Verslag M-Bizz workshop: Nieuwe Marketing voor muziek met Ewout

Door Barbara Spaanjaars op 15-12-2017

Tijdens deze M-Bizz workshop bespreekt Ewout van der Linden, oprichter van Music Motion, de laatste trends op het gebied van marketing voor artiesten. Zelf heeft hij al heel wat jaren ervaring in de muziekindustrie en werkte o.a. in de pop, klassieke muziek en in de Nederlandstalige muzieksector bij Sterren.nl. We lichten een aantal interessante marketing trends uit die langskwamen tijdens deze M-Bizz en je als artiest zeker moet kennen.

The Fame Game

Probeer als artiest samen te werken met verschillende partijen die al een grote naam hebben. Denk bijvoorbeeld aan boeken, films, personen of thema’s. Hierdoor lift je mee met de bekendheid van deze onderwerpen. Dit kan ook in de vorm van guest appearances op albums van andere artiesten. Of voor de dj’s onder ons, remixes laten maken door bekende dj’s van jouw muziek.

Ewout van der Linden met een toelichting van The Fame Game.

Artist Branding

De volgende trend die langskwam is volgens Ewout essentieel om onder de knie te hebben als artiest. Met artist branding wil je als artiest jouw idealen en imago goed overbrengen op het publiek. Probeer daarin consistent te zijn bij alles wat je on en offline doet. Bedenk waar je voor staat en weest daar inspirerend in voor je volgers.

Een groot onderdeel van je ‘brand’ is natuurlijk je album. De promotie die je hierbij kunt gebruiken is Drip Feed promotion. Release niet in één keer je album maar maak je volgers nieuwsgierig door kleine fragmenten te laten horen. Blijf ze prikkelen om je op de voet te volgen en houd het spannend. Hierdoor weten ze dat er iets aan komt en zal je album uiteindelijk meer aandacht krijgen.

Budi Voogt, van recordlabel Heroic, over Artist Branding.

Fan Involvement

Ook werd er tijdens de M-Bizz stil gestaan bij één van de belangrijkste elementen van een muzikale carrière: de fans. Je fans zijn het allerbelangrijkste voor jouw succes, dus maak ze betrokken! Ga met ze op de foto, verzamel e-mailadressen om ze op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen. En bedenk leuke winacties of andere participatiemogelijkheden op social media, hierdoor groeit jouw fanbase en (in)direct ook de aandacht voor jouw muziek.

mbizzM-Bizz sessie in het Lloyd hotel Amsterdam

Door de kleinschalige opzet kon iedere deelnemer vragen en ervaringen delen. Hierdoor was het een zeer geslaagde en leerzame avond. Wij kijken nu al uit naar de volgende edities.

Dit is niet de enige workshop waar we bij aanwezig zijn geweest. Lees ook zeker andere verslagen die we hebben gemaakt.

Gerelateerde blogs:

Wil je meer weten over de muziekindustrie, tips voor artiesten en Gigstarter? Lees dan onze blog.

Gigstarter maakt live muziek toegankelijk voor iedereen. Op gigstarter.nl vind en boek je gemakkelijk live muziek voor jouw feest. Deze service is voor zowel de artiest als boeker volledig kosteloos. Neem een kijkje op de site en volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven van Gigstarter evenementen en nieuw talent.

Minder gedoe. Meer muziek.


Tags: gigstarter, marketing, music motion, ewout