dan je naam. Zonder persoonlijke kaartjes krijgt een organisatie bij een koper van meerdere tickets niet de data van de hele groep. Bij Concert At Sea was er bijvoorbeeld sprake dat er op naam werd gecontroleerd. Hierdoor raakten sommige klanten van TicketSwap (want het ticket staat op een andere naam) in paniek en hebben wij besloten niet verder te gaan in de verkoop van de kaarten. De 100 kaartjes die we al verkocht hadden kwamen gewoon binnen. Ik vind het heel slecht dat ze verwachten dat mensen een kaartje kopen op naam, maanden van tevoren, en deze niet kunnen verkopen omdat ze verhinderd zijn door bijvoorbeeld ziekte. Dat is de gedachte van TicketSwap, het is helemaal niet bedoeld voor handelaren maar voor mensen die verhinderd zijn om naar het evenement te gaan en hun ticket willen verkopen. Je zag zonder TicketSwap door de bomen het bos niet meer door oplichters en handelaren van tickets en met dat stomme gedoe moet het gewoon klaar zijn.

Hoe kijk jij tegen grotere ticketverkoopbedrijven als Ticketmaster en Livenation?
Ja, ze bieden totaal geen service en zijn totaal niet klantgericht. Je moet bijvoorbeeld door een lastig systeem als je een vraag aan ze hebt. Ik denk ook dat ze geen toekomst hebben en ingehaald worden door nieuwe en klantvriendelijkere bedrijven. Zij hebben een enorme arrogantie omdat ze marktleider zijn en met alle mega promotors samenwerken. Maar wat voegen ze eigenlijk toe? Helemaal niks. Ze hebben een paar dingen goed geregeld zoals het kassasysteem van Ticketmaster. Voor zalen is het handig omdat je aan de deur kan verkopen terwijl je ook nog e-tickets verkoopt. Maar ik denk dat nieuwe bedrijven dit systeem ook gemakkelijk kunnen ontwikkelen.

Het frustreert mij dat ik heel vaak naast de kaartjes grijp en dat tickets snel uitverkocht zijn, heb jij dat ook bij ticketverkoopbedrijven?
Dat doen ze bij de helft van de evenementen expres. Het gebeurt dat de drukte wordt gefaket om het evenement interessant te maken. Het is toch veel cooler om een wachtrij te hebben voor jouw evenementen. Dan ben je veel eerder geneigd om meer tickets te kopen als je er doorheen komt. Het is niet altijd zo maar het is wel bekend als een bekende truc.

Wat zijn de toekomstplannen van jullie?
We willen TicketSwap in de landen waar we nu zitten (Nederland, Frankrijk, België, Duitsland en Engeland) verder uitbouwen. In Nederland betekent dat we een groter publiek willen bereiken door veel beter inzicht te geven in ons aanbod en evenementen bij de mensen in de buurt. Wij als TicketSwap willen niet de kant van de ticketbedrijven op, wij gaan liever samenwerken met goede ticketbedrijven dan er zelf één worden. Daarnaast willen we verbeteren op het gebied van musicals, cabaret etc. door o.a. te verbeteren voor zitplaatsindeling.

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: gigstarter, lowlands, ticketswap, interview, hans ober, ticketmaster, concert at sea, dekmantel, koninginnedag, livenation